S
pacman42 pacman42 skrev:
Så vi skall bara ha beredskap ibland, eller? I januari och februari i år hade vi ju ingen möjlighet till beredskap med det tankesättet, dvs när den hade behövts som mest.
Förlåt men vad yrar du om? Jag sa bara att om exempelvis mikronät (med förmåga till ö-drift) blir vanligare så kan det vara ytterligare ett verktyg i beredskapslådan. I synnerhet om överliggande/omkringliggande nät har fått fysiska skador i en attack. Hur det blir till "I januari och februari i år hade vi ju ingen möjlighet till beredskap med det tankesättet, dvs när den hade behövts som mest." hänger jag inte riktigt med på.

S Sigge McKvack skrev:
Förlåt men vad yrar du om? Jag sa bara att om exempelvis mikronät (med förmåga till ö-drift) blir vanligare så kan det vara ytterligare ett verktyg i beredskapslådan. I synnerhet om överliggande/omkringliggande nät har fått fysiska skador i en attack. Hur det blir till "I januari och februari i år hade vi ju ingen möjlighet till beredskap med det tankesättet, dvs när den hade behövts som mest." hänger jag inte riktigt med på.
Lokal produktion som fungerar i januari och februari finns det inte mycket av i stora delar av landet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S Sigge McKvack skrev:
Säg att vi tar en komponent med antagen teknisk livslängd på 38 år. Den installerades säger vi 1980. Den dimensionerades då för att klara den belastning som förelåg och eventuellt ökad belastning man rimligen kunde förutspå under komponentens livslängd. Nu 2026 så är det hög tid byta ut komponenten, den nya komponenten har också en teknisk livslängd på 38 år. Befolkningsmängden har ökat, nya belastningar har tillkommit osv. Det går också göra en rimlig förutspåelse för de kommande 38 åren att befolkningsmängden kommer fortsätta öka, nya belastningar kommer tillkomma. Det är alltså rimligt att komponenten byts mot en komponent som dimensioneras utefter de kommande 38 åren, inte de 38 år som förflutit bara för att den kostar lite mindre. Strategin att byta den mot en komponent med samma dimensionering som nu är underdimensionerad med risk att komponenten antigen överbelastas och går söder eller måste bytas i förtid för att den är kravunderskridande kan knappast medföra en lägre kostnad.

Fram till 2025 beräknas befolkningen öka med cirkus ytterligare 700 000 personer ( [länk]). Prognoserna spretar en hel del men ska vi tro cirkus 2 miljoner elbilar 2030, upp från 500 000 idag? Om du tror att effektavgfternas påverkan kommer motsvara det ökade behovet så ligger den bevisbördan hos dig.

Bränsleceller var bara ett exempel på det kan ske saker som förändrar prognoserna. Du behöver inte ge dig in i en argumentation om deras nuvarande tekniska tillstånd.
Om effektavgifter hjälper eller inte beror helt på hur dessa 500 000 fördelas i landet. De kommer att kunna hjälpa där enstaka hushåll läggs till i befintliga områden och där sommarstugor omvandlas till pretruntboenden. De kommer inte om man bygger några Rinkeby eller Hammarby sjöstad runt om i landet, då behöver man bygga nytt.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:
Lokal produktion som fungerar i januari och februari finns det inte mycket av i stora delar av landet.
Om du likställer lokal produktion med solceller så absolut. Rimligen borde det ju omfatta december också, då finns det 9 månader kvar. Nu brukar det i mikronät också talas om olika former av batterilagring, exempelvis med elbil som backup. Det är som sagt potentiellt ytterligare ett verktyg i en extrem situation. Idag saknas det verktyget, så det är alltså en förbättrande bieffekt om sådan infrastruktur kommer på plats.

S Sigge McKvack skrev:
Om du likställer lokal produktion med solceller så absolut. Rimligen borde det ju omfatta december också, då finns det 9 månader kvar. Nu brukar det i mikronät också talas om olika former av batterilagring, exempelvis med elbil som backup. Det är som sagt potentiellt ytterligare ett verktyg i en extrem situation. Idag saknas det verktyget, så det är alltså en förbättrande bieffekt om sådan infrastruktur kommer på plats.
Nu skulle jag visserligen aldrig använda bilen som backup, men det är en helt annan fråga.

Poängen är att beredskapen vid kriser inte löses när det är vindstilla på vintern heller, i stora delar av landet finns inte kraftproduktion tillräckligt ens med vindkraften fungerande och än mindre om det inte blåser. Att då köra "större öar" fungerar inte, det finns inte produktion för att driva dessa "öar".

S
pacman42 pacman42 skrev:
Om effektavgifter hjälper eller inte beror helt på hur dessa 500 000 fördelas i landet. De kommer att kunna hjälpa där enstaka hushåll läggs till i befintliga områden och där sommarstugor omvandlas till pretruntboenden. De kommer inte om man bygger några Rinkeby eller Hammarby sjöstad runt om i landet, då behöver man bygga nytt.
Du får nog göra bättre än så. Som sagt bevisbördan för beräkning ligger på dig.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Nu skulle jag visserligen aldrig använda bilen som backup, men det är en helt annan fråga.

Poängen är att beredskapen vid kriser inte löses när det är vindstilla på vintern heller, i stora delar av landet finns inte kraftproduktion tillräckligt ens med vindkraften fungerande och än mindre om det inte blåser. Att då köra "större öar" fungerar inte, det finns inte produktion för att driva dessa "öar".
Det är en trång låda du sitter i va?

• Haha
pacman42
  • Laddar…
S
pacman42 pacman42 skrev:

Jag är för nyfiken för att inte fråga. Förstår du vilken typ av kriser jag avser i första hand här?

S Sigge McKvack skrev:
Jag är för nyfiken för att inte fråga. Förstår du vilken typ av kriser jag avser i första hand här?
Jag tolkade det som strömavbrott, exempelvis i samband med krig.

Jag skulle ändå inte vilja använda bilens batteri som backup för elnätet.

S
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tolkade det som strömavbrott, exempelvis i samband med krig.

Jag skulle ändå inte vilja använda bilens batteri som backup för elnätet.
Ja, det är ju upp till dig men då är du också med på att i en sådan situation som kommer inte förbrukningen att vara i närheten av normal utan det kanske handlar om ett mål varm mat om dagen i ett kallställt hus. Möjligheten till lite längre uthållighet på vissa platser skulle kunna medföra att resurser kan prioriteras till områden med lägre uthållighet. Men som sagt det var ingen lösning jag pratade om här utan ett extra verktyg.

Det du menar med "större öar" i förhållande till vindkraftsproduktion ovan är vad jag förstår betydligt större öar än vad som avses med mikronät generellt.

Men nu har du ju klart och tydligt visat att sådan här saker inte är möjliga idag så då är de ju inte möjliga imorgon heller.

https://group.vattenfall.com/se/nyh...ing-med-vattenfall-energy-bank-och-volkswagen

https://nyhetsrum.hager.com/pressre...ar-med-dubbelriktad-laddning-i-hemmet-3429171

https://www.kth.se/om/nyheter/centrala-nyheter/sa-kan-aven-arktis-fa-gron-el-1.1225093

P
S Sigge McKvack skrev:
Nu brukar det i mikronät också talas om olika former av batterilagring, exempelvis med elbil som backup.
Batterilagring kan knappast ses som lokal produktion, ens om man kisar hårt, men det kan vara mycket användbart ändå. Vi har ett batteri som används för att kunna göra elinköp på lågpristider för att sen använda elen när vi behöver den.

Det är nog en nanonät snarare än en mikronät.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Batterilagring kan knappast ses som lokal produktion, ens om man kisar hårt, men det kan vara mycket användbart ändå. Vi har ett batteri som används för att kunna göra elinköp på lågpristider för att sen använda elen när vi behöver den.

Det är nog en nanonät snarare än en mikronät.
Nej det är riktigt. Syftet med det påpekandet är vadå?

Om du har batteriet fulladdat och du får strömavbrott, vad skulle du har för uthållighet om du började prioritera ganska hårt. Dvs matlagning, minimumvärme, eventuell vattenpump?

P
S Sigge McKvack skrev:
Nej det är riktigt. Syftet med det påpekandet är vadå?
Att det är skillnad mellan att producera och att lagra elektricitet.
S Sigge McKvack skrev:
Om du har batteriet fulladdat och du får strömavbrott, vad skulle du har för uthållighet om du började prioritera ganska hårt. Dvs matlagning, minimumvärme, eventuell vattenpump?
Ingen alls. Jag har inget jordtag. 😀

Men om jag skulle installera ett jordspett och en automatisk frånskiljare (eller reservkraftomkopplare; jag är lite osäker på terminologin; en grunka som kopplar bort den egna elproduktionen från elnätet, helt enkelt) så skulle nog uthålligheten kunna räknas i timmar. Kanske ett halvt dygn sommartid om solen sken bra på dagen. Gissar jag.

Jag har inte gjort någon beräkning på det så felmarginalen kan vara flera hundra procent. 😉

Jag som haft ett par strömavbrott på ett par-tre dygn saknar elen, men grill och spritkök kommer man långt på. Kaminen håller värmen.

Batterilampor håller ljust, tillsammans med stearinljusen.

Det man saknar mest är dricksvatten (egen brunn) och varmvatten (dusch). Men förra gången så duschade jag på gymmet och hämtade vatten på närmsta bensinmack.

Jag prioriterar faktiskt inte elen så hårt. Viktigare att jag kan köra långt med bilen i så fall, ifall man måste ta sig bortom Göteborgsområdet - den dag krisen/kriget kommer.

Klarar mig utan el via nätet minst en vecka. Jobbigast varma årstiden.

5 kW 3-fas dieselelverk som då används i huvudsak till vattenpump och frysar. Värme klarar vi då som nu med större täljstensugn året runt.
Alltid ved i reserv för ett helt år.
Har vedeldad bastu.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.