Dieselbilarnas framtid

33k läst  683 svar

Sida 1 av 46
  1. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 9
    Jag måste ju säga att jag personligen har rätt liten sympati för de som i framtiden (2020?) inte får köra sin stora SUV på vissa gator i centrala Stockholm .. ;)

2. dd88
    Medlem · Nivå 7
    Nej jag kan relatera till det, men det är inte heller dessa människor som kommer drabbas. En betydande del av maskinparken finns i och kring landets storstäder, städer som högst troligt kommer få något slags förbud. Blir det aktuellt så är det många med ”nya” bilar som får en smäll, euro6 är relativt nytt med dessa mått mätt och ”suv-ägare i Stockholm” är en försvinnande liten del.

Polos gillar
  3. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Plus alla som kör lite längre sträckor per år och inte vill ruinera sig på bränslekostnaden. Men såna typer finns väl kanske inte i storstäderna...

thorsken och Erik1337 gillar
  4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Kul kommentar till oss som köpte en för ett par veckor miljövänlig bil, och som sedan i fredags troligen inte får åka in i stan.

Kommer inte att funka. Då sätter bara nytt namn på det och skattar som tidigare.
    Men du vet väl att reavinst på bostäder bara skattas med 22%, till skillnad från andra kapitalinkomster där skatten är 30%.

5. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 9
    Tja, jag tycker nog debatten varit ganska klar de senaste åren om dieselbilar, och att de är tveksamma ur miljöhänsyn kan ju ingen missat? Lägger man till VWs fusk för att få sina dieselbilar verka miljövänligare än vad de var , och nyare rön där man konstaterar att förnybara drivmedel till dieselbilar kan vara skadligare för hälsan än diesel, så känns det som att elbil eller bensinhybrid är det som är miljövänligare än bensin...

karlmb, martin43, OXYD och 3 till gillar
  6. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Om den är miljövänlig så uppfyller den väl euro6 och får köras i stan även i fortsättningen?

maxmsm gillar
  7. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Tyvärr 4 år gammal och bara euro5 :worried:
    Men vi får väl beställa hemkörd hämtmat i stället då...

8. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Men alltså hur har ni kunnat missa de senaste årens debatt om dieselbilar? Gjorde ni någon som helst research om bil innan ni köpte, eller tog ni bara en med snygg färg? För brydde ni er om något annat än färg så är ju drivmedel något man funderar och/eller googlar på och då kommer det ju upp. Så nej jag tycker faktiskt inte synd om er. Det faller under eget ansvar inför en så pass stor investering.

karlmb, maxmsm och tompaah7503 gillar
  9. MultiManOriginal
    Medlem · Nivå 7
    Ni som hoppar på dieselköpare, hur gamla är ni egentligen? Är ni helt historielösa?

Förr, läs 1960- 80-tal så var dieseln djävulens påfund för personbilar, vräkte ut sotpartiklar och dödade lika många som rökningen (nästan iaf) enligt dåtidens politiker, som straffbeskattade den mycket hårt. Ingen som körde bil då glömmer hur det var att ligga bakom en gammal Peugot eller Mercedes med virvelkammardiesel.

När det sattes fokus på koldioxiden för, vad är det nu, 15 år sedan kanske, så svängde helt plötsligt politikerna. Fordon som släppte ut minst koldioxid var bäst, och dieselmotorn är effektivare än bensinditon, därför mindre förbrukning och mindre koldioxid per kilometer. Med införda krav om partikelfilter ansågs sotbiten avklarad. Dieselbilen skattades som ett miljövänligt alternativ eftersom koldioxidutsläppen var låga och ny teknik kraftigt minskat sot- och kväveoxidutsläppen, och folk handlade därefter.

Att påstå att folk som köpt diesel senaste tio åren skulle vara okunniga miljöbovar är tvärt emot den officiella bilden och hur dieseln marknadsförts (lågt CO, partikelfilter, ad-blue mot NO bl a). Att miljöfolk och politiker är vindflöjlar som ändrar sig likt vindarna på hösten är knappast något vanliga människor kan krävas hålla reda på hela tiden, då skulle man inte ha något annat att göra. Det är väldigt kort tid som dieseln återigen hamnat i skamvrån, och tiden den var miljövalet nr1 pga låga koldioxidutsläpp mycket, mycket längre.

nihon, Gnor, Pen och 27 till gillar
  10. useless
    Självbyggare · Nivå 16
    Dom senaste 15-20 åren har det i princip alltid varit billigare att köra dieselbil om man kör lite mer än normalbilisten per år. Det är nog det viktigaste argumentet för mig och dom jag känner som kör diesel.

Noseone och Anna_H gillar
  11. fia_mstd
    Husägare · Nivå 10
    Jag hoppar inte på någon för att de har en miljöovänlig bil. Alla dieselbilar kan ju inte avskaffas över en natt! Jag har en själv (tyvärr). Men om man köper sig en dieselbil idag och blir besviken att man inte kan köra med den i Stockholms innerstad tycker jag man gjort för dålig research inför sitt köp.

maxmsm och Tallguy196 gillar
  12. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 9
    Tja, kanske just beroende på att jag upplevt dieseln på 80-talet så har jag personligen känt en viss skepsis inför diesel som helt plötsligt miljövänlig...
    Sen har du ju rätt i att debatten gått från koldioxid till luftkvalitet, men det är ju inget nytt i ett internationellt perspektiv det är ju bara i Sverige det har dykt upp senare kanske beroende på att vi kör mer och mer bil, och många valt dieselbil .. Sen vilket ansvar som är statens, och vad som är individens, det är ju en annan fråga ..

13. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 9
    Skulle nog säga ännu längre ... Hade en MB 190 diesel årsmodell -84 som gick att köra under 0,4 liter/mil .. Med diesel utan moms var det riktigt billigt att åka ... Men, som man får lära sig när man studerar ekonomi, när saker är billiga så är det ganska ofta för att vissa kostnader inte är inräknade i priset, och betalas av andra .. Som luftkvalitet i Stockholms innerstad, hur prissätter man det?

martin43 gillar
  14. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Så ovanligt :)

Det verkliga "miljöhotet" med trafiken i dag är väl mängden partiklar som skapas.
    Så kallade mikro- och nanopartiklar alltså, som sprids i luften och så småningom hamnar i sjöar och hav.
    Och partiklarna kommer från däck, bromsklossar och vägens asfalt, och har inget med motortyp att göra.
    (Liksom, förresten, från fotbollsplaner med "konstgräs")
    Att börja prata om dieselmotorns miljöproblem är nog mest för att vända bort uppmärksamheten från detta.

maxmsm gillar
  15. T
    Medlem Nivå 6
    Idag ja, men för mindre än fem år sedan klassades de fortfarande som miljöbilar med avdrag och allt.

L.M.Olsson gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: