28 302 läst ·
449 svar
28k läst
449 svar
Effektavgift på 2 200 kr för att ladda elbilen en timma
Och för mig är det tvärtom. Jag hittar mer och mer argument för att den är bra ju mer jag gräverS Sigge McKvack skrev:
Jag har gjort typ samma resa ... var väldigt frågande och irriterad över tilltaget i början.pacman42 skrev:
Sen har jag funderat och gjort lite översiktliga beräkningar, och kommit på att något var tvunget att göras, att det faktiskt är vettigt.
Sen går det förstås att fundera fler varv över hur det ska utformas.
Att det blev såhär är ju såklart främst drivet av elbilar och smarta laddboxar med automatisk tidstyrning.
Idag har vi ca 5 miljoner bilar i Sverige, några år i framtiden så är det alltså kanske 4 miljoner elbilar, och om hälften av dem startar laddningen exakt samtidigt (alltså den billigaste kvarten under dygnet) och laddar i snitt 11kW (en del kommer ladda typ 10A, andra 16A, en del 20A eller 25A).
Då kommer det bli en effekthöjning med 22 GW, och betänk då att alla Sveriges kärnkraftsreaktorer har en installerad effekt på 7GW, så om alla elbilar startar laddning samtidigt, och laddar på hög effekt för att ladda det mesta under den billigaste kvarten eller timmen, så kommer det bli en omöjlig effekt att hantera.
Och märk, det är alltså inte problem i lokalnäten, utan i stamnätet samt för elproduktionen.
Så detta är något som helt enkelt måste undvikas.
Själv har jag solceller och batteri (till sist råkade det bli så), och jag kommer framförallt försöka att maximera egen förbrukning av min elproduktion, dvs så få kWh som möjligt mot elnätet, båda håll.
Jag kommer fortsätta med 16A mätarsäkringar och för det mesta ladda med relativt låg laddström.
Jag har inte effektavgift ännu, men jobbar redan på detta viset.
Undvikes bäst genom att förstärka stamnätet. Förslagsvis finansierat med pengar som har dragits in med flaskhalsavgifterna.Mikael_L skrev:
Även vi har batteri sen en tid. Vi laddar batteriet främst från solel, men också från elnätet när priset är som lägst. Det sker med någon slags helt automatisk heuristik (kallat "AI") som styrsystemet har och det fungerar rätt bra enligt vad jag kan se.Mikael_L skrev:
Huvudsäkringar på 20 A här, och el(hybrid)bilen laddar med full effekt, vilket är 11 kW. Jag vet inte hur jag enkelt och helt automatiskt ska kunna undvika att drabbas av effektavgifter när de införs i vårt område. För de kommer att införas, eftersom effektavgifter är en del av EUs elmarknadsdirektiv.Mikael_L skrev:
EU har dock lämnat till medlemsländerna att avgöra hur avgifterna ska utformas.
VI har inte heller effektavgift än (planen var tydligen att det skulle införas hösten 2026, om jag minns rätt) och jag har ingen aning om hur jag ska göra när det införs, något försenat, våren 2027.Mikael_L skrev:
Varför tror du det?Mikael_L skrev:
Nej. Hur stor är den?Mikael_L skrev:
Menar du att det inte går att förstärka stamnätet tillräckligt mycket för att möta effektbehovet?
För att du riktade in dig på överföringen, inte produktionen.P pmd skrev:
Jag tog som exempel att 2 miljoner elbilar som laddar kanske drar typ 22 GW, och det är lika mycket som all vår kärnkraft och vattenkraft tillsammans.P pmd skrev:
Och nu talar jag om en rent teoretisk installerad effekt, som aldrig aldrig någonsin kommer gå att få ut.
Kärnkraftverk har revisioner, vattenkraften har isläggning, magasinnivåer, kapaciteter och flöden både uppströms och nedströms och sånt som gör att alla vattenkraftverk aldrig någonsin kommer kunna köra på 100% samtidigt.
Så ska vi tillåta alla dessa elbilar ladda max samtidigt så måste precis allt annat i landet släckas ner samtidigt, stoppa alla pappersmaskiner, stålverk, alla värmepumpar i våra hushåll, släck all belysning, även gatubelysning osv osv, så kanske klarar vi effekttoppen från denna elbilsladdning.
Nej, som du ser i förra stycket så måste även produktionsresurserna ökas myyycket.P pmd skrev:
Att öka installerad effekt med typ 10GW och överföringskapacitet med typ lika mycket med enda skälet att klara de 15 minuter som alla vill maximera sitt effektuttag (utan att egentligen behöva, bara av snålhet) är väl ungefär lika dumt som att bygga sexfilig motorväg mellan Stockholm och Åre samt Stockholm- Sälen bara för trafiken under sportlovet och påsklovet.
Laddar dem 2 miljonerna med i snitt 4kW så blir det 8GW, är det hanterbart? Frågan som börjar infinna sig är hur höga effektavgifterna behöver vara för att folk ska sluta skaffa elbil?Mikael_L skrev:
Jag har gjort typ samma resa ... var väldigt frågande och irriterad över tilltaget i början.
Sen har jag funderat och gjort lite översiktliga beräkningar, och kommit på att något var tvunget att göras, att det faktiskt är vettigt.
Sen går det förstås att fundera fler varv över hur det ska utformas.
Att det blev såhär är ju såklart främst drivet av elbilar och smarta laddboxar med automatisk tidstyrning.
Idag har vi ca 5 miljoner bilar i Sverige, några år i framtiden så är det alltså kanske 4 miljoner elbilar, och om hälften av dem startar laddningen exakt samtidigt (alltså den billigaste kvarten under dygnet) och laddar i snitt 11kW (en del kommer ladda typ 10A, andra 16A, en del 20A eller 25A).
Då kommer det bli en effekthöjning med 22 GW, och betänk då att alla Sveriges kärnkraftsreaktorer har en installerad effekt på 7GW, så om alla elbilar startar laddning samtidigt, och laddar på hög effekt för att ladda det mesta under den billigaste kvarten eller timmen, så kommer det bli en omöjlig effekt att hantera.
Och märk, det är alltså inte problem i lokalnäten, utan i stamnätet samt för elproduktionen.
Så detta är något som helt enkelt måste undvikas.
Själv har jag solceller och batteri (till sist råkade det bli så), och jag kommer framförallt försöka att maximera egen förbrukning av min elproduktion, dvs så få kWh som möjligt mot elnätet, båda håll.
Jag kommer fortsätta med 16A mätarsäkringar och för det mesta ladda med relativt låg laddström.
Jag har inte effektavgift ännu, men jobbar redan på detta viset.
Hos mig kostar det (1600/3500)*2=0,88 kr/mil att INTE ha effektavgift. Det blir nämligen så mycket dyrare hos mig att ladda bilarna när effektavgiften tas bort.S Sigge McKvack skrev:
Kostnaden för effektavgiften utan elbilen inräknad är ungefär +/- noll. Jag förlorar lite på att effektavgiften tas bort, men det motsvaras av merförbrukningen som min badtunna har och de optimeringar jag har gjort i hushållet så man kan säga att det går jämnt upp i mitt hus innan elbil och badtunna.
Så att man i höst tar bort effektavgifterna kostar oss alltså nästan 90 öre/mil i höjda kostnader för att köra elbilen.
Så mitt svar på frågan är att effektavgifterna sänker kostnaderna för att ha elbil, därmed så hindrar de inte någon att skaffa elbil.
Ja det är mer hanterbart än 22 GW.S Sigge McKvack skrev:
Vi exporterar väl typ 5-6GW i princip hela tiden.
Nu kommer även en del mer elproduktion på plats också samtidigt medan elbilsflottan växer från 0,5 miljoner bilar till 4 miljoner.
Vår överhet har ett pedagogiskt problem. Att pausa införandet av effektavgifter kanske räddar regeringen i valet, med betoning på kanske, men sen hamnar den ur askan i elden.Mikael_L skrev:
Att öka installerad effekt med typ 10GW och överföringskapacitet med typ lika mycket med enda skälet att klara de 15 minuter som alla vill maximera sitt effektuttag (utan att egentligen behöva, bara av snålhet) är väl ungefär lika dumt som att bygga sexfilig motorväg mellan Stockholm och Åre samt Stockholm- Sälen bara för trafiken under sportlovet och påsklovet.
Jag tittade på BTEAs gamla avgiftsmodell och där hade denna enda laddning blivit ännu dyrare. Med den modellen kostade nämligen elen ca 400 kr/kWh och enbart topplasten (ett mätvärde) under hela året gällde.
Om vi nu antar att det laddades med 11 kW och man hamnade på 2200kr i effektavgift (allt härrörde ju inte från laddningen) och att laddningen skedde under dagtid på höglasttid, då blir det 11 * 158.75 ke extra, dvs 1743,5 kr effekttariff extra för laddningen. Då var det uppenbarligen 456,50 kr som var annan last. Med den gamla modellen så hade det istället kostat (2,88 + 11) * 400 kr = 5552. Så de i artikeln skall ju vara glada över att de sparat in drygt 3300 kr med den nya effekttariffsmodellen.
Om vi nu antar att det laddades med 11 kW och man hamnade på 2200kr i effektavgift (allt härrörde ju inte från laddningen) och att laddningen skedde under dagtid på höglasttid, då blir det 11 * 158.75 ke extra, dvs 1743,5 kr effekttariff extra för laddningen. Då var det uppenbarligen 456,50 kr som var annan last. Med den gamla modellen så hade det istället kostat (2,88 + 11) * 400 kr = 5552. Så de i artikeln skall ju vara glada över att de sparat in drygt 3300 kr med den nya effekttariffsmodellen.
Det förutsätter ju att de bara laddar bilen där bara en gång per år för att spara 3300kr, laddar de på med 11KW varje månad är ju gamla modellen att föredra?pacman42 skrev:
Jag tittade på BTEAs gamla avgiftsmodell och där hade denna enda laddning blivit ännu dyrare. Med den modellen kostade nämligen elen ca 400 kr/kWh och enbart topplasten (ett mätvärde) under hela året gällde.
Ja, på samma sätt som de räknade med 2200 kr för en gång.A Akerfeldt skrev:
Nu hävdar en del att 400 kr inte stämmer utan att det var 300 kr. Jag fick siffran från nätet då jag inte hittade den gamla uppgiften på BTEAs hemsida.