18 244 läst ·
94 svar
18k läst
94 svar
Dum men nyfiken fråga
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
texastaz skrev:Vilken fin info det fanns.
Om man har 400 volts el element i huset som vi har så har man väl ingen nytta av JFB med tanke på att man inte har ngn nolla? men om jag fattar Hagers sida rätt så sätter man dom direkt efter Huvudbrytaren? om man inte vill att dom ska brytas med strömmen?
Är det inte smidigare att ha Huvudbrytaren och JFB under varandra? om man ändå ska dra uppifrån o ner?
Va många konstiga saker folk tror om JFB, en del tror att nollan måste finnas med och andra tror att skyddsjord måste finnas.
Det är en Brytare om det går en Felström till Jord. BFJ - JFB
Protte
Sedan är det enklare att få till en 6mm2 RK under runt skenen än en rak kort stump mellan raderna, några mm fel i längd och det ser hemskt ut. Tro mig jag har provat.
Saker som inte stängs när jordfelsbrytaren löser ut skyddas inte av jordfelsbrytaren. Det förekommer sådana kopplingar där man ansett att risken att dö av en elchock från dessa apparater är mindre än risken att saker fryser sönder för att jordfelsbrytaren löst ut.texastaz skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det här eviga att JFB löser ut och värmesystemet fryser sönder......
För några år sedan hade en familj i Umeå rest på vintersemester till något varmare ställe och lejt en husvakt som skulle se till huset och denne tittade mest på huset och inte i huset så då hände det sig att en huvudsäkring gick sönder och elpannan stannade. men husvakten tittade mest på huset och det lyste så fint i fönstren så då var väl allt OK.
Familjen tyckte det inte var så kul att komma hem till ett kallt och senare blött hus med väskorna fulla med smutstvätt.
Detta stod att läsa i lokaltidningen.
Tror inte det fanns JFB för det var några år sedan men det hade nog kvittat, åker man bort mer än 2 dagar när det är kallt så bör man ha tillsyn på värmen oavsett uppvärmningssätt och JFB.
Jag har allt på JFB
Protte
För några år sedan hade en familj i Umeå rest på vintersemester till något varmare ställe och lejt en husvakt som skulle se till huset och denne tittade mest på huset och inte i huset så då hände det sig att en huvudsäkring gick sönder och elpannan stannade. men husvakten tittade mest på huset och det lyste så fint i fönstren så då var väl allt OK.
Familjen tyckte det inte var så kul att komma hem till ett kallt och senare blött hus med väskorna fulla med smutstvätt.
Detta stod att läsa i lokaltidningen.
Tror inte det fanns JFB för det var några år sedan men det hade nog kvittat, åker man bort mer än 2 dagar när det är kallt så bör man ha tillsyn på värmen oavsett uppvärmningssätt och JFB.
Jag har allt på JFB
Protte
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Precis. Bättre att *märka* att strömmen har gått än en massa sektioneringar och krångel. Fö så man bygger telekomsystem som måste ha hög tillgänglighet. Inte en massa små skydd överallt, utan "fail fast" dvs dö så fort som möjligt vid minsta tecken på problem. Då hittar man felfallen vid test och kan senare vid drift (automatiskt/manuellt) hämta tillbaka funktionen på annat sätt.
Är man rädd för att strömmen skall gå så övervakar man densamma, företrädesvis via villalarmet eller dylikt. Då kan man även kombinera med en termometer för att mäta exv. innetemp (skyddar även mot sönderslagen ruta, uppblåst dörr o dyl).
Är man rädd för att strömmen skall gå så övervakar man densamma, företrädesvis via villalarmet eller dylikt. Då kan man även kombinera med en termometer för att mäta exv. innetemp (skyddar även mot sönderslagen ruta, uppblåst dörr o dyl).
Redigerat:
Jag vill ha ström i mitt hus utan JFB....
Idag är allt skyddat av två!! stycken. Man ja vill ha ett uttag utan, och har jag då förstått och läst rätt här på forumet att man inte kan det i dag? Jag kan väl inte "backa" min installation på lagligt vis?
I min lägenhet som jag bodde i för ett par år sedan, ville jag ha jord i datarummet, emn det ville inte hyresvärden betala.
Håll i er nu....
Han ville att jag skulle ta elementet som jord till dator'n. Detta gjordes ej, men frun vart sur som fan, då en förlängningskabel från köket låg tvärs över vardagsrummet då jag "lekte dator" . Hon kom på (efter fem-sex veckor) att... hon kan ju laga mat, rosta bröd och koka vatten samtidigt och på så sätt få säkringen att lösa ut... då dog ju min dator. Så, jag körde ojordat.
Idag är allt skyddat av två!! stycken. Man ja vill ha ett uttag utan, och har jag då förstått och läst rätt här på forumet att man inte kan det i dag? Jag kan väl inte "backa" min installation på lagligt vis?
I min lägenhet som jag bodde i för ett par år sedan, ville jag ha jord i datarummet, emn det ville inte hyresvärden betala.
Håll i er nu....
Han ville att jag skulle ta elementet som jord till dator'n. Detta gjordes ej, men frun vart sur som fan, då en förlängningskabel från köket låg tvärs över vardagsrummet då jag "lekte dator" . Hon kom på (efter fem-sex veckor) att... hon kan ju laga mat, rosta bröd och koka vatten samtidigt och på så sätt få säkringen att lösa ut... då dog ju min dator. Så, jag körde ojordat.
Gammal utrustning som inte accepteras av JFB kan ju inte längre anvbändas. Jag talar om ett uttag, som då kommer vara placerat enskilt, ev med egen extra brytare.mulpac skrev:
Hur gör man då? Om annat finns att tillgå? Skyddstrafo?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Precis, det är nästan lättast att tänka sig det precis som det fungerar.mulpac skrev:
JFBn summerar inkommande och utgående strömmar i anläggningen (alltså L1+L2+L2+N med rätt tecken, säg + för in och - för ut). Om skillnaden överstiger 30mA i mer än 0.3 sekunder så bryter den samtliga ledare, alltså alla faserna samt nollan. Tiderna och felströmmen är min krav i Sverige, man både kan och får bryta tidigare (min egen bryter t ex efter bara ca 20-30ms) och det finns något villkor till, (Och i USA har man mycket hårdare krav) men men.
Så det har inget med "jordfel" att göra annat än på så sätt att strömmen som leds in via (säg) L1 måste ta vägen någonstans om den inte kommer tillbaka via N, L2 och/eller L3, och det är till jord. Antingen via jordledaren eller blöta fötter direkt ner i gräsmattan. Det spelar ingen roll vart den tar vägen, bara att den tar vägen någonstans och inte kommer tillbaka. Då förstår man också varför den inte kan bryta om man råkar sätta in sig själv i kretsen, dvs om du kommer åt en fas med ena handen och nollan med den andra, eller som med ditt element, två olika faser. Eftersom summaströmmen stämmer så "tror" jfbn bara att du är en förbrukare som vilken som helst och bryter inte. Det är därför som jfbn fungerar även om du har ojordade uttag, inte har någon nolla osv. Om skillnaden mellan ut och in blir för stor, så klipp! Jordledaren har inte med det hela att göra, utan den kopplas helt separat och precis som vanligt. Jfbn mäter *inte* felströmmen i jordledaren (vanligt missförstånd).
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Vad då för utrustning? Lösningen idag är generellt att antingen slänga den eller laga den. Särskilt om den är flyttbar och alltså skall pluggas in i ett uttag. Finns ingen anledning att använda saker som läcker så mycket ström till jord hemma idag. Vad är det för något?UppGiven skrev:
Skyddstrafo ger samma fördelar som IT-jordning. Dvs, det blir inte sämre, men behöver inte bli så mycket bättre heller i det långa loppet. Man bör i så fall ha övervakning på den och några flyttbara sådana med övervakning har jag aldrig hört talas om (men jag jobbar inte i branschen).
JFB löser ut vid jordfel . visst. men samtidigt är det "normalt" med viss läckström till jord...
Det sittter tex kondingar mellan fas & jord som avstörning på en del utrustning l, liksom att läcka mellan fas & jord mer eller mindre är ofrånkomligt i elpatroner, ugnselement etc... speciellt om de blivit lite fuktiga inuti...ju fler man har anslutna desto mer risk...
Har man då allt på en JFB kan man få problem...
Om det läcker till jord i en elpatron när det är -30 ute och man inte är hemma är det ju lite surt om det frusit när man kommer hem...(Troligen inte speciellt troligt att den jordströmmen blir farlig heller...)
Men just i uttag är det väldigt sannolikt att anslutna utrustningar kan bli farliga vid jordfel..
Så: Skydda det där "uttaget" med en egen JFB eller personskyddsautomat !! Skall något undantas från JFB är det : Värmesystem (Pump, elpanna/patron) & möjligen frys (Om man har några hundra kg älgkött i den)
OM MAN OFTA ÄR BORTREST...
Det sittter tex kondingar mellan fas & jord som avstörning på en del utrustning l, liksom att läcka mellan fas & jord mer eller mindre är ofrånkomligt i elpatroner, ugnselement etc... speciellt om de blivit lite fuktiga inuti...ju fler man har anslutna desto mer risk...
Har man då allt på en JFB kan man få problem...
Om det läcker till jord i en elpatron när det är -30 ute och man inte är hemma är det ju lite surt om det frusit när man kommer hem...(Troligen inte speciellt troligt att den jordströmmen blir farlig heller...)
Men just i uttag är det väldigt sannolikt att anslutna utrustningar kan bli farliga vid jordfel..
Så: Skydda det där "uttaget" med en egen JFB eller personskyddsautomat !! Skall något undantas från JFB är det : Värmesystem (Pump, elpanna/patron) & möjligen frys (Om man har några hundra kg älgkött i den)
OM MAN OFTA ÄR BORTREST...
Omvänt: detta eviga att jordfelsbrytare faktiskt skulle innebära ett märkbart skydd när det gäller värmeanläggningar samt kyl och frys...prototypen skrev:
Finns det över huvud taget några kända fall där skyddsjorden inte fungerat som avsett på kyl, frys eller värmeanläggning, förutsatt att det inte är värsta klåparinstallationen? Det rör sig trots allt om fast installerade prylar som flyttas var 20-40:e år. Skyddsjordsledaren går inte bara av helt oväntat på fast installation.
Däremot är jordfelsbrytare ett förträffligt skydd dels för allt som är stickproppanslutet, dels alla prylar där någon faktiskt "pillar" invid det som är farligt och relativt lätt att beröra (lamphållare t.ex.) och dels alla prylar som ändå inte är viktigare än att man kan klara sig utan dem dels när man är bortrest och dels en stund när man är hemma.
Tänk också på att ett strömavbrott i teorin faktiskt kan innebära en ökad fara på annat sätt i vissa värmeinstallationer. Visserligen ska man verkligen lyckas klanta till det rejält men åtminstone teoretiskt skulle man kunna råka ut för pannsprängning om man eldar med ved i en äldre panna utan någon automatik och en jordfelsbrytare för källaren löser ut och stannar cirkulationspumpen medan man storeldar för att få upp värme i acktankar eller ett kallt hus efter att man varit bortrest.
Okej, på kanske fem års tid så finns det ett känt fall där en huvudsäkring pajat och ett hus därför fått frysskador på VVS-installationerna. Med något hundratusental hus och räknat på kanske fem års tid så är alltså risken ungefär två på miljonen att råka ut för detta, räknat på detta skrala statistiska underlag...prototypen skrev:För några år sedan hade en familj i Umeå rest på vintersemester till något varmare ställe och lejt en husvakt som skulle se till huset och denne tittade mest på huset och inte i huset så då hände det sig att en huvudsäkring gick sönder och elpannan stannade. men husvakten tittade mest på huset och det lyste så fint i fönstren så då var väl allt OK.
Men det är ju helt orimligt att begära att man ska ha nån som tittar till huset varannan dag... det förutsätter ju att varje människa faktiskt tycker om att umgås med grannarna (ungefär) vilket väl för övrigt är ett rätt säkert sätt att förr eller senare bli tvungen att flytta?prototypen skrev:
Vissa hus ligger placerade så att det är en rejäl omväg (kanske inte ens snöröjt) från närmaste väg som leder till något mer än det enskilda huset, och dessutom så är det säkert rätt vanligt att folk har en stuga på landet för att kunna komma ifrån tätorternas "puls"...
(Men visst, jag är kanske ganska ovanlig som har en "riktigt" hus med vattenburen värme som "sommarstuga"...).
Telekomsystem har å andra sidan helt andra förutsättningar att skicka ut en tekniker då något fel uppstår...lars_stefan_axelsson skrev:Precis. Bättre att *märka* att strömmen har gått än en massa sektioneringar och krångel. Fö så man bygger telekomsystem som måste ha hög tillgänglighet. Inte en massa små skydd överallt, utan "fail fast" dvs dö så fort som möjligt vid minsta tecken på problem. Då hittar man felfallen vid test och kan senare vid drift (automatiskt/manuellt) hämta tillbaka funktionen på annat sätt.
Så man ska alltså skaffa ett villalarm eller nån annan form av jourtjänst, och betala månadsavgift för att få möjligheten att för ytterligare pengar få ut nån slags jour-reparatör som kan ställa in en byggfläkt ifall värmesystemet lägger av? För den kostnaden så kan man nog ha råd med en frysning av VVS-installationen var 10-20:e år...lars_stefan_axelsson skrev:
Då verkar det bättre att ha flera värmekällor som kan vara backup för varandra ifall en fallerar, och om man nu absolut ska köra jordfelsbrytare så se till att varje värmekälla körs på varsin jordfelsbrytare...