Ja tekniken för att identifiera bilen borde inte vara nån stor kostnad, administrationen att få in pengarna är nog större.

P
J JohanLun skrev:
I en lång diskussion måste jag fråga om jag är den enda som funderat över om det inte skulle vara mycket bättre att sätta trängselskatten olika för olika miljöklasser. Den som har en gammal diesel får betala säg 150kr för en passage, men får fortfarande köra in i Stockholm. Lika kunde man ha med dubbdäck, dyrare trängselskatt istället för totalt förbud. Sedan tycker jag personligen man skulle sätta ett antal "passagetullar" (typ den som är på Essingeleden) mellan alla malmarna, så att den som kör omkring (men inte ut eller in) i staden också får betala. Bäst vore ju en transponder med GPS logger där man betalade per kilometer i stadsmiljö.

Tanken är då att man som ägare till en gammal bil men som sällan besöker Stockholm ändå skulle kunna göra de där få besöken per år, en semesterresa som passerar innerstaden, hälsa på en släkting en gång per år, handla något på en specialaffär etc. utan att känna sig tvingad byta bil. Utsläppen torde bli försumbara sett till helheten.

Som boende strax utanför Stockholm så besöker jag själv innerstaden med bil kanske ett 10-tal gånger per år (ibland när det är stopp på essingeleden så åker jag genom stan för att vinna tid, tillför ett par extra besök per år...). Just nu har jag en Eu6 diesel (min första diesel någonsin), men även en bensin euro 4... Personligen skulle jag gärna betala en högre avgift dessa få gånger mot att tvingas byta bil. Många jag känner oroas av att detta kommer föranleda bilbyte. De som kör inne i stan varje dag på året tycker jag personligen bör fås till att byta bil, men de som kör där sällan bör kunna få hålla kvar vid sin gamla bil till en högre kostnad. Livscykelmässigt tycker jag det känns märkligt att tvinga att skrota ut fullt funktionsdugliga diesel och bensinbilar som har rimlig miljöpåverkan bara de inte dagligen kört i innerstaden...
Ett mycket sunt förslag, jag förstår att du aldrig någonsin kommer att kunna göra karriär som politiker i Sverige......;)

• Gilla
Kanna1978
  • Laddar…
Ja det borde inte vara så dyrt, men många vill ha en bit av kakan.

Saxat från Wikipedia:

Trängselskatten gav inte under de föstra åren de förväntade intäkterna. Experterna räknade med intäkter runt en miljard årligen och att alla kostnader för systemuppbyggnaden skulle vara betalade inom ett år, men så blev det inte. Ett område där kostnaderna skenade är driften av systemet. Den beräknades till 100 miljoner per år men det blev runt 400 miljoner istället. Ett hundratal konsulter, ett tiotal företag, tre myndigheter, två departement och en kommunförvaltning har jobbat med projektet. När trängselskatten permanentades 2007, översteg kostnaderna för driften av systemet fortfarande intäkterna.[

• Gilla
Pin
  • Laddar…
tommib
Men tänk vilket bra arbetsmarknadsprojekt det är. Du kan till och med lägga en del av driften (kontroll av bilderna) på lågkvalificerad arbetskraft i glesbygden. Rena drömmen för en politiker.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tyvärr tror jag att det blir så här, stora utländska bolag bygger, den okvalificerade arbetskraften hittas i något låglöneland.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
K Keld skrev:
...kostnaderna skenade är driften av systemet. Den beräknades till 100 miljoner per år men det blev runt 400 miljoner istället. Ett hundratal konsulter, ett tiotal företag, tre myndigheter, två departement och en kommunförvaltning har jobbat med projektet. .....[
"Ju fler kockar"
Säkert IT arkitekter och projektledare som inte har en aning om den verksamhet som ska stödjas + ett gäng indier eller andra konsulter från något låglöneland. Så brukar det i alla fall se ut inom systemutveckling nuförtiden.

I Stockholm var huvudentreprenören IBM och något norskt bolag för kamera/transponder.
Göteborg har jag inte koll men konstigt om det inte var något liknande upplägg.
(var kollega med IBMs huvudprojektledare i Stockholm senare när hon bytte jobb)

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Och så en artikel från Ny Teknik https://www.nyteknik.se/fordon/da-ar-vatgasbilen-billigast-att-kora-6906898
Man anger tydligt att artikeln innehåller vissa begränsningar i omfattning, men det intressanta är att man trycker på att det inte finns en teknisk lösning som passar överallt. Är väl en ganska bra sammanfattning på delar av dialogen kring dieselmotors framtid och för den delen även andra tekniska lösningar.

S slurppe99 skrev:
Det fanns vissa motorer som inte ens passade för E10. Så alla motorer kunde inte konverteras. Sedan kunde många bilar klara av 15-20 % etanol utan att konverteras. Så en renare etanol för E10 skulle kunna vara en bra lösning för de flesta.

Låter vanskligt att vänta med att byta olja till 5000 mil om man är rädd om bilen. Jag tycker taket är nått vid 3000 mil. Själv så byter jag olja och filter vid ca 1500 mil. Det har alltid ansetts som bra att göra oljebyten ofta för att ta bort slaggprodukter som ansamlas i oljan. Enligt gammalt gjorde man oljebyten vid 500-750 mil innan syntetisk olja etc kom till.
Vilka motorer skulle det vara, har du ngn källa på det? Undantaget gäller i princip enbart GDI-motorer, tex Mitsubischis o Volvos, men det beror på förbränningstekniska orsaker och inte på slitage eller ngt annat.
Vad menar du med renare E10?
Dina tumregler om oljebyte är helt OK, för vanliga bränslen.
Det som bryter ner motorolja (och motorer) är främst smuts(sot), värme och utspädning av kolväten.
Allt detta minskar eller ellimineras med hög halt av etanol (E85 eller mer), så tumreglerna behöver modifieras med E85.

Fairlane
K karlmb skrev:
Det som bryter ner motorolja (och motorer) är främst smuts(sot), värme och utspädning av kolväten.
Allt detta minskar eller ellimineras med hög halt av etanol (E85 eller mer), så tumreglerna behöver modifieras med E85.
Jag säger inte att du har fel, för jag är ingen expert i frågan, men jag undrar varför Saab (bland annat) förespråkade 1500 mil/1 år om man körde sin biopower på E85, medan de sa 3000 mil/2 år om man körde bensin.

Själv kör jag E85 i stort sett konstant, just nu billigare, alltid roligare.

J
Fairlane Fairlane skrev:
Jag säger inte att du har fel, för jag är ingen expert i frågan, men jag undrar varför Saab (bland annat) förespråkade 1500 mil/1 år om man körde sin biopower på E85, medan de sa 3000 mil/2 år om man körde bensin.
Har för mig det sades att vid kallstart så kan mer etanol komma ner i oljan... och etanolen slet mer på vissa komponenter, har för mig bränslepump och slangar var annorlunda på biopower saabarna, tändstiften, tankmätaren tror jag läste av mer sällan för att spara delarna sänkta i bränsle... men jag bytte tändstift och mjukvara i min gamla saab och körde på etanol i flera år... men saabarna hade nog klurigare avläsning av knack och reglering av turbotryck än många andra bilar... därav att de i princip kunde köras på e85 utan att byta nån hårdvara alls...

J
Notera till saabägare, man måste byta mjukvaran för att köra på e85, det går inte bara att tanka det rakt av, och inte alla modeller funkar det på att byta mjukvara...

K karlmb skrev:
Vilka motorer skulle det vara, har du ngn källa på det? Undantaget gäller i princip enbart GDI-motorer, tex Mitsubischis o Volvos, men det beror på förbränningstekniska orsaker och inte på slitage eller ngt annat.
Vad menar du med renare E10?
Dina tumregler om oljebyte är helt OK, för vanliga bränslen.
Jag hade en Opel Vectra 2,2 som var en av fåtal av Opel som inte kunde använda det. Här har du lite olika exempel.
https://www.expressen.se/motor/har-ar-bilarna-som-klarar-nya-soppan/
Nere i Europa klagade man mycket på E 10 som gav bilarna problem. Enligt rapporten som en länkade i denna tråd var etanolen som användes i E10 av sämre reningskvalité än den som finns i E85 som också förövrigt hade problem i början som igensatta spridare och bränslepumpar. Som ingen ville ta på sig utan kunden fick ofta betala kalaset. Ändå hade E 85 blivit orenare med för mycket sulfater vintern 2008-2009 och jag vill minnas att det då fanns inget krav på den delen. Men det ändrades väl senare. Mmen efter det började kunderna lämna E 85 för att slippa verkstadsbesök och annat miljöpåstående om att det var mat och regnskogar som förstördes för framställning av E 85.
http://www.vibilagare.se/reportage/e85-branslet-allt-fler-valjer-bort
Tycker fortfarande det är vanskligt att vänta att byta olja till 5000-7500 km som vissa förordar beroende på motor och bränsle.

Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:

Har själv haft en med E85 men jag vågade inte chansa. När den var billigare än bensin tankade jag var 4-5 tankning med bensin. På vintern blev det 3-4 tankning med bensin. Sedan fuskade jag då bensinen ofta var billigare. Men jag ville inte ha olika motorproblem som det då pratades om så mycket och kunderna svek E 85.
Fördelen var att min saab ökade med 25 hk om jag körde på etanol. Som ofta märktes vid 2-3 tankningar.
Men jag vet att vissa fortsatte att tanka E 85 om det lönade sig och tankade med bensin va 10 tankning om priset inte var mer lockande för bensin. Fördel med lite bensin i tanken på vintern var att de var mer lättstartade när det var kallare än -10.

S slurppe99 skrev:
Tycker fortfarande det är vanskligt att vänta att byta olja till 5000-7500 km som vissa förordar beroende på motor och bränsle.
Menar du verkligen att man ska byta olja efter 500-750 mil eller saknas det en siffra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.