18 244 läst ·
94 svar
18k läst
94 svar
Dum men nyfiken fråga
I princip kan du köra sådan utrustning över en isoleringstransformator, men i nästan samtliga fall verkar det riktigt dumt att inte istället åtgärda jordfelet på nåt sätt.UppGiven skrev:
Vad är det för prylar som löser ut jordfelsbrytaren som du vill köra? Om du berättar mer exakt vad det rör sig om så kanske du kan få bättre tips på åtgärder.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Och just därför så finns det ju inget som hindrar, tvärtom, att man som jag, *mäter* hur stora läckströmmar man har när man installerar jfbn (speciellt i en gammal anläggning). Jag var nästan säker på att jag skulle få problem med all utomhusel, värmepatron i pannan (sedan utslängd) osv, men inte. Så jag tycker inte att det finns någon anledning att ta ut oron i förskott. Pröva, se och mät först. Sedan kan man fundera.PST skrev:Har man då allt på en JFB kan man få problem...
Om det läcker till jord i en elpatron när det är -30 ute och man inte är hemma är det ju lite surt om det frusit när man kommer hem...(Troligen inte speciellt troligt att den jordströmmen blir farlig heller...)
Men just i uttag är det väldigt sannolikt att anslutna utrustningar kan bli farliga vid jordfel..
Så: Skydda det där "uttaget" med en egen JFB eller personskyddsautomat !! Skall något undantas från JFB är det : Värmesystem (Pump, elpanna/patron) & möjligen frys (Om man har några hundra kg älgkött i den)
OM MAN OFTA ÄR BORTREST...
Huset blir lika förstört om (som hände vänner till mig) varmvattenröret i pannans vv-beredare springer läck när man är på semester. Hela källaren 30 cm djup i varmvatten. Möglar ganska bra.
Om man är så orolig för sitt hus så återstår bara att sätta in olika former av övervakning, och med en jfb så är det som sagt lätt tillsammans med larm. Få ett sms när strömmen går. Oavsett orsak. (Klarar förstås inte att en fas försvinner om det är fel fas, men man kan inte få allt om man inte sätter in en slavbrytare till sin jfb och kopplar den på en tyst sektion hos larmet. Kostar inte många kronor det heller.) Eller granne som kollar om det lyser i fönstret. Om det inte gör det, åtgärda.
Det är väl snarare brandskyddet som åsyftas, vitvaror ligger väl på tio-i-topplistan över källor till eldsvådor, med en JFB minskar risken.yxis skrev:Omvänt: detta eviga att jordfelsbrytare faktiskt skulle innebära ett märkbart skydd när det gäller värmeanläggningar samt kyl och frys...
Finns det över huvud taget några kända fall där skyddsjorden inte fungerat som avsett på kyl, frys eller värmeanläggning, förutsatt att det inte är värsta klåparinstallationen? Det rör sig trots allt om fast installerade prylar som flyttas var 20-40:e år. Skyddsjordsledaren går inte bara av helt oväntat på fast installation.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 264 inlägg
Nej, man skall inte skaffa sig ett bara för det här skälet. Men nu är det väldigt många som redan har ett och då gör det lätt dubbeltjänst. Nästan helt utan extra krångel eller kostnad. Och nej, man skall inte skaffa sig jourtjänst, man skall ha bra kontakt med den där grannen eller släktingen eller dylikt som kan ta extranyckeln och åka och titta till stället, bedöma skadan och göra något bra åt det, exv. ringa dig och tala om vad det är för fel, så kan du ringa elektriker el dyl själv.yxis skrev:Så man ska alltså skaffa ett villalarm eller nån annan form av jourtjänst, och betala månadsavgift för att få möjligheten att för ytterligare pengar få ut nån slags jour-reparatör som kan ställa in en byggfläkt ifall värmesystemet lägger av? För den kostnaden så kan man nog ha råd med en frysning av VVS-installationen var 10-20:e år...
Då verkar det bättre att ha flera värmekällor som kan vara backup för varandra ifall en fallerar, och om man nu absolut ska köra jordfelsbrytare så se till att varje värmekälla körs på varsin jordfelsbrytare...
Och för oss som bor i stan, så handlar det bara om att be en granne kolla om ytterbelysningen tänder sig som den ska, värre koll är det inte. Men det är klart att du kan bo tjotahejti med -30C, åka på semester till Thailand i 6 månader varje vinter (utan mobil), och inte lita på någon annan medmänniska inom rimligt avtstånd. Är det så så är rådet i stället att teckna en bra villa/hemförsäkring och sluta oroa sig för jfbn av alla saker. Den är idag inte ett så stort problem som alla vill ha det till. Den var det när den var ny (mest pga läckande utrustning, frysar osv) men är det inte idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Detta, nr #32, var den senaste relevanta ämnesfrågan i den här tråden... Den besvarades i #33 och här kommer några tillägg:texastaz skrev:
Hur ser din central ut? Det ska framgå av gruppförteckningen vad som går över JFBn och vad som går förbi.
En del värmepumpar brukar läcka så mycket att JFB inte fungerar säkert, och fast ansluten utrustning kräver inte JFB.
Matas elvärmen från samma central? Du har ingen separat huvudbrytare för just elvärmen? När JFBn installerades så kanske man helt enkelt gjorde det enbart för hushållselen.
Jo för att bevisa att du har rätt, känner jag faktiskt till ett fall.yxis skrev:Finns det över huvud taget några kända fall där skyddsjorden inte fungerat som avsett på kyl, frys eller värmeanläggning, förutsatt att det inte är värsta klåparinstallationen? Det rör sig trots allt om fast installerade prylar som flyttas var 20-40:e år. Skyddsjordsledaren går inte bara av helt oväntat på fast installation.
Det var något dagis, där elementen hade anlänt felkopplade och elektrikern kopplade som elementet var märkt. Oturligt nog gick fasen ut på chassit. Jag har för mig att det slutade väldigt illa.
Jag har också för mig att element installerade på dagis ska vara anslutna via JFB efter den händelsen.
Har för mig att domstolen ansåg att elektrikern hade slarvat.
Men det finns säkert fler här som har bättre referens till händelsen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Jo, JFB är bra.
Vi har nyligen haft en liten gallup ang JFBer som visar att man inte behöver vara speciellt orolig för att de tjyvlöser.
http://www.byggahus.se/forum/el/155984-brukar-din-jordfelsbrytare-tjyvloesa.html
Vi har nyligen haft en liten gallup ang JFBer som visar att man inte behöver vara speciellt orolig för att de tjyvlöser.
http://www.byggahus.se/forum/el/155984-brukar-din-jordfelsbrytare-tjyvloesa.html
Jag har 2 centraler bredvid varandra en för vanlig hushålls el och en där det sitter elelement, bastu, luft/luft värmepump, vvberdedare och JFB är inkopplad senare det är 2 gammla centraler med säkringar och den andra med värmen går nog inte JFB medans allt annat går då funkar ex värmepumpen.
Vad rekomenderas då att ha allt på JFB eller vilka ska man i annat fall sätta utanför man vill ju inte bli lurad av ngn elektriker som vill göra det lätt för sig heller.
Man skulle väl rent principiellt kunna koppla ihop det så att JFB löser på båda centralerna jag har ju bara 1 huvudbrytare?
Vad rekomenderas då att ha allt på JFB eller vilka ska man i annat fall sätta utanför man vill ju inte bli lurad av ngn elektriker som vill göra det lätt för sig heller.
Man skulle väl rent principiellt kunna koppla ihop det så att JFB löser på båda centralerna jag har ju bara 1 huvudbrytare?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Rekommendationen är JFB för hela anläggningen. Krav på JFB enligt reglerna är det för uttag, badrum och basturum (exkl bastuaggregatet).
Det kan bara lämpligt med 2-3 JFBer så att man separerar viktiga grupper från riskgrupper som utomhusuttag.
Det kan bara lämpligt med 2-3 JFBer så att man separerar viktiga grupper från riskgrupper som utomhusuttag.
Rikard Ågren skrev:Kablarna (RK) lägga i hissklämman, gaffeln från fasskena läggs under skruvskallen som hissar upp hissklämman.
En överkopplinsbygel är för mig tre t.ex. EK6 som sitter ihop med rätt avstånd mellan kablarna för att passa på utgången för faserna på JFB och mot tre automater. Går lika bra att åstadkomma med några tre stumpar RK, vilket dessutom blir mer flexibelt
Är det någon som har några illustrerade bilder på hur det ska se ut finns det 2 sätt o fästa inkommande till en automatsäkring eller kallas det alltid dvärgbrytare?
Med tanke på att man får så mycket bra svar så skulle det kanske gå, men jag är en försäkrings mäniska och vill inte stå där med skägget i brevlådan om det knasar till sig för att man vart snål på ett par 1000.
Men jag skulle vilja kunna byta en automatsäkring om den går sönder det måste man väl få??
Men jag skulle vilja kunna byta en automatsäkring om den går sönder det måste man väl få??
Det går väl att ta inkommande underifrån eller ovanifrån. Det vanligaste är, som redan utretts i tråden, underifrån.texastaz skrev:
Man ska alltid konsultera tillverkarens instruktioner.
(Vilket betyder; lycka till med Biltema-grejer
Det finns många gångbara namn, det finns förvisso fler elektriker än benämningar på automater, men inte så väldans många fler ...
Inte utan behörighet, eller arbete som anställd av en med behörighet.texastaz skrev:
(Jag själv skulle alltså troligen bete mig olagligt i ett sådant fall, ja)
Det finns helt klart många fördelar med gamla schyssta porslinsproppscentraler.