18 244 läst ·
94 svar
18k läst
94 svar
Dum men nyfiken fråga
Det var en gammal UV (kvartz) lampa, som användes sporadiskt till limning. Då den nu gett upp, är problemet löst. Får köpa annan lampa... någonstans.lars_stefan_axelsson skrev:
Ibland höll det, ibland inte. Kom på att dra en sladd från köket, så gick "bara" köket om nått hände, och datorerna klarade sig.
SKall titta mer noga på UPS till datorer, som då oxå skyddar mot späningstoppar (va fan... är det så noga? Eller e ja bara slö som inte orkar starta om?
Åter till centralen
När man kopplar i centralen så ska man väl använda 6kvadrats kabel men vad rekomenderas EK, FK eller RK dom färdiga byglarna man sett är väl EK kabel?
PEN ledaren ska den vara 10 eller 6Kvadrat gulgrön med blå ändmarkering mitt hus är från 1974 så jag undrar vad det var för standard då?
När man kopplar i centralen så ska man väl använda 6kvadrats kabel men vad rekomenderas EK, FK eller RK dom färdiga byglarna man sett är väl EK kabel?
PEN ledaren ska den vara 10 eller 6Kvadrat gulgrön med blå ändmarkering mitt hus är från 1974 så jag undrar vad det var för standard då?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om det är bygeln mellan skyddsjordskenan och nollskenan så sitter det en stansad kopparbit i de centraler jag jobbar med.
"Färdiga" byglar gör nog i en bockmaskin.
6 mm2 är alltid 6 mm2 oavsett om det är EK, FK, MK eller RK. Man tager vad man haver.
PEN från 1974 är troligen 6mm2 med nästan vilken färg som helst och den är godkänd.
PEN i nyistallation SKA vara 10 mm2 och gulgrön och blå.
Lagstiftningen är inte retroaktiv.
Protte
"Färdiga" byglar gör nog i en bockmaskin.
6 mm2 är alltid 6 mm2 oavsett om det är EK, FK, MK eller RK. Man tager vad man haver.
PEN från 1974 är troligen 6mm2 med nästan vilken färg som helst och den är godkänd.
Protte
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Visst går det bra med RK6 istället för denna bygel.
FK = Fåtrådig (upp till 2.5mm², kanske 4)
RK = Flertrådig (~ 6-10mm2)
MK = Extra mångtrådig (~ 10mm² och över)
FK = Fåtrådig (upp till 2.5mm², kanske 4)
RK = Flertrådig (~ 6-10mm2)
MK = Extra mångtrådig (~ 10mm² och över)
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Se inlägg #78 Var det godkänt 74 så är det fortfarande godkänt
Protte
Protte
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Har aldrig hört några pros o cons ang EK kontra FK, men det kan vi säkert reda ut här på forumettexastaz skrev:
EK har visserligen mindre kontaktyta men frågan är om det har någon betydelse.
EK löper större risk att gå av om det finns en brottanvisning, men det ska nog mycket till innan det händer.
Blanda EK och FK under samma hissklämma ska man undvika.
etc.......
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Hissklämma, skruvöverfall, tvåskruvsöverfall (bild) är fikonspråk för den typ av klämma som är "bred och platt" och brukar finnas i centraler och på normapparater för att tillåta ett brett spann på ledararean. Tittar du på bilden så ser du det självklara att en FK bredvid en EK löper stor risk att inte få något kontakttryck. Däremot är det inga större problem att få en FK1.5 och en RK6 att fästa under samma överfall eller hissklämma på en dvärg, för RK6'an flyter ut och blir lika platt som FK'n. Bl.a därför får man aldrig tvinna kardelerna, åtminstone inte på lite grövre ledare.

En annan fråga som jag undrar över när man säger 2 radig o 3 radiga centraler vilka rader menas då , bilden i #6 är det en 2 radig och man räknar inte övre raden med noll o jord skena som en rad.
Man säger ex 3 ggr 18 men hur många platser tar JFB o Huvudbrytarn finns det nge smart sätt o räkna på det??? för o veta hur många säkringsplatser man behöver / storlek på central
Man säger ex 3 ggr 18 men hur många platser tar JFB o Huvudbrytarn finns det nge smart sätt o räkna på det??? för o veta hur många säkringsplatser man behöver / storlek på central
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
2-radig, det är antalet skenor där man kan sätta i säkringar mm
H-brytare 2-2,5 platser JFB är 4 polig = 4 platser, säkringar en plats per pol,
Telemecaniqe motorskydd = 2,5 platser Hjälpkontakter oftast 0,5 plats.
Hagers ringledningstransformator en 6-7 platser
Hjälprelä 1plats
små kontaktorer 2 platser (flera kontaktorer bör inte sättas mot varandra utan luft mellan)
Protte
H-brytare 2-2,5 platser JFB är 4 polig = 4 platser, säkringar en plats per pol,
Telemecaniqe motorskydd = 2,5 platser Hjälpkontakter oftast 0,5 plats.
Hagers ringledningstransformator en 6-7 platser
Hjälprelä 1plats
små kontaktorer 2 platser (flera kontaktorer bör inte sättas mot varandra utan luft mellan)
Protte
Oavsett om man har PUS eller inte så är nollan och skyddsjorden ändå med 99% sannolikhet sammankopplade åtminstone vid mätartavlan, så jag undrar hur jordfelsbrytaren skyddar grannarna? Det blir ju samma "PEN-lyft" vid ett jordfel som vid normal snedlast mellan faserna.Bo.Siltberg skrev:
Elpatroner kan såklart vara installerade med lång kabel som kanske bara är 1.5mm2, men jag antar att det vanligaste är att det rör sig om kort och relativt grov kabel fram till punkten där PEN delas på PE och N. Hur stort spänningsfall kan egentligen uppstå där och vad är farligt i duschen?
Om man har ett bra PUS så borde jordfel i elpatronen inte spela någon större roll, man har ändå PUS'en mellan vattenledningar och avlopp (och enligt reglerna alla metallföremål i badrummet om det är nyligen installerat).
Om man inte har något PUS så torde den spänningsskillnad som uppstår mellan PEN och äkta jord på grund av snedlast på faserna vara minst lika farlig som strömmen vid jordfel i elpatronen.
Om vi tar ett exempelhus med en elpatron på 9kW, alltså 16A per fas, och 20A huvudsäkring, så kan ett jordfel i elpatronen maximalt bidra till 16A felström kontinuerligt, sen löser 16A-säkringarna till elpatronen ut. I praktiken lär sannolikheten för ett jordfel som precis ryms inom vad säkringarna klarar vara riktigt ovanligt, det lär snarast antingen vara en lägre felström eller så hög att säkringarna löser ut. I de fall där bara två faser bryts av ordinarie termostatstyrning (deltakopplad elpatron) lär dessutom ett överhettningsskydd bryta matningen efter ett tag då värmen kommer vara igång konstant även då ingen värme tas ut från pannan). I samma hus kan det uppstå 16A snedlast på faserna en sommardag då värmen inte är igång, det är ljust så få tyngre lampor och andra prylar är på, och nån just slagit på ugnen på snabbuppvärmningsläget. Vad är egentligen farligast?
(Appropå spänningsfall, om jag inte minns helt fel så sjunker spänningen, mätt vid mätartavlan mellan PEN och fas, cirka 5 volt vid 2kW last mellan fas och nolla vid stugan. Det borde betyda att PEN lyfts 2.5V av 10A snedlast, och det skulle motsvara 4V vid 16A snedlast).
Däremot inser jag faran vid fel på själva skyddsjordningen av elpatronen, men tycker samtidigt att just en elpatron i en panna har oftast både hängslen och livrem vad gäller skyddsjord. (Min panna har t.ex. skyddsjordsförbindelse via elpatron, en gammal oljebrännare som inte används men likväl har skyddsjorden ansluten, och cirkulationspumpen). Om man vill undvika risken för spänning mellan vatten och avlopp i duschen så är det nog bättre att se till att ha ordentlig PUS mellan vatten och avlopp...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Med jordfel menade jag jordslutning, dvs ett par hundra ampere. Det kan grannen märka... Det är sånt som en JFB skyddar mot, inte spänningsfall vid normal drift.
PUS är bra, men ännu bättre om den är inkopplad, dvs att huset är skyddsutjämnat. Men tänker du övertala grannarna att skyddsutjämna bara för att du inte vill installera JFB eller?
PUS är bra, men ännu bättre om den är inkopplad, dvs att huset är skyddsutjämnat. Men tänker du övertala grannarna att skyddsutjämna bara för att du inte vill installera JFB eller?