Nicke Nyfiken
pacman42 pacman42 skrev:
Man får se till att man har koll, annars blir det lätt dyrt.

Man kanske skulle dricka skumpan på hotellrummet:
- "Inte kunde väl jag veta att skumpan på hotellrummet skulle vara så dyr. Den kostar ju bara en hundring på bolaget."

Eller:
- "hur kan de ta 40 kronor för en flaska vatten till maten, det kostar ju bara något öre i kranen?"
Fast nu var det systembolaget som plötsligt höjt priset groteskt mycket. Inte hotellet.

Och han var inte ute på restaurang och köpte vatten till maten, utan han var hemma och tog vatten ur kranen men fick ändå betala 40 spänn för ett glas.

• Gilla
Totte_Liten och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jo det var en dyr period, iallafall om man ser på vad elnätsbolaget tar för effektavgiften. Hade han laddat vid en annan tidpunkt samma tidpunkt så hade det blivit en helt annan taxa.

Säg att det blåser väldigt mycket i elområde 2, elen blir väldigt billig. I stugområdet med några 100 stugor väljer folk att ladda bilen med maxfart, dra igång bastun, slänga in kläder i tvättmaskinen och torkskåpet och köra dessa, samtidigt som de lagar mat. Blir det nu hög belastning på nätet i området eller lågt?
Hej
Stugområdet med några 100 stugor matas rimligen via en eller några 10/0.4 kV transformatorer och ett kabelnät.

Effekten genom transformatorer och kabelnätet blir då hög och det innebär rimligen även spänningsfall/spänningsvariation i elnäten till villorna. Alltså hög belastning

Spänningsreglering sker i en reglertransformator längre upp i elnätet som även reglerar spänningen till fler 10/0.4 kV transformatorer och kabelnät

Redigerat:
  • Gilla
adron och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Har garanterat gått ut information i hur effektavgiften debiteras.

Det har garanterat installerats en laddbox för att kunna ladda seriöst med 11kW av en anledning.

Nu har man aktivt valt att belasta nätet under dyr period. Inga konstigheter alls.

Om han sett en hastighetskontroll på vägen hem och gasat max på den raksträckan hade det kostat en hel del också.

Intressant hur man kan skaka av sig fakta, information och eget ansvar men har full kontroll att dra på sig offerkoftan så snabbt.
Jag har råd så det är inte där skon klämmer egentligen, men människan vill väl I grunden inte spendera mer pengar än nödvändigt på sånt man inte väljer själv? Är inte samhället och världen stressig så det räcker? Skall man verkligen behöva planera varenda sekund av fritiden man har kvar efter att ha lagt mer än hälften av sin vakna tid på att få tak över huvudet, mat på bordet och samhället att gå runt iom jobbet bara för att hålla ned effektavgiften? Skall man behöva fundera på om man hinner med att både laga mat, tvätta en maskin, torktumla tvätten pga effektavgiften? Vardagen är nog svår för många att få ihop även om man blundade för allt vad effektavgifter, klimatångest, skuldkänslor för att man spenderar för lite tid med familjen etc etc. Nu skall man även planera när frugan fönar håret, jag lagar något med svetsen, hon kokar te och laddar bilen, jag dammsuger, hon kör en tvättmaskin och.... fan, är klockan redan 20.17? Vi hann inte utföra någon av sysslorna, det tog hela kvällen att göra schemat, aja, vi gör ett nytt försök imorgon...

• Gilla
  • Älska
Lullejulle och 19 till
  • Laddar…
kisumisu
J Jernhand skrev:
Bättre att ta bilen till Norge istället för svenska fjällen så har vi löst det problemet också.
Eller till Finland

Skärmbild av en laddningsstation i Finland med CCS 60 kW, 0,29 €/kWh. Kreditreservation på 30 €, med betalningsknapp 'Hyväksy ja maksa'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Prissida för Pikalataus och Asiointilataus i Finland: 18 cent per kWh, markerat med svart cirkel.
Skapa konto

Graf som visar valutakursutvecklingen för EUR/SEK under en månad, med tillhörande information om priset på euro i SEK.
Skapa konto
Skärmbild av Eurons växelkurs i januari, med frågor om dagens eurokurs och SEK-trend.
Skapa konto

Finns även andra, men tog nu Lidl och Motonet laddarna som exempel. För det är snabbladdning till vettigt pris!

Finns såklart dyrare och finns även billigare men då är det 11kw.
Är väl bara i Sverige och Tyskland elen på stolparna är dyra. Nu försöker man införa samma sak till oss som hemmaladdar billigt 🤬

Men det som är tur med el är att el går producera på massa olika sätt.
Lite svårare göra egen soppa i alla fall.
I värsta fall går el producera tom med en bensingenerator blir väl det också billigare än 2000kr 🤔😂

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Jag har råd så det är inte där skon klämmer egentligen, men människan vill väl I grunden inte spendera mer pengar än nödvändigt på sånt man inte väljer själv? Är inte samhället och världen stressig så det räcker? Skall man verkligen behöva planera varenda sekund av fritiden man har kvar efter att ha lagt mer än hälften av sin vakna tid på att få tak över huvudet, mat på bordet och samhället att gå runt iom jobbet bara för att hålla ned effektavgiften? Skall man behöva fundera på om man hinner med att både laga mat, tvätta en maskin, torktumla tvätten pga effektavgiften? Vardagen är nog svår för många att få ihop även om man blundade för allt vad effektavgifter, klimatångest, skuldkänslor för att man spenderar för lite tid med familjen etc etc. Nu skall man även planera när frugan fönar håret, jag lagar något med svetsen, hon kokar te och laddar bilen, jag dammsuger, hon kör en tvättmaskin och.... fan, är klockan redan 20.17? Vi hann inte utföra någon av sysslorna, det tog hela kvällen att göra schemat, aja, vi gör ett nytt försök imorgon...
Hej Simon11

Vi har i ca 20 år när det gäller elenergibesparing fokuserat på elenergin (kWh) och samtidigt glömt bort effekten (kW).

Vi kan då förenklat säga att vi agerat (vandrat åt ”fel håll”) i dessa ca 20 år.

Den förändrade elanvändningen har inneburit allt större bekymmer i de redan byggda elnäten.

Ett exempel är att när det gäller uppvärmning så har vi satt in värmepumpar som vid dimensionerande utetemperatur (DUT) inta klarat av hela huset effektbehov utan behövt stöd av direktel ibland i princip lika hög toppeffekt som före installationen av värmepumpen.

Samhällets information och de som hjälpt till vid köp/installation har inte gett bra upplysning.

Andra exempel är timvis elpris och styrning, elbilsladdning, solceller på hustaken med omvänd effektriktning etc.

Det minskade på elenergibehovet (kWh) har inneburit att fler kunnat ansluta sig till det befintliga elnätet och detta har hållit ned kostnadsökningarna för elnäten.

Med effektavgifter lyfter man nu i ett långsiktigt arbete att vi bättre behöver hantera eleffekten och dess variation, något som samtidigt påverkar spänningens nivå och variation.

Det du påpekar” skall man verkligen behöva planera varenda sekund av fritiden man har kvar efter att ha lagt mer än hälften av sin vakna tid på att få tak över huvudet, mat på bordet och samhället att gå runt iom jobbet bara för att hålla ned effektavgiften? ”.

Detta är något som på sikt minskar som bekymmer när vi vid val av uppvärmning, ventilation, vitvaror etc, i möjligaste mån, väljer bort det som ger effekttoppar.

Detta tar tid, men har vi inte förstått eller lyssnat på de som påpekat att vi även skall ta hänsyn till effekten genom elnäten eftersom detta påverkar dess dimensionering och därmed kostnadsökningarna framöver.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
S Simon11 skrev:
Håller med dig!

Jag hade timpriser som man nästan blev psykad över. Nu räcker det inte ens med timpriser nu är det kvartspriser...snart är det väl minutpriser och sekundpriser 🤔

Sen nu kommer effektavgifter som inte går att undvika i Sverige!

Men man gör ju allt för att kunna sälja tjänster! Elbolagen tar ju redan idag betalt för enkla styrgrejor och effektmätare. Jag glad jag lyckades köpa Ikea Sparsnäs som är UTAN avgifter och UTAN molnlösningar!!

Finns faktist roligare grejor att lägga pengar på än på elräkningar och diverse tjänster för att kunna styra elförbrukning.

Men ska jag investera nåt till el. Så blir det nog solpaneler som endast går till offgrid lösningar ladda bilen, värma pool, bastu etc. Eget batteri (sommartid panelers överskott, vintertid långsamladdning från vanliga elnätet (så man kan brassa på med el när det behövs i hushållet)....inget sälja och köpa som de flesta idag är.

Men vi får väl se vad som händer i framtiden. Nu till en början verkar inte Vattenfall införa effektavgift sommartid så solpaneler kanske inte blir så lönsamma.

Redigerat:
  • Gilla
KTMLarsen
  • Laddar…
kisumisu
M Martin Lundmark skrev:
Hej Simon11

Vi har i ca 20 år när det gäller elenergibesparing fokuserat på elenergin (kWh) och samtidigt glömt bort effekten (kW).

Vi kan då förenklat säga att vi agerat (vandrat åt ”fel håll”) i dessa ca 20 år.

Den förändrade elanvändningen har inneburit allt större bekymmer i de redan byggda elnäten.

Ett exempel är att när det gäller uppvärmning så har vi satt in värmepumpar som vid dimensionerande utetemperatur (DUT) inta klarat av hela huset effektbehov utan behövt stöd av direktel ibland i princip lika hög toppeffekt som före installationen av värmepumpen.

Samhällets information och de som hjälpt till vid köp/installation har inte gett bra upplysning.

Andra exempel är timvis elpris och styrning, elbilsladdning, solceller på hustaken med omvänd effektriktning etc.

Det minskade på elenergibehovet (kWh) har inneburit att fler kunnat ansluta sig till det befintliga elnätet och detta har hållit ned kostnadsökningarna för elnäten.

Med effektavgifter lyfter man nu i ett långsiktigt arbete att vi bättre behöver hantera eleffekten och dess variation, något som samtidigt påverkar spänningens nivå och variation.

Det du påpekar” skall man verkligen behöva planera varenda sekund av fritiden man har kvar efter att ha lagt mer än hälften av sin vakna tid på att få tak över huvudet, mat på bordet och samhället att gå runt iom jobbet bara för att hålla ned effektavgiften? ”.

Detta är något som på sikt minskar som bekymmer när vi vid val av uppvärmning, ventilation, vitvaror etc, i möjligaste mån, väljer bort det som ger effekttoppar.

Detta tar tid, men har vi inte förstått eller lyssnat på de som påpekat att vi även skall ta hänsyn till effekten genom elnäten eftersom detta påverkar dess dimensionering och därmed kostnadsökningarna framöver.
Sen kan man ju vända på frågan.
Förr i tiden hade man ju mer effekt som gick ut visst vi hade ej elbilar men belysning var glödljus (o annat t ex kvicksilverlampor) som drog mer el än LED.
Direktel var väl mer eller mindre standard på 70/80- talet?!

Ändå hade vi inte så höga elpriser, speciellt dessa nätavgifter dessa har tom på den tiden jag ägt en Villa höjts, höjts och åter höjts betydligt mer än inflationen.

Sen skyller man på elbilar och solpaneler. Men det kanske är bättre som sagt koppla dessa två ihop dvs när det går bara ladda bilar med solen.

Ändå är det svindyrt ladda bilen på dessa allmänna stolpar. Vem är det egentligen som betalar dessa?

Nä det har blivit konstigt i Sverige. Sen hävdar man det är EU regler. När det tex i Finland nu gjordes att allt under 8kw och under räknas ej in som effektavgift. Lite rimligare siffror att kunna förhålla sig.
Dessutom ska det inte införas nu som i Sverige och verkar dessutom vara så att man kan undvika det helt med nåt annat avtal.

• Gilla
Heidina och 7 till
  • Laddar…
P
Har kompisar i bilbärgar branschen där vissa bolag försöker pracka på sina bärgar stationer olika powerbank liknande laddare altså ett stort batteri man kör ut och nödladdar en elbil med elbrist..

Problemet ja den kostar som en rejäl laddare och ett stort 3 fas elverk dieseldrivet och man har fortfarande råd med en hel del annat innan man är uppe i samma kostnad.. nästa problem den laddar typ 2 elbilar per dag och behöver laddas på stationen hela natten till ofta vissa årstider alltför hög avgift..

Dom byggde egna lådor som vart lättare smidigare och dieseldrift så dom kan ladda elbilar dygnet runt med en rätt liten mängd diesel som är försumbar idagsläget..

Vi har ju sett liknande problem på resdagar länge vägarna till fjällen rättvik mora orsa sveg försök ladda där på sport eller påsk veckorna på dom stora resdagarna..

Vi har flera vänner med elbilar som åker diesel bil till fjällen likföbannat för att helheten fungerar så mycket bättre.

Och nej det är inte konstigt att elnäten i fjällstugorna lär ha höga avgifter för att fungera då stora mängder elbilar kommer och åker vissa dagar och att alla ska ladda på natten kommer snabbt ge samma fenomen.. det är för många elbilar som behöver en full upppladnning innan hemresan om 3-7 dygn

• Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Juul Juul skrev:
Att det finns 170 olika modeller för att hantera avgifterna är såklart hål i huvudet. Men varför införa dom alls?Är det inte enklare för alla om vi fasar ut fasta elavtal?
Alla går över till rörligt el-pris när deras avtal löper ut.

Löser inte det allt? Eller vad missar jag?
Nja, egentligen blir det tvärtom.
Om alla har rörligt elpris (per timme eller per kvart) så kommer ju alla i samma elområde (SE1, SE4 etc) se samma elpris, och upptäcka "Aha, just den timmen kommer dygnets lägsta elpris", så därför kommer alla att starta laddningen av elbilen samtidigt just då, och dessutom kommer alla att ladda med så hög effekt som de alls kan, för att få i så mycket el som möjligt till detta lägsta priset.

Det är ju t.o.m så att de flesta laddboxar har automatik för just detta, man bara kopplar in sladden i bilen när man kommer hem, sen kommer bilen automatiskt börja laddas vid det lägsta elpriset.

Till detta så kanske många även styr annan elförbrukning till timmen med lägst elpris.

Så det är helt enkelt så att just dessa timpriser eller kvartspriser tenderar att öka belastningen på elnätet, framförallt lokalnätet, men det blir säkerligen problem även på regionalnät och stamnätet den dag vi har tillräckligt mycket elbilar.

• Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
De som försöker ladda maximalt under den billigaste timmen/kvarten (ja ni förstår hur jag menar) är helt enkelt prismedvetna och priskänsliga elkunder.

Så på de flesta ställen i landet behöver man bara balansera effektavgiften till en sådan nivå att man bara förlorar något lite på att använda el som att denna avgift inte fanns, just för att det är folk som försöker ha koll på sina kronor och ören, och därför, fram tills effektavgifterna införs, kommer att försöka maximera sin besparing genom att belasta maximalt när det är billigast.

De som inte bryr sig, de spelar ingen roll, de har antagligen redan nu ganska utspridd belastning, för de bryr ju sig inte.
De som jagar pengar, ja de har koll, eller överlåter denna koll till tjänster i molnet eller på annat sätt, som automatiskt styr laddning och annat, och dessa tjänster lär ju anpassa sig till den nya verkligheten.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
Löjligt. Föna håret eller göra en kopp te är 1kW under några minuter. Syns inte på diagrammet.

Har man elbil som kan ladda i 11kW så gör man inte det med max uttag under kort tid. Man laddar under natten.

Jag laddade min bil nu i natt 22-06 på reducerad effekt så inga nya toppar skapas.
Toppade upp så det tog bara till 02:25.
Detta för att det inatt blir -22c så då vill jag ha bilen fulladdad. Sunt förnuft hos elbilsägare.

Vi körde tvätt och disk efter maten igår och hinner med så mycket mer nu när effektavgiften finns. Sparade ca 150kr på den nya modellen i Januari.

Guide för en "effektladdare"
Ställ den på hög och låg i menyn.
Dvs
Effektavgiftstid 0kw
Låg / ingen effektavgift x kw.

Om sen laddboxen stödjer så kan man även ha en "ladda max när som helst" för 157kr/kwh (2200kr/14kw)
Då blir milkostnaden runt 300kr per mil.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
De som försöker ladda maximalt under den billigaste timmen/kvarten (ja ni förstår hur jag menar) är helt enkelt prismedvetna och priskänsliga elkunder.

Så på de flesta ställen i landet behöver man bara balansera effektavgiften till en sådan nivå att man bara förlorar något lite på att använda el som att denna avgift inte fanns, just för att det är folk som försöker ha koll på sina kronor och ören, och därför, fram tills effektavgifterna införs, kommer att försöka maximera sin besparing genom att belasta maximalt när det är billigast.

De som inte bryr sig, de spelar ingen roll, de har antagligen redan nu ganska utspridd belastning, för de bryr ju sig inte.
De som jagar pengar, ja de har koll, eller överlåter denna koll till tjänster i molnet eller på annat sätt, som automatiskt styr laddning och annat, och dessa tjänster lär ju anpassa sig till den nya verkligheten.
Har man lagom många med kvartspris så blir det bra. Har man för många eller för få, då behöver man effekttarifferna också.

I Finland verkar man anse att runt 50% med kvartspriser (som man har) är lagom. Därför behöver man inte ha effekttariffer vid förbrukning under 8 kW. Just nu.

I Sverige är det uppenbarligen inte tillräckligt många som har kvartspriser då vi fortfarande har stora toppar i förbrukningen på några få timmar på dagtid. Då får vi också effekttariffer då. Sedan verkar en del elnätsbolag (e.g. Ellevio) vara oroliga för att för många kommer att flytta över lasten till natten istället, så då lägger de effekttariff där också.

Vad som är rätt och fel kan man alltid diskutera.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Simon11 skrev:
jag lagar något med svetsen...
Har du någon bild på svetsaggregatet som drar flera kW i genomsnitt under en hel timme när du lagar något? Låter som en maskin att skryta med.

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

Är man så priskänslig ska man nog inte ladda andras bilar, för det lär ju knappast vara sin egna då 😆

Med effekttariff så är det inte många ställen kvar snart där det är prismedvetet att få toppar men billig spotpris.

Ladda när det är billigt men inte till den grad så det utlöser förhöjd effekttopp. Ladda 4 nätter i veckan istället för 2 om det behövs istället.

Effektförlusterna är lite större men med största sannolikhet mer ekonomiskt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.