151 läst ·
9 svar
151 läst
9 svar
Skarva fribärande bärläkt (45x70) på c/c 1200 utan att spräcka virket?
Hej på er!
Jag håller på att lägga om taket och kör med ett fribärande system (inget råspont). Konstruktionen består av takstolar på c/c 1200 mm, frihängande diffusionsöppen underlagsduk (TECCA T-Diff Pro), läkttätningsband, ströläkt (25x45) och slutligen bärläkt (45x70).
Eftersom det är c/c 1200 mm och taket ska vara gångbart blir det ju rejäla krafter vid skarvarna på bärläkten där ändträ möter ändträ. Att försöka dra ner 4 stycken långa konstruktionsskruvar (som ska gå igenom 45 mm bärläkt + 45 mm ströläkt och ner i takstolen) på enbart en 45 mm bred takstol känns som en klockren garanti för att spräcka virket.
Hur har ni andra löst detta på bästa sätt?
Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Jag håller på att lägga om taket och kör med ett fribärande system (inget råspont). Konstruktionen består av takstolar på c/c 1200 mm, frihängande diffusionsöppen underlagsduk (TECCA T-Diff Pro), läkttätningsband, ströläkt (25x45) och slutligen bärläkt (45x70).
Eftersom det är c/c 1200 mm och taket ska vara gångbart blir det ju rejäla krafter vid skarvarna på bärläkten där ändträ möter ändträ. Att försöka dra ner 4 stycken långa konstruktionsskruvar (som ska gå igenom 45 mm bärläkt + 45 mm ströläkt och ner i takstolen) på enbart en 45 mm bred takstol känns som en klockren garanti för att spräcka virket.
Hur har ni andra löst detta på bästa sätt?
Tacksam för alla tips och erfarenheter!
Precis, ströläkten är 25 mm tjock och bärläkten är 45 mm tjock (hög). Ja, förborrning på bärläkten är helt självklart för att de inte ska spricka.
Eller menar du att jag borde förborra i själva takstolen också?
Eller menar du att jag borde förborra i själva takstolen också?
Tack för input, men jag tror det är lite annorlunda med fribärande undertak helt utan råspont, och med c/c 1200 mm mellan takstolarna. Bärläkten måste tåla att man går på den mellan stolarna. Enligt TECCA:s egna monteringsanvisningar (se bild eller https://docs.keskofiles.com/f/btt/ASSET_MISC_30363659 ) ska bärläkten 45x70 fästas med 100mm spik/skruv vid varje takstolsfästpunkt.
Ah, ok. Det var ju rejäla infästningar. Men problemet blir väl bara där bärläkten skall skarvas? Väljer du längder på 5400 mm så blir det ju inte så många ställen. Sen får man lägga läkten så det inte blir nån generalskarvL Lieutenant Macintosh skrev:Tack för input, men jag tror det är lite annorlunda med fribärande undertak helt utan råspont, och med c/c 1200 mm mellan takstolarna. Bärläkten måste tåla att man går på den mellan stolarna. Enligt TECCA:s egna monteringsanvisningar (se bild eller [länk] ) ska bärläkten 45x70 fästas med 100mm spik/skruv vid varje takstolsfästpunkt.
Helt sant, jag tänkte inte om 5400 mm längder för att minimera antalet skarvar! Och att förskjuta dem så man slipper en generalskarv är givet.
Men för de få ställen där skarvarna faktiskt hamnar har jag klurat fram och tillbaka. Eftersom skruven enligt TECCA måste gå ner minst 30 mm i takstolen så kvarstår ju trängseln på den 45 mm smala takstolsregeln just där bärläkten möts. De enda två rimliga lösningarna jag har landat i är:
- Skarva i luften (mellan takstolarna) med dubbla hålplattor och ankarskruv på de vertikala sidorna av bärläkten. Då får jag en helt ren genomgång över takstolen med bara en skruv, och plåtarna hänger fritt i luften utan att ligga mot TECCA-duken och skapa fuktfällor.
- Montera en rejäl stödkloss (kortling) på sidan av takstolen just under skarven för att bredda 'landningsytan' från 45 mm till 90 mm. Då kan jag förskjuta de fyra 100-skruvarna ordentligt så att ingenting spricker.
Vad tror ni om det?
Men för de få ställen där skarvarna faktiskt hamnar har jag klurat fram och tillbaka. Eftersom skruven enligt TECCA måste gå ner minst 30 mm i takstolen så kvarstår ju trängseln på den 45 mm smala takstolsregeln just där bärläkten möts. De enda två rimliga lösningarna jag har landat i är:
- Skarva i luften (mellan takstolarna) med dubbla hålplattor och ankarskruv på de vertikala sidorna av bärläkten. Då får jag en helt ren genomgång över takstolen med bara en skruv, och plåtarna hänger fritt i luften utan att ligga mot TECCA-duken och skapa fuktfällor.
- Montera en rejäl stödkloss (kortling) på sidan av takstolen just under skarven för att bredda 'landningsytan' från 45 mm till 90 mm. Då kan jag förskjuta de fyra 100-skruvarna ordentligt så att ingenting spricker.
Vad tror ni om det?
Produkter som diskuteras: "ankarskruv"
Ankarskruv 4,8 x 40 mm A4 rostfri C5 utomhus 250-pack FAST
För infästning av byggbeslag mot träunderlag
287 kr inkl moms
319 kr
Läs mer
Jag hade personligen bara skarvat bärläkten över ströläkten och skruvat på skrå så att de ändå träffar rätt. Att det blir så på några jämnt utspridda ställen bör inte göra något. Det står i anvisningarna om att ett läkttätningsband skall monteras mellan takstol, duk och ströläkt så det kan bli svårt med kortlingslösningen.L Lieutenant Macintosh skrev:Helt sant, jag tänkte inte om 5400 mm längder för att minimera antalet skarvar! Och att förskjuta dem så man slipper en generalskarv är givet.
Vad tror ni om det?
Jag funderar på en tredje hybridlösning där skarven ligger kvar över takstolen, men där jag löser skruvträngseln och stabiliteten så här:
Jag drar bara en kraftig skruv per läktände rakt ner i takstolen (alltså totalt 2 skruvar ner i den 45 mm breda regeln istället för 4). För att säkra skarven och göra den helt stum sätter jag dubbla hålplattor (spikplåtar) på de vertikala sidorna av bärläkten (alltså inte på ovansidan där takpannorna ska ligga).
Plåtarna på sidorna nyper ihop skarven helt, hindrar läkten från att vrida eller slå sig över tid, och jag slipper risken att klyva takstolen eftersom det bara blir hälften så många vertikala skruvar.
Vad tror ni om den kompromissen?
Jag drar bara en kraftig skruv per läktände rakt ner i takstolen (alltså totalt 2 skruvar ner i den 45 mm breda regeln istället för 4). För att säkra skarven och göra den helt stum sätter jag dubbla hålplattor (spikplåtar) på de vertikala sidorna av bärläkten (alltså inte på ovansidan där takpannorna ska ligga).
Plåtarna på sidorna nyper ihop skarven helt, hindrar läkten från att vrida eller slå sig över tid, och jag slipper risken att klyva takstolen eftersom det bara blir hälften så många vertikala skruvar.
Vad tror ni om den kompromissen?
Klicka här för att svara