55 082 läst ·
683 svar
55k läst
683 svar
Dieselbilarnas framtid
Även oljebyten har en viss filosofi, där det finns två uppfattningar gällande oljebyten. Jag går på bilens indikering när det ska utföras service, dessutom har jag kryssat bort i inställningar att visa totalt antal mil för att minimera "onödig" info när jag kör. 
Ligga nära ser inte jag som ett problem, men jag kan väl säja som så, att jag skulle inte våga tanka de lite nyare gasbilarna som har ståltank(Passat, Touran), den tank som sitter under bilen skyddad av en plastbit har ett par gånger exploderat pga rostskador.blackarrow skrev:
Varför? Lägre bränsleförbrukningen eller mer hästkrafter?
Golfens bi-fuelmotor hade samma kompression som en vanlig bensinmotor, i alla fall vid introduktionen, 10.5, medan en bättre modifierad motor anpassad för gasens 130 "oktan" hade fått 12.5 i komp. Den senare var effektivare på gasdrift medan lågkompressionsgasmotorn var effektivare på bensin. VAG har inte imponerat på mig varken med gas eller diesel. Den bättre motorn ovan var en 1.6L opelmotor
När jag skulle köpa min första dieselbil så jämförde jag A4/BMW3xx/v50Vectra på 2006 års modeller.
Det var något som inte stämde. Gammal teknik i A4, inte imponerande värden på utsläpp eller förbrukning. Även där låg Opel mycket bättre till, nyare teknik, bättre värden på utsläpp och förbrukning.
Gas är väl ett bra bränsle, mindre kol och mer väte ger mer vattenånga och mindre co2?
Fast det känns som jag skulle hålla längre avstånd i trafiken om jag visste att det låg en gas bil framför mig...
Min gamla Golf har komposit tankar i skuffen som ej behöver trycktestas och ej heller rostar.
Kör du mest korta sträckor så håller jag med dej, men kör du mest långt så motorn blir rejält genomvarm så minskar risken för "oil sludge"(vatten och bränsle i oljan) helt vill jag påstå.B Byggdjuret skrev:Man kan fundera på hur bra det egentligen är att bara byta olja efter 3000mil. En olja slits och frågan är hur mycket bätttre en olja gjord för 3000mil är? Jag är skeptisk. Själv byter jag olja 2ggr om året. Motorras kostar mycket mer. Den bil jag har nu ska bytas efter 3000mil. Där tänker jag inte göra det tidigare. Men så leasar jag bilen så då byter jag inte mer än nödvändigt. Ska ändå lämna ifrån mig bilen efter 3år.
Långt från ämnet, men jag tror oljebytesintervallen ofta sätts utifrån en beräkning på vad bilen ska kosta den första ägaren, man gör en kalkyl för "tjänstebilen". Om de flesta bilarna håller ihop minst garantitiden, och de som körs rimligt "snällt" håller ihop de första 10-15.000 milen räcker långt. Om de som gör korta körningar och kör lite "elakt" med bilen får en rasad motor efter 5-6 år, 10.000 mil och är inne på tredje ägaren spelar mindre roll...
En "taxikörd" bil, med motor som går långa mil med få kallstarter, klarar sig säkert på väldigt långa oljebytesintervall.
Ofta finns ju även en beräkning som försöker skatta hur skitig oljan är och straffa de som skitar ned oljan med fler byten. Det räddar säkert endel motorer.
En bil man äger privat och avser behålla under säg en 10-årsperiod skulle jag utan tvekan kosta på oljebyte minst en gång om året och minst var 2000 mil, vare sig det behövs eller inte. Byter man bil var 3:e år kan man skita i att byta olja, nästa ägare får ta smällen...
Kanske är det bra att bilarna bara håller 10.000 mil, eftersom de ändå har fel miljöklass för att köra in i städerna...
Då får vi ett naturligt utbyte av beståndet...
Jämför med hur nya bostadsrättsföreningar vad jag förstår har ganska optimistiska kalkyler för drift och underhåll, för att få en lägre månadsavgift. Om avgiften behöver höjas rejält när man efter 10 år kommer på att man inte avsatt pengar för underhåll spelar mindre roll för det bolag som säljer lägenheten...
Tyvärr tror jag väldigt mycket i samhället just nu optimeras för att hålla garantitiden, lite till och sen kastar man och köper nytt. Billig tillverkning i låglöneländer och dyr arbetskraft + skatt här hemma gör att slit och släng lönar sig bättre än underhåll. Livscykelmässigt och för miljön känns detta väldigt fel...
En "taxikörd" bil, med motor som går långa mil med få kallstarter, klarar sig säkert på väldigt långa oljebytesintervall.
Ofta finns ju även en beräkning som försöker skatta hur skitig oljan är och straffa de som skitar ned oljan med fler byten. Det räddar säkert endel motorer.
En bil man äger privat och avser behålla under säg en 10-årsperiod skulle jag utan tvekan kosta på oljebyte minst en gång om året och minst var 2000 mil, vare sig det behövs eller inte. Byter man bil var 3:e år kan man skita i att byta olja, nästa ägare får ta smällen...
Kanske är det bra att bilarna bara håller 10.000 mil, eftersom de ändå har fel miljöklass för att köra in i städerna...
Jämför med hur nya bostadsrättsföreningar vad jag förstår har ganska optimistiska kalkyler för drift och underhåll, för att få en lägre månadsavgift. Om avgiften behöver höjas rejält när man efter 10 år kommer på att man inte avsatt pengar för underhåll spelar mindre roll för det bolag som säljer lägenheten...
Tyvärr tror jag väldigt mycket i samhället just nu optimeras för att hålla garantitiden, lite till och sen kastar man och köper nytt. Billig tillverkning i låglöneländer och dyr arbetskraft + skatt här hemma gör att slit och släng lönar sig bättre än underhåll. Livscykelmässigt och för miljön känns detta väldigt fel...
Alla nybilsköpare oavsett land är givetvis intresserade av driftskostnader... Alla tillverkare jagar att få ned reparationstider, minska servicepunkter, minska oljevolym etc. Säkert har man som mål att de ska hålla hyfsat många mil, men jag är tveksam om det innebär 20 år och 40.000 mil som många bilar klarade på 90-talet... då är de nog over engeneered...
Nja, för merparten är nog värdminskningen den största posten och frågar du nybilsköparna så är det ganska få som har koll på en bils driftkostnad över tiden. Såg någon undersökning i samband med att vi köpte bil senast på hur man prioriterade vid val av bil, det var att man ville ha ett speciellt märke, motorstorlek, utrustning, bränsleförbrukning, miljö och sedan längre ned på listan kom övriga driftkostnader.
Tjänstebil/förmånsbil väljer ofta utifrån max förmånsbelopp och så mycket utrustning/motor som möjligt inom ramarna. Har själv rullat runt med förmånsbil under många år och med kollegor runt mig, tror inte vi var så avvikande
Och merparten av företagen tittar på vad man får betala/månad för sin bilpark som i regel leasas.
Tjänstebil/förmånsbil väljer ofta utifrån max förmånsbelopp och så mycket utrustning/motor som möjligt inom ramarna. Har själv rullat runt med förmånsbil under många år och med kollegor runt mig, tror inte vi var så avvikande
Det behöver du inte göra för att kunna kallstarta i -20.maxmsm skrev:
En konvertering som möjlgiggör även rejäla kallstarter går på någon tusen lapp eller 2. (om du struntar i idiotin med regbes förstås)
Absolut. Sk longlifeoljor är bara vanliga oljor som fått en massa dyra tillsatser för att kunna köras längre och förlänga bytesintervallen för kunder som tycker originalservice är dyrt och vill ha dem sällan.B Byggdjuret skrev:Man kan fundera på hur bra det egentligen är att bara byta olja efter 3000mil. En olja slits och frågan är hur mycket bätttre en olja gjord för 3000mil är? Jag är skeptisk. Själv byter jag olja 2ggr om året. Motorras kostar mycket mer. Den bil jag har nu ska bytas efter 3000mil. Där tänker jag inte göra det tidigare. Men så leasar jag bilen så då byter jag inte mer än nödvändigt. Ska ändå lämna ifrån mig bilen efter 3år.
Motorn mår bättre av billigare olja oftare.
Men detta gällde specialfallet E85. Då förorenas inte oljan alls av sot och späds heller inte ut av bränslet (det ångar av så fort oljan blir varm). Då, kan man köra långt på en olja.
Det låter mycket intressant, vad behöver jag?K karlmb skrev:
Minus 20 upplever vi inte så ofta i Skåne, men det kan vara bra om det funka om jag hälsar på min dotter någon vinter.
Att kunna göra starterna på E85 och sedan åka på Biogas50 är väl så lite miljöskadligt som det kan bli med en 15 år gammal bil.....
https://www.dn.se/sthlm/luften-i-stockholm-dramatiskt-battre/
Jag kanske läser fel, men vad har dubbdäck med NOx att göra?
Jag kanske läser fel, men vad har dubbdäck med NOx att göra?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 854 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 854 inlägg
Inte ett dugg, men i artikeln står det:Erik_Hansson skrev:
Dvs just det stycket rörde inte NOx
Börja här http://etanol.nu/forum/viewforum.php?f=10maxmsm skrev:
Finns ett flertal piggybacksystem som i praktiken ger dig en flexifuel.