55 066 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Vill man prova rengöra partikelfiltret själv så ska det gå utmärkt att göra hemma med högtryckstvätten. Tänk på att filterkanalerna är slutna i ena änden så man spolar askan baklänges ut. Med en tunn migsvetstråd kan man kolla att man fått fullt djup på kanalerna i filterkakan. Glödga migtråden så blir den helt rak.
Det där kan nog spara många tusenlappar för en del.B Bjober skrev:Vill man prova rengöra partikelfiltret själv så ska det gå utmärkt att göra hemma med högtryckstvätten. Tänk på att filterkanalerna är slutna i ena änden så man spolar askan baklänges ut. Med en tunn migsvetstråd kan man kolla att man fått fullt djup på kanalerna i filterkakan. Glödga migtråden så blir den helt rak.
Eller så köper man ett nytt på nätet och byter själv. Fast man skall nog undvika dom billigaste.
Många tusenlappar att tjäna...
Många tusenlappar att tjäna...
Det var några år sedan och förra bilen... Priserna på filtret låg på ca 2500-7000kr.
Jag tyckte 4500kr verkade lagom dyrt och hoppades det skulle vara bra kvalite.
Det var fortfarande bra efter 5000mil iaf (mätte diff.tryck).
Gäller byte vid behov eller fast miltal på en Passat -13?
Tror jag köpte filtret på www.fixabilderar.se
Så finns skruvat.se med billiga priser, men det är nog mest Volvodelar där.
En kompis köper reservdelar från Tyskland, tom olja, men då får man hitta några att dela frakten med eller ha många bilar.
Har kikat på AutoDoc, en App, men inte handlat.
En kompis köper reservdelar från Tyskland, tom olja, men då får man hitta några att dela frakten med eller ha många bilar.
Jag gissar att det ska bytas efter behov, det finns något system för filter regenerering som vad jag förstått höjer avgastempen vid behov för att bränna rent filter, så det är väl när detta inte räcker som man behöver byta filter.blackarrow skrev:
Det var några år sedan och förra bilen... Priserna på filtret låg på ca 2500-7000kr.
Fixabildelar hade inget, har även kollat på mister-auto där jag shoppade till Golfen men inget där heller, tyvärr inget på autodoc heller.
Är det ett udda filter med kat och filter ihopbyggt? = dyrt...
Man kan märka själv att momentanförbrukningen tillfälligt går upp lite under några mil. Sker det oftare än vanligt börjar det bli igensotat.
Eller så ber man nån man känner mäta mottrycket i filtret
Min turbon lade av några gånger men jag körde nog några 1000 mil innan jag förstod att det var filtret, inga felkoder, så märkesverkstan förstog inget.
Man kan märka själv att momentanförbrukningen tillfälligt går upp lite under några mil. Sker det oftare än vanligt börjar det bli igensotat.
Min turbon lade av några gånger men jag körde nog några 1000 mil innan jag förstod att det var filtret, inga felkoder, så märkesverkstan förstog inget.
Passaten är tyvärr för dyr i förhållande till den bitvis usla kvalitén.blackarrow skrev:
Är det ett udda filter med kat och filter ihopbyggt? = dyrt...
Jag har ingen aning hur filterkonstruktionen ser ut, vet knappt vad den drar, det är sambon som rattar denna, jag rattar en gammal Golf , det känns bättre att ha henne i den nyare av våra bilar.
Redigerat av moderator:
Man får vara väldigt nyfiken, kanske lite nördig eller misstänksam om man ska köra med momentan förbrukning och se att den är för hög. Men om det misslyckas och sker flera dagar i rad, flera ggr i veckan ca + 0.2L/mil så kan man märka det.
Jag hittade tom ett stycke i bilens manual som sade ungefär "liter per mil mätvärdet kan visa fel ibland", så slapp dom förklara mera...
Här kör oxå frun nyaste bilen. Den varnade för lågt däcktryck när det var dom kallast, grafiskt och med text, men ändå var det jag som fick undersöka och fixa "felmeddelandet"
Jag hittade tom ett stycke i bilens manual som sade ungefär "liter per mil mätvärdet kan visa fel ibland", så slapp dom förklara mera...
Här kör oxå frun nyaste bilen. Den varnade för lågt däcktryck när det var dom kallast, grafiskt och med text, men ändå var det jag som fick undersöka och fixa "felmeddelandet"
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden