1 032 läst ·
8 svar
1k läst
8 svar
En dum fråga gällande golvvärme
Hej, nu skall jag ställa en dum fråga gällande golvvärme jag funderat på.
Om man gjuter in golvvärme i plattan, hur känsligt blir det att flytta/lägga till/ta bort väggar efter, med tanke på slangen?
Eller kommer man aldrig ner till om man skulle sätta en vägg på annat ställe t.ex?
Om man gjuter in golvvärme i plattan, hur känsligt blir det att flytta/lägga till/ta bort väggar efter, med tanke på slangen?
Eller kommer man aldrig ner till om man skulle sätta en vägg på annat ställe t.ex?
Man måste ha bra koll på var slangarna ligger om man ska skruva eller spika i golvet.
Man kommer absolut ner till slangarna om man borrar och skruvar fast en golvregel till en innervägg. Om man inte "dökoll" på var slangarna går så ska man absolut undvika att skruva i golvet. Men, det betyder inte att man inte kan sätta upp nya innerväggar. Det finna bl.a. lim som löser problemet istället.
Och detta lim är så fast så det motsvarar skruva/spika fast den? Jag förstår ju att den får ju bärighet i vägg och tak med som håller det på plats.A AG A skrev:Man kommer absolut ner till slangarna om man borrar och skruvar fast en golvregel till en innervägg. Om man inte "dökoll" på var slangarna går så ska man absolut undvika att skruva i golvet. Men, det betyder inte att man inte kan sätta upp nya innerväggar. Det finna bl.a. lim som löser problemet istället.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Ibland ligger golvvärmen grundare än så. Det är rätt som du säger, att man kan borra/skruva väldigt grunt. Men det gäller att man har lite koll på hur djup rören ligger.T Tjrex skrev:
Mina rör låg delvis väldigt grunt. Jag borrade då bara ca 5mm. Sen gjorde jag de stående reglarna några millimeter för långa, så den liggande golvregeln verkligen lågt hårt i spänn mot golvet. Sen skruvade jag med 5cm-skruv, genom regeln ner i hålen. På så vis behöver man inte alls borra djupt.
Klicka här för att svara