18 244 läst ·
94 svar
18k läst
94 svar
Dum men nyfiken fråga
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Finns ingen anledning om man bara har gänga II som huvudsäkring. Ledningar i en elcentral är korta och har god kylning så det finns ingen anledning.
Sedan kan det vara så att 10 mm2 är mera svårjobbad och man riskerar att inte få god kontakt. 2 st 10 mm2 intryckta där det egentligen inte får plats är sämre än 2 st 6 mm2.
Protte
Sedan kan det vara så att 10 mm2 är mera svårjobbad och man riskerar att inte få god kontakt. 2 st 10 mm2 intryckta där det egentligen inte får plats är sämre än 2 st 6 mm2.
Protte
Det finns ju en anledning till att utlösningsvillkoren finns... Om de uppfylls så krävs inte jordfelsbrytare på t.ex. elpatroner (jag minns inte formuleringen men det är väl något i stil med att om "betydande värden" riskerar att gå förlorade vid avbrott så får viss fast installerad utrustning även nyinstalleras utan jordfelsbrytare).Bo.Siltberg skrev:
Jag nämnde spänningsfallet för att ge en indikation om impedansen vid matningen till min stuga. Jag antar för övrigt att en inte försumbar del av spänningsfallet kommer i de 10-20 meter kabel som går från nätägarens stolpe (ringmatning, rätt grova ledare, avsevärt grövre än nedledningen som jag i sin tur tror är 6mm2) till överlämningspunkten.Bo.Siltberg skrev:
Nej, jag tänker över huvud taget inte tala med grannarna (jag vet inte ens säkert vilka som är anslutet på samma ring) eftersom jag uppfyller gällande regler. Dels går hela installationen under "befintlig installation" och den skulle även vara tillåten vid nyinstallation.Bo.Siltberg skrev:
Det relevanta här är riskbedömning och hur man värderar en avsevärd skada på VVS-installationerna mot de personskador som kan uppstå. Jag vet inte exakt hur de beräkningarna brukar göras men det finns helt klart en anledning till att man kommit fram till att reglerna ska se ut som de gör.
Värt att tänka på är också vilken typ av jordfel som uppstår i just en elpatron. Min erfarenhet av jordfel i olika former av värmekällor är att jordfelet kan uppstå ungefär var som helst längs den värmande motståndstråden, så det kan uppstå allt mellan en kortslutning fas-jord och kortslutning fas-nolla, med alla mellanting. När man räknar på risken för en personskada så ska man inte bara räkna på sannolikheten för att ett jordfel över huvud taget uppstår i en elpatron, utan också på sannolikheten att det uppstår just ett sådant jordfel att det innebär någon risk för personskada (hos grannen om man själv har fungerande PUS).
Vill man minska risken för personskada så skulle man däremot kunna se till att man har snabba istället för tröga säkringar till elpatronen eftersom den inte har någon strömspik vid start.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Jag har aldrig påstått att lagen eller elinstallationsreglerna kräver JFB för hela huset, jag sa att det var bra, och att dina grannar också skulle uppskatta det.
Klicka här för att svara