Jag har lite funderingar på automatsäkringar och centraler till dessa.
Hur separear man faserna om man har 3 fas i huset? i min nuvarande så sitter dom ju ovanför varandra. måste man dra en kabel till vardera säkring?.
Fasskena har jag hört talas om men hur funkar en sån då får man väl alla faser bredvid varandra? kopoplar man in kabeln på fasskenan och sedan vidare till säkring och sedan last?
Om man har 3fas i huset måste man ha en 4 radig central då eller har man säkringarna bredvid varandra?
Vad används en överkopplings bygel till och hur funkar det?
Hur funkar en 3fas säkring som sitter ihop hur funkar det med faserna???
Finns det någon bra info på nätet om hur det kopplas och hur det funkar så vore jag nyfiken på att läsa på.
Och NEJ skulle ALDRIG byta en central själv utan det får min elektriker fixa, vissa garantier vill man ha när det gäller dom bitarna.
Men kunskap är lätt o bära
MVH
Texastaz
Hur separear man faserna om man har 3 fas i huset? i min nuvarande så sitter dom ju ovanför varandra. måste man dra en kabel till vardera säkring?.
Fasskena har jag hört talas om men hur funkar en sån då får man väl alla faser bredvid varandra? kopoplar man in kabeln på fasskenan och sedan vidare till säkring och sedan last?
Om man har 3fas i huset måste man ha en 4 radig central då eller har man säkringarna bredvid varandra?
Vad används en överkopplings bygel till och hur funkar det?
Hur funkar en 3fas säkring som sitter ihop hur funkar det med faserna???
Finns det någon bra info på nätet om hur det kopplas och hur det funkar så vore jag nyfiken på att läsa på.
Och NEJ skulle ALDRIG byta en central själv utan det får min elektriker fixa, vissa garantier vill man ha när det gäller dom bitarna.
Men kunskap är lätt o bära
MVH
Texastaz
När det är normcentraler så finns det inga konventionella fasskenor.
Trefas funkar bra med enradig normcentral med.
Man använder en fasskena som matar var tredje säkring, så kommer faserna på detta vis på raderna: L1, L2, L3, L1, L2, L3, L1 osv

Trefas funkar bra med enradig normcentral med.
Man använder en fasskena som matar var tredje säkring, så kommer faserna på detta vis på raderna: L1, L2, L3, L1, L2, L3, L1 osv

Det sitter tre fasskenor under automatsäkringarna innanför varandra. Varje fasskena ansluter till var tredje säkring.texastaz skrev:Jag har lite funderingar på automatsäkringar och centraler till dessa.
Den funkar i princip som tre säkringar vars handtag sitter ihop. Om en säkring bryter så tar den med sig de andra två.texastaz skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Och bara för att komplettera så finns det enfasskenor också där samma skena ansluter alla säkringar.
Protte
Protte
Kopplar man ihop säkringarna och skenorna med en överkopplingsbygel? om jag listar ut det rätt så matar man säkringarna uppifrån och tar ut till last underifrån på en automatsäkring.
Man tar ner kabel från JFB till dom första 3 säkringarna o matar ner till skenan under på dom sista 3 i raden? osv ner??
Man tar ner kabel från JFB till dom första 3 säkringarna o matar ner till skenan under på dom sista 3 i raden? osv ner??
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Normalt är det tvärt om: Inkommande -> Ovansidan huvudbrytaren -> Undersidan huvudbrytare -> Ovansidan JFB -> Undersida JFB -> Undersida dvärgar mha fasskena -> Ovansida dvärgar till gruppledningarna.
"Överkopplingsbygel" kan vara olika saker: En bygel mellan jordskena och nollskena om man inte har JFB, bygel mellan JFB och dvärgar (=fasskena), etc.
Hittade en bild

"Överkopplingsbygel" kan vara olika saker: En bygel mellan jordskena och nollskena om man inte har JFB, bygel mellan JFB och dvärgar (=fasskena), etc.
Hittade en bild

Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det vart lite tydligare för mig nu när det stod L1 L2 L3 på fasskenan strömmen kommer ut från JFB till skenan L1 L2 L3 och sedan med kabel antar 6kvadrat ner till automatsäkringarna L1 L2 L3 och vidare på den skenan till säkringarna?
Kan man altså skruva fast både fasskena och Kablar på en automatsäkring och JFB men inte i samma hål eller?.
Varför är det en blå kabel från JFB till PE från vad jag kan tyda det är nollan ut från JFB ska inte den vara gul/grön? är inte PE jord och N nolla om det är 5 ledat in? annars så delar man den väl i centralen och kallar nollan in PEN ??
Eller jag kanske har misstolkat dragningen? eftersom det inte finns ngra inkommande kablar?
Kan man altså skruva fast både fasskena och Kablar på en automatsäkring och JFB men inte i samma hål eller?.
Varför är det en blå kabel från JFB till PE från vad jag kan tyda det är nollan ut från JFB ska inte den vara gul/grön? är inte PE jord och N nolla om det är 5 ledat in? annars så delar man den väl i centralen och kallar nollan in PEN ??
Eller jag kanske har misstolkat dragningen? eftersom det inte finns ngra inkommande kablar?
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nollan = blå är strömförande
Skyddsjord = gul/grön är normalt inte strömförande.
Det vanligaste är att det går ström genom den blå till JFB
Ledningen till JFB har inte skyddsfunktion och är därmed inte G/G.
Har jag trasslat in mig lagom nu?
Protte
Skyddsjord = gul/grön är normalt inte strömförande.
Det vanligaste är att det går ström genom den blå till JFB
Ledningen till JFB har inte skyddsfunktion och är därmed inte G/G.
Har jag trasslat in mig lagom nu?
Protte
Ok, amatör som jag är och aktar mig för el.prototypen skrev:
När du säger att nollan är strömförande, men det betyder inte att den leder spänning?
(jag kan inget om el, ursäkta om det är en dum fråga)
Redigerat:
Det är riktigt, så länge allt fungerar som den ska har neutralledaren samma potential som skyddsjorden, om man bortser från de (förhoppningsvis små) spänningsfall som blir. Att den är strömförande innebär däremot att den blir spänningsförande om den t.ex. går av eller glappar någonstans. Av det skälet behandlas den som om den alltid vore spänningsförande (och får definitivt inte kopplas till höljet på något).cust3000 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Nja, nollan leder ström vilket ger en liten spänningspotential mot jord beroende på var på kabeln man mäter.
EDIT: mulpac gav ett tydligare svar.
EDIT: mulpac gav ett tydligare svar.
NÄÄ !! , Bilden är kan vara lite missvisande eftersom inkommande PEN , alt PE + N saknas !!!texastaz skrev:
1) Fyrledarsystem (PEN ledare in) PEN ledaren dras till Jordskenan ! Från jordskenan dras nollan (Blå) till översida JFB, från undersida JFB vidare till nollskenan
(Det är alltså inte nolla till PE skenan !!! det är PEN !!!)
2) Femledarsysten (PE & N ledare in) PE ledaren kopplas till PE skenan, N ledaren kopplas till översida JFB . Från undersida JFB sedan till nollskenan...
-----------
Vilka bra svar man fått o lärt sig massor på bara ngn dag.
Sånt klockrent forum för alla typer av frågor som man undrar over nu slipper man ligga sömnlös på nätterna.
Stort tack till alla kunniga o nyfikna och hoppas ni får en trevlig helg /TexasTaz
Sånt klockrent forum för alla typer av frågor som man undrar over nu slipper man ligga sömnlös på nätterna.
Stort tack till alla kunniga o nyfikna och hoppas ni får en trevlig helg /TexasTaz