D Daniel 109 skrev:
I en källare borde det inte kunna bli allvarliga fuktskador.
Det är inte källare, krypgrund under. Detta är entréplan.

coconut
En annan intressant fråga är väl hur gammal var den VVB som satt där?

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
RoTe
C casav skrev:
Jag kan försöka utifrån det som hantverkaren berättat: VVB står på en betongplatta ca 10 cm tjock som ligger ovanpå bjälklag. Detta är entréplan och under finns en krypgrund. VVB har alltså droppat ner på betongplattan som har fördelat vätan på träkonstruktionerna som den står på.
Det låter ju som en riskkonstruktion på en riskkonstruktion. Fick ni ingen info om detta av besiktningsmannen? Vad var det som gjorde att ni eller besiktningsmannen inte såg att VVB läckte?

• Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
Okej, så det är en betongplatta i ett träbjälklag. Då låter det rimligt.

coconut coconut skrev:
En annan intressant fråga är väl hur gammal var den VVB som satt där?
Ingen som vet, men den ”ser inte gammal ut” så VVS-personen tyckte inte att vi skulle byta ut den.

Jag kan inte hjälpa med din egentliga fråga, men jag blir lite nyfiken på vem har du anmält till och vem har du fått avslag ifrån? Säljaren eller försäkringsbolaget? Som Daniel skriver så är din motpart inte försäkringsbolaget utan säljaren. Om försäkringsbolaget anser att deras försäkring inte täcker vatteninstallationer så är det säljarens problem, inte ditt.
Och säljaren kan ju ge dig avslag på ditt krav, men det betyder inte att det är kört för din del.

Huruvida det här är ett dolt fel eller hur du gör nu kan förhoppningsvis andra svara på. 👍

• Gilla
Flintylaren och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det låter ju som en riskkonstruktion på en riskkonstruktion. Fick ni ingen info om detta av besiktningsmannen? Vad var det som gjorde att ni eller besiktningsmannen inte såg att VVB läckte?
Nej, ingen info om detta av besiktningsman. Eller jo, att krypgrund är en riskkonstruktion då, men han beskrev den som ”frisk” och den uppvisade inte förhöjda fuktvärden. Han beskrev huset som i bra skick för sin ålder om än gamla ytskikt.

VVB står inne i ett hörn och bredvid den var diskbänk med underskåp, tvättmaskin och torktumlare. Förväntas man dra ut sådant för att titta bakom på en visning?

• Gilla
Mälardrottningen
  • Laddar…
RoTe
C casav skrev:
Förväntas man dra ut sådant för att titta bakom på en visning?
Inte på en visning men på en besiktning kan jag tycka det är högst relevant. Men dagens besiktningar är ofta ett rent skämt.

• Gilla
Klantskalle och 11 till
  • Laddar…
Det är säljaren som är motpart och det är dit du ska anmäla. Säljaren har en försäkring som träder in för viss typer av skador , men det är vanligt att VA är undantaget. Anmäl snarast till säljaren. I sak behöver vi nog veta mer, men att det skulle ses som ett fel som kan ge ersättning är tveksamt. En varmvattenberedare bör stå i ett utrymme med tätskikt, om den inte gör det är det en risk som ger skäl till en fördjupad undersökning, särskilt om den är äldre. I besiktningen som gjordes av säljaren bör det stå att Va inte omfattas och att ni bör gå vidare med ytterligare undersökningar.

• Gilla
Sona2012 och 5 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag kan inte hjälpa med din egentliga fråga, men jag blir lite nyfiken på vem har du anmält till och vem har du fått avslag ifrån? Säljaren eller försäkringsbolaget? Som Daniel skriver så är din motpart inte försäkringsbolaget utan säljaren. Om försäkringsbolaget anser att deras försäkring inte täcker vatteninstallationer så är det säljarens problem, inte ditt.
Och säljaren kan ju ge dig avslag på ditt krav, men det betyder inte att det är kört för din del.

Huruvida det här är ett dolt fel eller hur du gör nu kan förhoppningsvis andra svara på. 👍
Jag skrev ett mejl med reklamation till dödsboets företrädare på uppmaning av mäklaren då företrädaren inte har koll på något om huset. Sedan skickade jag reklamationen + alla dokument (och det var mååånga) till försäkringsbolaget och de svarar med ett enkelt avslag i o m att de inte försäkrar vatteninstallationer.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Inte på en visning men på en besiktning kan jag tycka det är högst relevant. Men dagens besiktningar är ofta ett rent skämt.
Tydligen. :/

C casav skrev:
Förväntas man dra ut sådant för att titta bakom på en visning?
Nej, men när du som köpare fullgör din undersökningsplikt. Det gör man inte på en visning. Gick det att se detta, eller någon indikation på problem om man flyttar ut tvättmaskinen så tror jag du får svårt att få detta till att vara ett dolt fel.

• Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Det är säljaren som är motpart och det är dit du ska anmäla. Säljaren har en försäkring som träder in för viss typer av skador , men det är vanligt att VA är undantaget. Anmäl snarast till säljaren. I sak behöver vi nog veta mer, men att det skulle ses som ett fel som kan ge ersättning är tveksamt. En varmvattenberedare bör stå i ett utrymme med tätskikt, om den inte gör det är det en risk som ger skäl till en fördjupad undersökning, särskilt om den är äldre. I besiktningen som gjordes av säljaren bör det stå att Va inte omfattas och att ni bör gå vidare med ytterligare undersökningar.
Men det gjorde det inte, det står inget om det i protokollet och det var inget som besiktningsmannen nämnde.

• Gilla
Tootiki
  • Laddar…
C casav skrev:
VVB står på en betongplatta ca 10 cm tjock som ligger ovanpå bjälklag. Detta är entréplan och under finns en krypgrund. VVB har alltså droppat ner på betongplattan som har fördelat vätan på träkonstruktionerna som den står på.
Det finns alltså inget tätskikt/våtrumsmatta på betongplattan?

Då är det självklart att eventuellt droppläckage som hamnar på betongplattan kommer att ta sig ner till underliggande konstruktion.

• Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej, men när du som köpare fullgör din undersökningsplikt. Det gör man inte på en visning. Gick det att se detta, eller någon indikation på problem om man flyttar ut tvättmaskinen så tror jag du får svårt att få detta till att vara ett dolt fel.
Grejen är ju att det inte gick att se. Vi skulle ju ha lagt nytt klinker ovanpå om inte hantverkarna av en slump upptäckte det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.