lars_stefan_axelsson skrev:
Huset blir lika förstört om (som hände vänner till mig) varmvattenröret i pannans vv-beredare springer läck när man är på semester. Hela källaren 30 cm djup i varmvatten. Möglar ganska bra.

.
Så sant, elfel kostar i det närmaste ingenting jämfört med vattenskadorna..

Sällan någon stryker med iofs, men vattenskador går på mångmiljardbelopp varje år...

Rena byggfel/självuppkomna skador förstås, men vete f-n hur många skador som beror på att klantskallar ger sig på vattenledningar i lägenheter....(Kanske man borde koppla elstängselapparater till radiatorkretsar & vattenledningar i flerfamiljshus för att få folk att hålla sig borta från demd^_^b)

P
Jag har en annan "dum" fråga
Spelar det vilken roll i vilken ordning faserna används? Tänker på spis och värmepump. (3fasmed nolla)
Tycker spisen (induction) låter lite annorlunda nu efter elgubben la till lite fler automatsäkringar i skåpet. Tror han fick flytta överkopplingsbryggorna. Tidigare när vi installerade vattenpumpen så gick först åt felhåll men denna har inte nolla. Exakt varför rotationshållet blev fel förstår jag inte till hundra men det är väl något med faslägena...

Mikael_L
Trefasmotorer är alltid känsliga på fasordningen, byter man plats på två faser (valfria) så byter motorn riktning. Så detta påverkar eller kan påverka vattenpumpar, värmepumpar, kompressorer, bygg och vedsågar mm.
Men även om t.ex. en frånluftsvärmepump går på trefas är det inte 100% säkert att motorn är en trefas, men troligen.

Fasordningen spelar bara roll för trefasmotorer. Spisar och enfasmotorer mm bryr sig inte.
L1, L2 och L3 är förskjutna 120 grader. Kastar man om två fasledare (spelar ingen roll vilka) så att ordningen blir t.ex L1, L3 och L2 så går motorn åt andra hållet.

P
Om man flyttar alla tre då?
Har inte nollan någon inverkan? Dvs Y vs D

L1,L2,L3 eller L2,L3,L1 eller L3,L1,L2 ger alla samma rotationsriktning. Nollan har ingen inverkan här. Den används inte vid Y-koppling av en balanserad trefaslast.

Bara för att lägga lite historia till; att motorn går åt ena eller andra hållet är just *skälet* till att vi har tre faser, och inte något annat antal. Tre är det minsta antalet faser som ger en entydig rotationsriktning på magnetfältet i en motor.

Edison (när han till slut tvangs krypa till korset och inse växelspänningens fötjänster) experimenterade med ett tvåfas system med extra startfas. Dvs man hade två faser för drift och en klenare temporär faslindning man kopplade in vid start av motorn för att få rätt rotationsriktning. Man experimenterade (naturligtvis) också med fler faser (det ger liksom fler cylindrar i bilen, jämnare gång), exv. fem och sjufassytem. Det blev dock snabbt dyrt med extra lindningar/ledare, och det var enklare/billigare att jämna ut gången med exv. större svänghjul, så det blev aldrig allmänt.

Ja, Edison verkar varit en envis, tjurig typ.
Men inte ger väl fler faser jämnare gång på motorer? Det roterande fältet vid trefas är helt pulsationsfritt om man inte har distorderade faser vill säga. En synkronmaskin går helt jämnt så länge momentet räcker till.

Jag "vet" att jag har läst den förklaringen någonstans, men nu hittar jag det inte. Och eftersom minnet har en tendens att spela en allvarliga spratt så vill jag inte ta gift på det. Så jag "stand corrected" och gör en pudel. Vi får nöja oss med att det i vilket fall är bättre med 3 faser än 2 (och en halv). :)

Mikael_L
Ja trefas är det första antal faser som ger alla trevliga fördelar som just trefas ger.
4 faser blir sämre.
Sen har jag inte koll ifall 5 faser skulle vara bättre en tre, men i alla fall inte nog mycket bättre för att motivera den extra komplexiteten.

Men en viss upprättelse ska kanske Edison (och kanske Tesla också) ha.
För nu är det ju i ropet med högspänd likström vid långdistansförbindelser. ;)

Sex faser går ju lätt att ordna med transformatorer från trefas.

Jag tror att man använde det till de gamla roterande omformarna som användes till t.ex. tunnelbane/spårvägsanläggningar förr i tiden.

Det finns lite att läsa om det här:
http://www.nycsubway.org/articles/powergeneration.html
Kolla t.ex. "What is a Rotary Converter?"

snaggletooth skrev:
Det är väl snarare brandskyddet som åsyftas, vitvaror ligger väl på tio-i-topplistan över källor till eldsvådor, med en JFB minskar risken.
Var ligger kyl+frys inom vitvarugruppen?

Räknas handhavandefel med i statistiken, d.v.s. glömma spisplattan/kaffebryggaren på?

Problemet med kyl&frys kanske just är överdrivet...

magnu skrev:
Jo för att bevisa att du har rätt, känner jag faktiskt till ett fall.
Det var något dagis, där elementen hade anlänt felkopplade och elektrikern kopplade som elementet var märkt. Oturligt nog gick fasen ut på chassit. Jag har för mig att det slutade väldigt illa.
Jag har också för mig att element installerade på dagis ska vara anslutna via JFB efter den händelsen.

Har för mig att domstolen ansåg att elektrikern hade slarvat.

Men det finns säkert fler här som har bättre referens till händelsen.
Aha, oj, kusligt som sjutton. Med 400V-element så kan det ju faktiskt bli ett sånthär fel och elementen ändå blir varma eftersom de får 230V mellan en fas och skyddsjordsledaren...

Det hade varit mycket intressant att se hur det såg ut vid märkningen. På rätt många apparater ser man ju rent fysiskt vilken anslutning som är jorden. Jag har t.ex. sett armaturer med en trepolig sockerbit där skyddsjorden också är mekaniska fästet av sockerbiten i form av att en metallbit från kapslingen är instucken och fastskruvad i sockerbiten. (Philips lysrörsarmaturer, ca 30 år gamla). Men visst, det finns fall där man inte ser vad som är vad lika tydligt.

Bo.Siltberg skrev:
Jo, JFB är bra.
Vi har nyligen haft en liten gallup ang JFBer som visar att man inte behöver vara speciellt orolig för att de tjyvlöser.

Fast det där är ju å andra sidan en gallup åtminstone delvis över oss "närmast sörjade" eller vad man ska säga.

Sammanfattning hittils:

Jag ger mig nog gällande kyl/frys, men däremot letar jag fortfarande för något bevis på att det är mer fördel än nackdel att använda jordfelsbrytare för till exempel en elpatron till vattenburen värme.

Appropå vattenskador så känner jag till en familj som slår av matningen till dricksvattenpumpen när de åker bort, så eventuella läckor kan bara läcka ut vad som ryms i hydropress & co.

Roterande omformare finns fortfarande i drift i Banverkets strömförsörjningssystem (Enfas 16 2/3 Hz) i Sverige... Sen ska man inte blanda ihop antalet faser med antalet poler i synkronmaskinerna... Antalet poler har med att göra vilket varvtal som är lämpligt, respektive mellan vilka frekvenser man vill omforma mellan...

När det gäller likriktning så kan fler faser (framställda på tex sätt som nämns här : http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning) ge mindre "rippel"

Det är en bra kontroll av att elpatronen, av vilket slag som helst, är frisk. Börjar den läcka så att det känns i duschen så är det nog dags att byta den.
Sedan ska man tänka på att en JFB inte bara är bra för eget bruk - även grannarna skulle uppskatta den vid jordfel, speciellt på landet!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.