28 206 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Tycker det är så sjukt att de ger sig på privatpersoner för effektavgifterna.
Som lokförare godståg så när jag drar i mina lilla spak i hytten, lite mer än "halvgas" så drar det 3 Megawatt! Och ibland när det är tågkö, så drar jag 3MW i ett par minuter för att köra fram till nästa signal, för att sen bromsa bort all energin... Och så samma visa när jag får köra förbi nästa signal. Sen å andra sidan kan det ibland bli så att det blir köra 30 mil utan att stanna.
Jag kan bara konstatera att det finns rejält med effekttoppar att släcka inom min bransch.
Har en bekant som jobbar på eldistrubutions-avd. på E-ON, och de kan se på sina skärmar när ett tungt godståg passerat Hässleholm och drar på för att få upp hastigheten igen (ibland är det två lok i tåget...)... Har inte hört ett ljud om att Trafikverket (det är de som är "abonnent") ska beläggas med effektavgifter...
Sila mygg, men släppa igenom elefanter...
Som lokförare godståg så när jag drar i mina lilla spak i hytten, lite mer än "halvgas" så drar det 3 Megawatt! Och ibland när det är tågkö, så drar jag 3MW i ett par minuter för att köra fram till nästa signal, för att sen bromsa bort all energin... Och så samma visa när jag får köra förbi nästa signal. Sen å andra sidan kan det ibland bli så att det blir köra 30 mil utan att stanna.
Jag kan bara konstatera att det finns rejält med effekttoppar att släcka inom min bransch.
Har en bekant som jobbar på eldistrubutions-avd. på E-ON, och de kan se på sina skärmar när ett tungt godståg passerat Hässleholm och drar på för att få upp hastigheten igen (ibland är det två lok i tåget...)... Har inte hört ett ljud om att Trafikverket (det är de som är "abonnent") ska beläggas med effektavgifter...
Skillnaden ligger mer i att förbrukning som kan flyttas, bör flyttas.
Man kan säkert också flytta tåget lite men om alla drar igång allt samtidigt.
Samtidigt som industrin drar fullt och du gasar på med tåget så blir det lite ansträngt.
Man kan säkert också flytta tåget lite men om alla drar igång allt samtidigt.
Samtidigt som industrin drar fullt och du gasar på med tåget så blir det lite ansträngt.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Personligen anser jag att dessa effekt taxor är ett otyg. Man inför dessa för att dölja ett illa uppbyggt Det är klart att nätleverantören älskar effekt taxan. Gör ingenting och öka din inkomst..
Om man hade tvingat nätleverantören låta 90 % investeras i näten så hade allt sett annorlunda ut. Effekttaxan skulle varit mycket lägre om var tvungen att återinvestera pengarna. Effekttaxan är en kassako.
Problemet är att vårat elnät är inte uppdaterat från början.
Sen att skatter och avgifter är snäppet dyrare är en den faktiska kostnaden för elen visar hur fel det är. Problemet är att den styrning som finns på nätleverantören är långtifrån ifrån tillräckligt. Så länge nätbolagen har monopol på själva nätet så måste kontrollen vara mycket bättre. Än den är.
nät monopolet tror jag vi får leva.med.
Sen kan jag absolut se problemet för nätbolaget. Men man behöver inte ha dyraste effekttaxorna. Och en vd som säger de har råd. ... Hemvändardagen Jag tror inte förbrukningen är som högst. Den borde vara när kommer hem från skidbacken trötta och blöta kläder. In med kläderna o torkskåpet. tar en dusch och börjar laga mat
Däremot kommer troligtvis elementen dra mindre el. efter som stugan är full med små element.
Om man hade tvingat nätleverantören låta 90 % investeras i näten så hade allt sett annorlunda ut. Effekttaxan skulle varit mycket lägre om var tvungen att återinvestera pengarna. Effekttaxan är en kassako.
Problemet är att vårat elnät är inte uppdaterat från början.
Sen att skatter och avgifter är snäppet dyrare är en den faktiska kostnaden för elen visar hur fel det är. Problemet är att den styrning som finns på nätleverantören är långtifrån ifrån tillräckligt. Så länge nätbolagen har monopol på själva nätet så måste kontrollen vara mycket bättre. Än den är.
nät monopolet tror jag vi får leva.med.
Sen kan jag absolut se problemet för nätbolaget. Men man behöver inte ha dyraste effekttaxorna. Och en vd som säger de har råd. ... Hemvändardagen Jag tror inte förbrukningen är som högst. Den borde vara när kommer hem från skidbacken trötta och blöta kläder. In med kläderna o torkskåpet. tar en dusch och börjar laga mat
Däremot kommer troligtvis elementen dra mindre el. efter som stugan är full med små element.
HejH Haze1975 skrev:Tycker det är så sjukt att de ger sig på privatpersoner för effektavgifterna.
Vad jag känner till så har järnvägen ett eget långsträckt 16 2/3 Hz elnät genom Sverige som de betalar effektavgift för
Det finns ett antal omformarstationer längst järnvägsnätet som omvandlar trefas 50 Hz till järnvägens 16 2/3 Hz
Dessa bar tidigare roterande omformare nu är det huvudsakligen statiska omformare (kraftelektronik)
Vid den regenerativa motorbromsningen som jag och en annan ingenjör byggde den första prototypen för i mitten på 1980 talet vid dåvarande ASEA Corporate Research innebär att man tar vara på delar av bromsenergin
Vid flera tågset på järnvägsnätet så innebär det en utjämning av effekten genom att några tågen accelererar och en del andra retarderar samtidigt som några håller jämn fart
Redigerat:
HejB Byggdjuret skrev:
Elnäten är ett monopol och elnätsbolagen får därför inte enligt ellagen inte investera proaktivt dvs utan att någon kund tex efterfrågar anslutning eller förstärkning och sedan betala vad det kostar
Redigerat:
JA, det är ju grundproblemet. Och tyvärr verkar vi fast i en situation där de som bestämmer saknar kompetens för vad de förväntas göra.M Martin Lundmark skrev:
Här är jag av uppfattningen att elanvändarna inte ska behöva ha någon kunskap om hur elnätet fungerar. Det ska räcka att veta vilken säkring man har och man ska förväntas kunna använda den el säkringen räcker för.M Martin Lundmark skrev:
Om inte ens politikerna som bestämmer verkar ha förståelse för systemet är det helt absurt att förvänta sig att elanvändarna ska ha det.
HejL lbgu skrev:
Jag skulle vilja utrycka att det du skriver är nog en villfarelse bland de som inte har lärt sig elnätets uppbyggnad.
Elnätet uppbyggnad baseras på Velander formel som beräknar effektbehovet (effekttillgången) utifrån statistik baserad på bl.a. kundgrupp och en årlig avläsning av elenergin
Skulle man bygga elnätet så att alla elanvändare skulle kunna belasta det som säkringen räcker för då skulle det vara överdrivet och elnätet skulle kosta väldigt mycket att bygga
Detta vill vi elanvändare inte betala
Rimligen så skulle då inte heller elgenereringen räcka till vid fullt effektuttag
Jag förstår att alla inte har goda elkraftkunskaper
Det blir då bekymmersamt att de ersätter denna brist på kunskaper med egna idéer och önskemål hur elkraftsystemet borde fungera
Det är delvis samma bekymmer med på politiker och beslutsfattare
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
De får inte öka sina intäkter när de inför effektavgiftB Byggdjuret skrev:
De får inte öka sina intäkter när de inför effektavgift
Är det tydligt nog?
Nej det är den inte. Den är bara det för den som inte orkar/vill ta in helheten (att andra avgifter sänks)B Byggdjuret skrev:
Om folket inte fattar när det är dyrt att ladda om man säger att det är dyrt 06-21 så lär de inte fatta mer om man delar in det ännu mer fingranulärt.B Byggdjuret skrev:Sen kan jag absolut se problemet för nätbolaget. Men man behöver inte ha dyraste effekttaxorna. Och en vd som säger de har råd. ... Hemvändardagen Jag tror inte förbrukningen är som högst. Den borde vara när kommer hem från skidbacken trötta och blöta kläder. In med kläderna o torkskåpet. tar en dusch och börjar laga mat
Nu vill jag inte att detta ska ta över tråden... men, tyvärr är det fortfarande bra mindre än hälften av godstågen som har regenerativ broms, och självfallet då bara på loket 4 axlar. dvs så kan man i praktiken bara återföra runt 15% av energin (vi får inte använda regenerativ broms när vi kör mot stopp, samt när vi byter spår (risk för buffertöverlapp). Jag vet detta, då vi ser det i loket när vi kör sådana lok (Br185 etc.)... Typ körning Hallsberg- Malmö, förbrukat t.ex. 12568 kWh, varav återfört 1836 kWh.M Martin Lundmark skrev:Hej
Vad jag känner till så har järnvägen ett eget långsträckt 16 2/3 Hz elnät genom Sverige som de betalar effektavgift för
Det finns ett antal omformarstationer längst järnvägsnätet som omvandlar trefas 50 Hz till järnvägens 16 2/3 Hz
Dessa bar tidigare roterande omformare nu är det huvudsakligen statiska omformare (kraftelektronik)
Vid den regenerativa motorbromsningen som jag och en annan ingenjör byggde den första prototypen för i mitten på 1980 talet vid dåvarande ASEA Corporate Research innebär att man tar vara på delar av bromsenergin
Vid flera tågset på järnvägsnätet så innebär det en utjämning av effekten genom att några tågen accelererar och en del andra retarderar samtidigt som några håller jämn fart
Det jag försökte säga, att Trafikverket inte har någon sorts styrning av trafiken för att minska energiåtgången, och än mindre för att riskera effekttoppar. En tågklarerare har ingen uppfattning om att de skapar effekttoppar, när de lägger tågvägarna... de har de varken tid till, eller faktisk kunskap om...
Det jag menar... bättre att först ge sig på Trafikverket istället , innan man börjar peta på privata förbrukare när det gäller effekttoppar.
Redigerat:
Det jag är mer fascinerad av är hur många privatpersoner i olika trådar på forum som dessa försvarar dessa helt galna effekttaxor. Elen med dess oändligt många pålägg av specialtaxor, skatter och moms är numera en av de högsta kostnader för ägandet av hus. Det är inte rimligt. Något är fundamentalt fel i hela elsystemet och då menar jag inte bara våra fysiska ledningar.
Man har dessutom tryckt privatpersoner mot att investera stort i till exempel elbilar, för att sedan straffa ut dem med effekttaxa. Likadant gjorde man med dieselbilar. Likadant gör man nu med solceller. Nästa blir väl hembatterier.
Jag hoppas att vi inom en snar framtid kan få fram icke alltför dyra system för ödrift. Då kommer jag att vara den första som står med yxan och hugger av, i mitt fall, EONs kabel.
Man har dessutom tryckt privatpersoner mot att investera stort i till exempel elbilar, för att sedan straffa ut dem med effekttaxa. Likadant gjorde man med dieselbilar. Likadant gör man nu med solceller. Nästa blir väl hembatterier.
Jag hoppas att vi inom en snar framtid kan få fram icke alltför dyra system för ödrift. Då kommer jag att vara den första som står med yxan och hugger av, i mitt fall, EONs kabel.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 294 inlägg
Men vi privatpersoner är många fler. Därtill är det näten som försörjer oss med el som behöver byggas ut om inte vi klarar av att jämna ut förbrukningen, inte järnvägens elnät mellan Hallsberg och Malmö.H Haze1975 skrev:
Det utesluter inte att det finns saker att göra med järnvägens elnät också, men det är en annan fråga.