Tilloppsslangen till tvättmaskinen läcker precis vid anslutningen till kranen i väggen (se bild). Det är som att det inte står emot trycket typ. Det är inga mängder som forsar ut, men det droppar tillräckligt mycket för att jag måste ha en hink under när maskinen körs.

Jag är nyinflyttad och det såg ut så här när jag tog över.

Det ser ut som att något kanske saknas på kranen — gängorna känns väldigt vassa, nästan som att det saknas något eller borde sitta en extra koppling eller packning där?

Tacksam för hjälp! Annars blir det att ringa någon som kan sånt här bättre än jag.

• Tilloppsslang och krananslutning. Slang ej kopplad, synliga gängor på kranen. Felaktig tätning orsakar läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skall inte vara gängtejp i en sådan koppling.

Det som skall hålla tätt är planpackningen som skall finnas i den vita platskopplingen. Det ser mljligen ut att finnas där, den svarta ringen vi ser. Men där saticker upp något vitt i mitten, kan möjligen vara ett filter som skall hindra skräp. Antingen är dent svarta en packning (skadad?), eller så skall det ligga en pacjning där.

Gängorna vi ser på kranen, är det möjligen en lös adapter?

Jag håller på med en uppgradering av köket i fritidshuset, och fick ett liknande problem när jag kopplade ihop diskmaskinen med anslutningen till en Hans Grohe blandare. Från blandaren var det en slang med R15 anslutning. Diskmaskinen hade en liknade koppling som vi ser på bilden, med R20 anslutning. Det följde med en adapter R15 - R20 till blandaren av metall som var väldigt lik det vi ser på bilden med en avfasning av gängorna för skruvnyckel. Och det följde med en liknande adapter till diskmaskinen, fast av plast.

Jag valde metalladaptern, och det blev inte tätt. Visade sig att den hade en väldigt bred ände nedåt som skall trycka mot packningen, men på kopplingen från diskmaskinen sitter det ett smutsfilter som sticker upp lite från packningen. Så den breda änden tryckte mot filtret istället för mot packningen. Bytte till plastadaptern som hade tunnare vägg och det blev tätt.

• Gilla
P L och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.