9 502 läst ·
91 svar
10k läst
91 svar
Dolt fel eller inte?
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag har lite liknande erfarenhet av AC....Bart skrev:
Hej kartotek,
Kul forumnamn för övrigt. Bibliotekarie?
Du har fått en hel del goda råd hittills. Det viktigaste rådet är att ta det lugnt. Försäkringsbolag är nojiga. De vill ha både hängslen och livrem. Helst vill de kunna låta bli att försäkra men fakturera ändå. Så de tar varje chans att komma med undantag om de kan.
Tyvärr är den samlade bilden på forumet av Anticimex besiktningar allt annat än bra. Jag har samma erfarenhet som många andra att de är av tvivelaktig kvalitet. För många år sedan när vi skulle byta försäkringsbolag hade vi besiktning två gånger i huset av försäkringsbolag under två dagar. Båda utfördes av Anticimex, men från olika lokalkontor. Två helt olika utslag angående vårt badrum, ett helt nybyggt hus och nya badrum dessutom. Så ... Du förstår.
Mitt råd: Ta det lugnt. Kontakta fler försäkringsbolag och låt de göra egna besiktningar, gärna av mer kvalificerade bolag än Anticimex. Ni kan även göra en egen besiktning igen med mer specialiserade bolag. Kontakta den besiktningsperson som hjälpte er med besiktningen vid köpet och låt denne råda er vidare.Om inte annat så för er egen frids skull så att ni vet vad som gäller.
Om osäkerhet råder efter det, gör som föreslagits tidigare i tråden. Gå in från utsidan när det är lite varmare ute och gör en mätning på rätt sida av tätskiktet.
Lite av charmen med hus, gärna lite äldre hus dessutom, är att det alltid dyker upp nya oväntade saker att ta tag i. Inget att stressa upp sig över, analysera, ta hjälp och håll huvudet kallt.
Säljarbesiktningen var rätt rolig läsning fick dessutom för sig att det var krypgrund.
Första försäkringsbesiktningen var lika rolig den. Började hitta på egna regler. Efter det besöket tog jag kontakt med AC och börjde diskutera. Men de vägrade att erkänna att jag hade platta på mark...
Andra försäkringsbesiktningen var mer korrekt. Hon hittade bomljud dessutom bakom några kakelplattor i tvättstugan. När jag berättade för henne om sina kollegor så kollade hon upp de besiktningar och själv började fundera.... Den här tjejen lyssnade på mig när jag sa platta på mark. Roligt nästan jämt... Mellen FB besiktningarna gick det ca 6mån
Jag hade helst sluppit dessa FB besiktningar, men manhar inget val. Känner att jag har själv tillräckligt bra kunskap om mitt hus. Men FB besiktning görs för just FB även om de gärna vinklar det....
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Då har du tydligen stora sättningsproblem, om krypgrunden bara försvann på 6 månader...
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Fuktproblem mäts väl inte inifrån badrummet utan utanför det? Som flera påpekat så är det ju blött väldigt (upp till flera månader har jag hört) länge bakom kaklet. Fuktproblem i badrum visar sig ju på omkringliggande rum. Jag skulle be om en förtydligande av Anticimex.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
AC älskar att mäta fukten i badrum. De frågar inte ens om man duschat nyligen...T Thide87 skrev:
Så frågan är om de egentligen vet varför?
Fuktindikering som utförs vid dessa besiktningar kan oftast inte utföras från motstående väggar, om det inte är så blött att det trängt igenom till andra väggen, och då ser man det ofta med blotta ögat. Vill beställaren ha ytterligare svar får de beställa en "fördjupad undersökning" som ofta är förstörande ingrepp där väggar öppnas och mätning av fuktkvot sker i trä.T Thide87 skrev:
Man mäter ledningsförmågan i underliggande konstruktion och jämför med referensvärden för liknande konstruktioner, avviker värdena lokalt utan annan naturlig förklaring som exempelvis golvvärmerör eller liknande brukar rekommendationen vara fördjupad undersökning, ibland står det bara en informationstext om naturligt förekommande fukt bakom kakel och så har man lämnat det som en upplysning. Har då för mig att det står i protokollet att man friskriver sig ansvar för ev skador där man beskrivit riskkonstruktioner och markerat med en gul triangel, klassiskt exempel är krypgrunder där inga avvikelser noterats vid besiktning.
Ha, ha, nästan rätt angående namnet - jag är gymnasielärare i svenska.Bart skrev:
Hej kartotek,
Kul forumnamn för övrigt. Bibliotekarie?
Du har fått en hel del goda råd hittills. Det viktigaste rådet är att ta det lugnt. Försäkringsbolag är nojiga. De vill ha både hängslen och livrem. Helst vill de kunna låta bli att försäkra men fakturera ändå. Så de tar varje chans att komma med undantag om de kan.
Tyvärr är den samlade bilden på forumet av Anticimex besiktningar allt annat än bra. Jag har samma erfarenhet som många andra att de är av tvivelaktig kvalitet. För många år sedan när vi skulle byta försäkringsbolag hade vi besiktning två gånger i huset av försäkringsbolag under två dagar. Båda utfördes av Anticimex, men från olika lokalkontor. Två helt olika utslag angående vårt badrum, ett helt nybyggt hus och nya badrum dessutom. Så ... Du förstår.
Mitt råd: Ta det lugnt. Kontakta fler försäkringsbolag och låt de göra egna besiktningar, gärna av mer kvalificerade bolag än Anticimex. Ni kan även göra en egen besiktning igen med mer specialiserade bolag. Kontakta den besiktningsperson som hjälpte er med besiktningen vid köpet och låt denne råda er vidare.Om inte annat så för er egen frids skull så att ni vet vad som gäller.
Om osäkerhet råder efter det, gör som föreslagits tidigare i tråden. Gå in från utsidan när det är lite varmare ute och gör en mätning på rätt sida av tätskiktet.
Lite av charmen med hus, gärna lite äldre hus dessutom, är att det alltid dyker upp nya oväntade saker att ta tag i. Inget att stressa upp sig över, analysera, ta hjälp och håll huvudet kallt.
Ha, ha, nästan rätt gällande namnet - jag är gymnasielärare i svenska.Bart skrev:
Hej kartotek,
Kul forumnamn för övrigt. Bibliotekarie?
Du har fått en hel del goda råd hittills. Det viktigaste rådet är att ta det lugnt. Försäkringsbolag är nojiga. De vill ha både hängslen och livrem. Helst vill de kunna låta bli att försäkra men fakturera ändå. Så de tar varje chans att komma med undantag om de kan.
Tyvärr är den samlade bilden på forumet av Anticimex besiktningar allt annat än bra. Jag har samma erfarenhet som många andra att de är av tvivelaktig kvalitet. För många år sedan när vi skulle byta försäkringsbolag hade vi besiktning två gånger i huset av försäkringsbolag under två dagar. Båda utfördes av Anticimex, men från olika lokalkontor. Två helt olika utslag angående vårt badrum, ett helt nybyggt hus och nya badrum dessutom. Så ... Du förstår.
Mitt råd: Ta det lugnt. Kontakta fler försäkringsbolag och låt de göra egna besiktningar, gärna av mer kvalificerade bolag än Anticimex. Ni kan även göra en egen besiktning igen med mer specialiserade bolag. Kontakta den besiktningsperson som hjälpte er med besiktningen vid köpet och låt denne råda er vidare.Om inte annat så för er egen frids skull så att ni vet vad som gäller.
Om osäkerhet råder efter det, gör som föreslagits tidigare i tråden. Gå in från utsidan när det är lite varmare ute och gör en mätning på rätt sida av tätskiktet.
Lite av charmen med hus, gärna lite äldre hus dessutom, är att det alltid dyker upp nya oväntade saker att ta tag i. Inget att stressa upp sig över, analysera, ta hjälp och håll huvudet kallt.
Tackar så mycket för dina råd, mycket lugnande, och jag kommer attt följa dem. Trygg Hansa ringde mig igår (hos dem har vi barnen försäkrade) och jag sa då att vi vill diskutera husförsäljning med dem. Vi får se vad de säger, ser de samma problem så får vi, som du säger, kontrollera utifrån i sommar. (Skönast vore ju dock så klart om de inte tycker att något problem verkar föreligga.) Vi kommer även att diskutera vidare med besiktningsmannen, som i vårt tycke är en erfaren och vettig man med ett gott rykte.
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Som sagt en sådan mätning bör han veta att den inte visar så mycket. MEN att det är just under blandaren är lite oroande.
Om jag minns rätt så säljer Biltema en fuktmätare med "kula" för typ 300 kr. Det är alltså en typ som kan mäta beröringsfritt på visst djup, typ 2 - 3 cm. De flesta andra mäter med två nålar som sticks in i materialet. Biltema mätaren skall man givetvis betrakta med viss skepsis. Men den kan ge en relativ indikation. Är det mer fukt här än där. Däremot så skulle jag kanske inte lita överdrivet mycket på korrektheten i de absoluta mätvärdena.
Med en sådan kan du kanske göra en del mätningar över tiden också.
Både med proffsiga mätare och med amatörvarianter, bör man ha i åtanke att de säkert kan ge skumma resultat om det går ett vattenrör precis där man mäter. Både vattnet i ledningen, men framförallt metallen lurar instrumentet.
Om jag minns rätt så säljer Biltema en fuktmätare med "kula" för typ 300 kr. Det är alltså en typ som kan mäta beröringsfritt på visst djup, typ 2 - 3 cm. De flesta andra mäter med två nålar som sticks in i materialet. Biltema mätaren skall man givetvis betrakta med viss skepsis. Men den kan ge en relativ indikation. Är det mer fukt här än där. Däremot så skulle jag kanske inte lita överdrivet mycket på korrektheten i de absoluta mätvärdena.
Med en sådan kan du kanske göra en del mätningar över tiden också.
Både med proffsiga mätare och med amatörvarianter, bör man ha i åtanke att de säkert kan ge skumma resultat om det går ett vattenrör precis där man mäter. Både vattnet i ledningen, men framförallt metallen lurar instrumentet.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Problemet är väl att veta hur man ska tolka mätresultaten? Och kanske ställa frågor innan som när duschades det senast? Svaret spelar väldigt stor roll i förhållande till mätresultatet.A Alias_Olle skrev:Fuktindikering som utförs vid dessa besiktningar kan oftast inte utföras från motstående väggar, om det inte är så blött att det trängt igenom till andra väggen, och då ser man det ofta med blotta ögat. Vill beställaren ha ytterligare svar får de beställa en "fördjupad undersökning" som ofta är förstörande ingrepp där väggar öppnas och mätning av fuktkvot sker i trä.
Man mäter ledningsförmågan i underliggande konstruktion och jämför med referensvärden för liknande konstruktioner, avviker värdena lokalt utan annan naturlig förklaring som exempelvis golvvärmerör eller liknande brukar rekommendationen vara fördjupad undersökning, ibland står det bara en informationstext om naturligt förekommande fukt bakom kakel och så har man lämnat det som en upplysning. Har då för mig att det står i protokollet att man friskriver sig ansvar för ev skador där man beskrivit riskkonstruktioner och markerat med en gul triangel, klassiskt exempel är krypgrunder där inga avvikelser noterats vid besiktning.
Tack för tipset, ska införskaffas!H hempularen skrev:Som sagt en sådan mätning bör han veta att den inte visar så mycket. MEN att det är just under blandaren är lite oroande.
Om jag minns rätt så säljer Biltema en fuktmätare med "kula" för typ 300 kr. Det är alltså en typ som kan mäta beröringsfritt på visst djup, typ 2 - 3 cm. De flesta andra mäter med två nålar som sticks in i materialet. Biltema mätaren skall man givetvis betrakta med viss skepsis. Men den kan ge en relativ indikation. Är det mer fukt här än där. Däremot så skulle jag kanske inte lita överdrivet mycket på korrektheten i de absoluta mätvärdena.
Med en sådan kan du kanske göra en del mätningar över tiden också.
Både med proffsiga mätare och med amatörvarianter, bör man ha i åtanke att de säkert kan ge skumma resultat om det går ett vattenrör precis där man mäter. Både vattnet i ledningen, men framförallt metallen lurar instrumentet.
Ja, säljaren hänvisar till Dolda fel-försäkringen, och det försäkringsbolaget vill inte betala.tio_Pepe skrev:
Uppdatering:
Har nu talat med annat försäkringsbolag, varit 100% ärlig med allt som hänt, visat alla papper och mätningar - och de är inte ett särskilt oroliga. De tar på sig att fullvärdesförsäkra huset utan undantag. Däremot kommer vi själva att titta på väggen från utsidan då det blivit varmare ute, samt följa upp med fuktmätare. Försäkringsbolaget var dock trygga med de undersökningar vår besiktningsman gjorde före husköpet. Vi hoppas på att inget större fel föreligger, men skulle så vara har vi iaf täckande försäkring nu (förvisso innebär det så klart pengar för oss ändå iom självrisk och åldersavdrag, men känns ändå betydligt mer hanterbart nu om vi ändå skulle behöva riva ut badrummet).
Jag tackar för många bra tips och tankar!
Har nu talat med annat försäkringsbolag, varit 100% ärlig med allt som hänt, visat alla papper och mätningar - och de är inte ett särskilt oroliga. De tar på sig att fullvärdesförsäkra huset utan undantag. Däremot kommer vi själva att titta på väggen från utsidan då det blivit varmare ute, samt följa upp med fuktmätare. Försäkringsbolaget var dock trygga med de undersökningar vår besiktningsman gjorde före husköpet. Vi hoppas på att inget större fel föreligger, men skulle så vara har vi iaf täckande försäkring nu (förvisso innebär det så klart pengar för oss ändå iom självrisk och åldersavdrag, men känns ändå betydligt mer hanterbart nu om vi ändå skulle behöva riva ut badrummet).
Jag tackar för många bra tips och tankar!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Låter bra.
Jag tror inte man skall vara så himla orolig över en vattenskada.
Det ÄR väldigt dyrt att renovera badrum, men det här badrummet är såpass gammalt att det är dags ändå inom en inte alltför lång framtid. Så den delen av kostnaden har du ändå, även om man efter ett köp gärna vill ha lite respit i kanske 5 år med sådana dyra saker.
Men OM du har en skada i väggen så är det inte speciellt dyrt att åtgärda i förhållande till den stora kostnaden för badrummet.
Om det ex. skulle vara så illa att en eller två väggreglar behöver bytas ut, helt eller delvis. Så tar just den delen kanske 1 - 2 timmar extra snickartid i samband med badrumsrenoveringen, och virket kostar typ 30 kr /m, ofta räcker det att byta 1 - 2 m. man skarvar.
Skulle det gå så långt att fasaden skadas, mer än bara en ommålning, så är det liknande kostnader där. Men det är extremfall.
Jag tror inte man skall vara så himla orolig över en vattenskada.
Det ÄR väldigt dyrt att renovera badrum, men det här badrummet är såpass gammalt att det är dags ändå inom en inte alltför lång framtid. Så den delen av kostnaden har du ändå, även om man efter ett köp gärna vill ha lite respit i kanske 5 år med sådana dyra saker.
Men OM du har en skada i väggen så är det inte speciellt dyrt att åtgärda i förhållande till den stora kostnaden för badrummet.
Om det ex. skulle vara så illa att en eller två väggreglar behöver bytas ut, helt eller delvis. Så tar just den delen kanske 1 - 2 timmar extra snickartid i samband med badrumsrenoveringen, och virket kostar typ 30 kr /m, ofta räcker det att byta 1 - 2 m. man skarvar.
Skulle det gå så långt att fasaden skadas, mer än bara en ommålning, så är det liknande kostnader där. Men det är extremfall.
Nu ska vi inte att stressa upp och lura i ts massa saker. Det finns för det första inget dolt fel att bråka om eftersom en gammal golvbrunn i ett renoverat badrum i sig medför ett fördjupat undersökningsbehov. För det andra, om det föreligger ett dolt fel och man har köpt ett hus med en försäkring mot dolt fel så har man godtagit att man sedan processar mot försäkringsbolaget. Nu vet vi inte ens om det finns ett fel.tio_Pepe skrev:
Redigerat:
