28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Alternativet vore att kraftigare differentiera överföringsavgiften.Fairlane skrev:
Den sänktes från, typiskt, nästan en halv krona till några öre samtidigt som effektavgiften infördes. Om den i stället blivit ungefär 70/20 öre så skulle en liknande effekt, men inte alls lika stark, uppnåtts.
(Min fru accepterar "startar du X kostar det 300kr den här månaden" men inte "X på dagtid kostar 7kr mer än på natten", men viss konsumtion, elbilen, hade flyttats, men inte annan, torktumlaren)
Absolut. Men det är EI som kommer med de nya direktiven. Syftet med direktiven är att vi ska bli bättre på att sprida ut när vi använder el. Incitamentet är att det ska bli billigare om du planerar din elförbrukning.Fairlane skrev:
Det spelar väl egentligen ingen roll om du sparar pengar på ditt elnätsavtal eller ditt el-handelsavtal?
Ta ut avgiften på el-handeln istället för nätet. Enklare och tydligare?
Hade blivit liknande för mig 1 984,92 extra den månaden exklusive basförbrukning som skulle ha bidragit med ca 425,34kr så 2 410,16 sen + 275,9 i fast avgift och effektavgift = 2 686,06krRedaktionen skrev:
När Peter skulle åka hem från fritidshuset i Jämtland strax före nyår laddade han elbilen och fick en effekttopp på drygt 14 kW under en timma. Han visste inte att BTEA har landets högsta effektavgifter och att det skulle stå honom dyrt.
Du kan läsa artikeln här: Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Bara som förtydligande 2686.06 är bara abonnemangsavgift och effektavgift vid detta scenario.
Redigerat:
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 078 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 078 inlägg
Elen handlas på en marknad som inte styrs av sverige så de priseffekterna är svårare att använda för att moderera belastningen.Juul skrev:
Absolut. Men det är EI som kommer med de nya direktiven. Syftet med direktiven är att vi ska bli bättre på att sprida ut när vi använder el. Incitamentet är att det ska bli billigare om du planerar din elförbrukning.
Det spelar väl egentligen ingen roll om du sparar pengar på ditt elnätsavtal eller ditt el-handelsavtal?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Det är inte för att det ska bli billigare för dig som kund. Det är för att det ska bli billigare att stifta näten, att de inte behöver byggas ut/om i onödan.Juul skrev:
Absolut. Men det är EI som kommer med de nya direktiven. Syftet med direktiven är att vi ska bli bättre på att sprida ut när vi använder el. Incitamentet är att det ska bli billigare om du planerar din elförbrukning.
Rörligt har redan en majoritet, fastpris på elen är en liten minoritet som har. Tänker du möjligtvis på kvartspris på elen?
Problemet är ju att det kan vara trångt i näten även vid en tidpunkt då elen är billig. Det finns ingen självklar koppling mellan lågt pris på elen och trängsel i nätet. En viss koppling finns genom att det oftast är billigare på nätterna, men det är ingen absolut sanning.
Tack, jag förstår lite bättre nu!Fairlane skrev:
Det är inte för att det ska bli billigare för dig som kund. Det är för att det ska bli billigare att stifta näten, att de inte behöver byggas ut/om i onödan.
Rörligt har redan en majoritet, fastpris på elen är en liten minoritet som har. Tänker du möjligtvis på kvartspris på elen?
Problemet är ju att det kan vara trångt i näten även vid en tidpunkt då elen är billig. Det finns ingen självklar koppling mellan lågt pris på elen och trängsel i nätet. En viss koppling finns genom att det oftast är billigare på nätterna, men det är ingen absolut sanning.
Ja, jag tänkte på kvartspris.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 017 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 017 inlägg
Det är ganska tufft att bara använda en enda effekttopp under månaden för att ta ut effektavgiften.
Såg på Riksdagens frågestund idag och där framkom att Socialdemokraterna föreslår/kräver att man pausar det vidare införandet av effektavgifter och att utformningen när de väl fortsätter införas skall vara mycket mera likformig mellan bolagen.
Såg på Riksdagens frågestund idag och där framkom att Socialdemokraterna föreslår/kräver att man pausar det vidare införandet av effektavgifter och att utformningen när de väl fortsätter införas skall vara mycket mera likformig mellan bolagen.
Har garanterat gått ut information i hur effektavgiften debiteras.
Det har garanterat installerats en laddbox för att kunna ladda seriöst med 11kW av en anledning.
Nu har man aktivt valt att belasta nätet under dyr period. Inga konstigheter alls.
Om han sett en hastighetskontroll på vägen hem och gasat max på den raksträckan hade det kostat en hel del också.
Intressant hur man kan skaka av sig fakta, information och eget ansvar men har full kontroll att dra på sig offerkoftan så snabbt.
Det har garanterat installerats en laddbox för att kunna ladda seriöst med 11kW av en anledning.
Nu har man aktivt valt att belasta nätet under dyr period. Inga konstigheter alls.
Om han sett en hastighetskontroll på vägen hem och gasat max på den raksträckan hade det kostat en hel del också.
Intressant hur man kan skaka av sig fakta, information och eget ansvar men har full kontroll att dra på sig offerkoftan så snabbt.
Detta är ju ändå ett EU beslut men i
Jag får ju sedan betala för kwh separat + moms mm.
Var ju "inte" en dyr period utan detta var ju bara en effektavgift. Samma som hos mig som är 52,48kr/kwh dygnet runt samt 89,3kr/kwh(november-mars 0600-1800)x den högsta timförbrukingen på månaden samt den vanliga fasta avgiften.P Pligg85 skrev:Har garanterat gått ut information i hur effektavgiften debiteras.
Blir ju helt fel om man ansluter sig till stödtjänster och laddar batteriet med hög effekt när det är minuspriser. Samtidigt skulle man ju kunna stödja elnätet och ladda elbilen eller ladda med vv i pannan när elnätet har överskott. Flera skribenter tycker jag har fel men med minuspriser har vi överskott! Hur svårt kan de va!? Nu blir man bestraffad!!
HejE Emanuel01 skrev:Blir ju helt fel om man ansluter sig till stödtjänster och laddar batteriet med hög effekt när det är minuspriser. Samtidigt skulle man ju kunna stödja elnätet och ladda elbilen eller ladda med vv i pannan när elnätet har överskott. Flera skribenter tycker jag har fel men med minuspriser har vi överskott! Hur svårt kan de va!? Nu blir man bestraffad!!
Det är en bra tanke att "man ansluter sig till stödtjänster och laddar batteriet med hög effekt när det är minuspriser" och om man kan mata ut eleffekt vid högt elpris.
Det handlar då om en affär med elmarknaden.
Elnätet du är anslutet till, är fristående från elmarknaden och dess tjänster skall betalas separat oberoende av elmarknaden.
Du blir inte bestraffad, utan du betalar till elnätet för den separata tjänst den utför att överföra elenergi.
Det handlar då om en affär med elnätsföretaget.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Överskott på el är inte samma sak som låg belastning på nätet.E Emanuel01 skrev:Blir ju helt fel om man ansluter sig till stödtjänster och laddar batteriet med hög effekt när det är minuspriser. Samtidigt skulle man ju kunna stödja elnätet och ladda elbilen eller ladda med vv i pannan när elnätet har överskott. Flera skribenter tycker jag har fel men med minuspriser har vi överskott! Hur svårt kan de va!? Nu blir man bestraffad!!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Jo det var en dyr period, iallafall om man ser på vad elnätsbolaget tar för effektavgiften. Hade han laddat vid en annan tidpunkt samma tidpunkt så hade det blivit en helt annan taxa.E Emanuel01 skrev:Detta är ju ändå ett EU beslut men i
Var ju "inte" en dyr period utan detta var ju bara en effektavgift. Samma som hos mig som är 52,48kr/kwh dygnet runt samt 89,3kr/kwh(november-mars 0600-1800)x den högsta timförbrukingen på månaden samt den vanliga fasta avgiften.
Säg att det blåser väldigt mycket i elområde 2, elen blir väldigt billig. I stugområdet med några 100 stugor väljer folk att ladda bilen med maxfart, dra igång bastun, slänga in kläder i tvättmaskinen och torkskåpet och köra dessa, samtidigt som de lagar mat. Blir det nu hög belastning på nätet i området eller lågt?