Hej, nu skall jag ställa en dum fråga gällande golvvärme jag funderat på.

Om man gjuter in golvvärme i plattan, hur känsligt blir det att flytta/lägga till/ta bort väggar efter, med tanke på slangen?

Eller kommer man aldrig ner till om man skulle sätta en vägg på annat ställe t.ex?
 
Man måste ha bra koll på var slangarna ligger om man ska skruva eller spika i golvet.
 
U
Man ska inte underskatta lim
 
Man kommer absolut ner till slangarna om man borrar och skruvar fast en golvregel till en innervägg. Om man inte "dökoll" på var slangarna går så ska man absolut undvika att skruva i golvet. Men, det betyder inte att man inte kan sätta upp nya innerväggar. Det finna bl.a. lim som löser problemet istället.
 
A AG A skrev:
Man kommer absolut ner till slangarna om man borrar och skruvar fast en golvregel till en innervägg. Om man inte "dökoll" på var slangarna går så ska man absolut undvika att skruva i golvet. Men, det betyder inte att man inte kan sätta upp nya innerväggar. Det finna bl.a. lim som löser problemet istället.
Och detta lim är så fast så det motsvarar skruva/spika fast den? Jag förstår ju att den får ju bärighet i vägg och tak med som håller det på plats.
 
U
N Nygge72 skrev:
Och detta lim är så fast så det motsvarar skruva/spika fast den? Jag förstår ju att den får ju bärighet i vägg och tak med som håller det på plats.
Ja rätt typ av lim kommer sitta lika hårt som skruv.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Man behöver inte borra så djupt.
Använd stålskena och fäst den med metallspikplugg 22 mm.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
MrJay
Våra golvvärmeslangar ligger cirka 6 cm ner i betongen, fästa på undersidan av armeringsnätet. Väggarnas stålskenor är monterade med metallspikplugg. Oavsett vilken plugg du väljer kommer de inte att nå ner till slingorna.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
Man behöver inte borra så djupt.
Använd stålskena och fäst den med metallspikplugg 22 mm.
Ibland ligger golvvärmen grundare än så. Det är rätt som du säger, att man kan borra/skruva väldigt grunt. Men det gäller att man har lite koll på hur djup rören ligger.
Mina rör låg delvis väldigt grunt. Jag borrade då bara ca 5mm. Sen gjorde jag de stående reglarna några millimeter för långa, så den liggande golvregeln verkligen lågt hårt i spänn mot golvet. Sen skruvade jag med 5cm-skruv, genom regeln ner i hålen. På så vis behöver man inte alls borra djupt.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.