useless useless skrev:
Varifrån kommer kondensen du samlar upp i en hink?
Från en slang kopplad på VVB (Nibe)

S Småbrukaren skrev:
Från en slang kopplad på VVB (Nibe)
Fast då är det väl inte kondens, utan vatten från säkerhetsventilen?

• Gilla
Festlund och 7 till
  • Laddar…
Möjligtvis så, inget så insatt men det droppar ingenting på sommaren eller när källaren når en temperatur över ca 16 grader så därför tolkar jag det som kondens. Men du kanske har bättre koll.

useless useless skrev:
Fast då är det väl inte kondens, utan vatten från säkerhetsventilen?
Detta vatten från ventilen behöver samlas upp, helst i ett avlopp. Om det är så enkelt att det inte gjorts så är det enkelt att notera denna brist vid en besiktning. Men TS säger i inlägg att vattnet kommer från läckage i beredaren.

Mitt inlägg här var mer om TS VVB inte haft denna uppsamling och således har vatten bara runnit rakt ut. Kondens eller säkerhetsventil oavsett. Har TS och besiktningsmannen missat att sådan saknas.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Detta vatten från ventilen behöver samlas upp, helst i ett avlopp. Om det är så enkelt att det inte gjorts så är det enkelt att notera denna brist vid en besiktning. Men TS säger i inlägg att vattnet kommer från läckage i beredaren.
Om TS har kunskap att avgöra om det är läckage eller säkerhetsventil för stå för hen.

S Småbrukaren skrev:
Om TS har kunskap att avgöra om det är läckage eller säkerhetsventil för stå för hen.
Fast det fina med lagen är att den inte tar någon som helst hänsyn till vilken kompetens man har eller vad man har undersökt.
Om felet borde gått att upptäcka vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet så är det inget "dolt fel".

...och har man inte kompetensen själv så får man anlita någon som har den.

Redigerat:
  • Gilla
Sona2012 och 7 till
  • Laddar…
Men det krävs ingen extrem kompetens för att nå upp till kraven. Här tycks det ju inte ha varit särskilt tydligt.

S Småbrukaren skrev:
Är det inte kondensvatten då? Jag har en slang som leder vatten till en hink som jag behöver tömma vintertid om jag inte vill ha vattnet på golvet.
S Småbrukaren skrev:
Möjligtvis så, inget så insatt men det droppar ingenting på sommaren eller när källaren når en temperatur över ca 16 grader så därför tolkar jag det som kondens. Men du kanske har bättre koll.
Kondens bildas på kall yta när luften runtomkring är varm & fuktig.

Att det ska kunna bildas kondens på en VVB är alltså tekniskt/termodynamiskt omöjligt.

När det gäller vatteninstallationer så är det bara på delar med kallvatten som det kan bildas kondens på och då vanligtvis under rötmånadsperioden, men det kan även förekomma under andra delar av året.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Kom ihåg att om du vill ställa krav gentemot säljaren behöver det göras innan dödsboet upplöses annars finns det ingen att ställa kravet gentemot.

Det kan återöppnas.

• Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Blider?

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har inte sett att det i tråden har varit uppe att en besiktningsman har ett ansvar under 2 år att besiktningen är rätt utförd. I det här fallet kanske man kan hävda att besiktningsmannen borde ha tagit upp i protokollet att tätskikt saknas under VVB. I så fall ska TS reklamera besiktningen till besiktningsföretaget.

Kunde man se från krypgrunden att det var en vattenskada?

BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett att det i tråden har varit uppe att en besiktningsman har ett ansvar under 2 år att besiktningen är rätt utförd. I det här fallet kanske man kan hävda att besiktningsmannen borde ha tagit upp i protokollet att tätskikt saknas under VVB. I så fall ska TS reklamera besiktningen till besiktningsföretaget.

Kunde man se från krypgrunden att det var en vattenskada?
Troligen är det en besiktning som inte inbegriper varmvattenberedaren och övrig VA

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.