Uppdatering:
Har nu talat med annat försäkringsbolag, varit 100% ärlig med allt som hänt, visat alla papper och mätningar - och de är inte ett särskilt oroliga. De tar på sig att fullvärdesförsäkra huset utan undantag. Däremot kommer vi själva att titta på väggen från utsidan då det blivit varmare ute, samt följa upp med fuktmätare. Försäkringsbolaget var dock trygga med de undersökningar vår besiktningsman gjorde före husköpet. Vi hoppas på att inget större fel föreligger, men skulle så vara har vi iaf täckande försäkring nu (förvisso innebär det så klart pengar för oss ändå iom självrisk och åldersavdrag, men känns ändå betydligt mer hanterbart nu om vi ändå skulle behöva riva ut badrummet).
Jag tackar för många bra tips och tankar!