974 läst ·
15 svar
974 läst
15 svar
Med AI har Byggahus en framtid?
Sida 1 av 2
Har länge varit tveksam till AI och är det fortfarande.
Men sedan en tid tillbaka har jag testat ChatGPT. ibland får man idiotsvar och ibland riktigt bra svar.
Har nu testat ett antal typiska Byggahus frågor och är ganska imponerad trotts allt. Jag har t.ex. frågat om inställning av en ett år gammal bergvärmepump som inte fungerade optimalt men jag fick riktigt bra råd och nu fungerar den betydligt bättre.
Dess svar om silikatfärg och vad man skall köpa är riktigt bra.
Ställer man samma typ av frågor på Byggahus blir resultatet ganska likvärt. Ibland får man riktigt bra svar men ibland får man idiotsvar från någon hjälpsam medlem som svarar utan att ha nödvändig kunskap.
En skillnad till ChatGPTs fördel är att man får ett svar direkt och efter några följdfrågor kan man ha ett rimligt svar på sitt problem.
Ställer man samma fråga på Byggahus så tar det ofta ett antal dagar innan man har fått tillräckligt många svar för att bli klokare.
Som jag ser det är det effektivast att börja med ChatGPT och om man inte får ett användbart resultat kan man lägga ut frågan på Byggahus.
Men det betyder ju att Byggahus kommer att dö sotdöden med allt mindre frågor och trafik om allt fler börjar med att fråga ChatGPT först.
Så har Byggahus och andra forum en rimlig möjlighet att existera i framtiden?
PS Använder Linux och ChatGPT är helt överlägset de Linux forum som finns.
Men sedan en tid tillbaka har jag testat ChatGPT. ibland får man idiotsvar och ibland riktigt bra svar.
Har nu testat ett antal typiska Byggahus frågor och är ganska imponerad trotts allt. Jag har t.ex. frågat om inställning av en ett år gammal bergvärmepump som inte fungerade optimalt men jag fick riktigt bra råd och nu fungerar den betydligt bättre.
Dess svar om silikatfärg och vad man skall köpa är riktigt bra.
Ställer man samma typ av frågor på Byggahus blir resultatet ganska likvärt. Ibland får man riktigt bra svar men ibland får man idiotsvar från någon hjälpsam medlem som svarar utan att ha nödvändig kunskap.
En skillnad till ChatGPTs fördel är att man får ett svar direkt och efter några följdfrågor kan man ha ett rimligt svar på sitt problem.
Ställer man samma fråga på Byggahus så tar det ofta ett antal dagar innan man har fått tillräckligt många svar för att bli klokare.
Som jag ser det är det effektivast att börja med ChatGPT och om man inte får ett användbart resultat kan man lägga ut frågan på Byggahus.
Men det betyder ju att Byggahus kommer att dö sotdöden med allt mindre frågor och trafik om allt fler börjar med att fråga ChatGPT först.
Så har Byggahus och andra forum en rimlig möjlighet att existera i framtiden?
PS Använder Linux och ChatGPT är helt överlägset de Linux forum som finns.
Ja.D Diamant skrev:Har länge varit tveksam till AI och är det fortfarande.
Men sedan en tid tillbaka har jag testat ChatGPT. ibland får man idiotsvar och ibland riktigt bra svar.
Har nu testat ett antal typiska Byggahus frågor och är ganska imponerad trotts allt. Jag har t.ex. frågat om inställning av en ett år gammal bergvärmepump som inte fungerade optimalt men jag fick riktigt bra råd och nu fungerar den betydligt bättre.
Dess svar om silikatfärg och vad man skall köpa är riktigt bra.
Ställer man samma typ av frågor på Byggahus blir resultatet ganska likvärt. Ibland får man riktigt bra svar men ibland får man idiotsvar från någon hjälpsam medlem som svarar utan att ha nödvändig kunskap.
En skillnad till ChatGPTs fördel är att man får ett svar direkt och efter några följdfrågor kan man ha ett rimligt svar på sitt problem.
Ställer man samma fråga på Byggahus så tar det ofta ett antal dagar innan man har fått tillräckligt många svar för att bli klokare.
Som jag ser det är det effektivast att börja med ChatGPT och om man inte får ett användbart resultat kan man lägga ut frågan på Byggahus.
Men det betyder ju att Byggahus kommer att dö sotdöden med allt mindre frågor och trafik om allt fler börjar med att fråga ChatGPT först.
Så har Byggahus och andra forum en rimlig möjlighet att existera i framtiden?
PS Använder Linux och ChatGPT är helt överlägset de Linux forum som finns.
(Snabbt svarat dessutom)
Ja.
[bla. bla. bla bla. från ChatGPT] och sen:
Slutpoäng
Forum som Byggahus.se kommer inte dö över en natt.
Men de kommer:
• få färre frågor
• få mer avancerade diskussioner
• tappa de användare som bara vill ha snabba svar
Och ärligt talat – det är kanske inte en försämring, utan en evolution.
[bla. bla. bla bla. från ChatGPT] och sen:
Slutpoäng
Forum som Byggahus.se kommer inte dö över en natt.
Men de kommer:
• få färre frågor
• få mer avancerade diskussioner
• tappa de användare som bara vill ha snabba svar
Och ärligt talat – det är kanske inte en försämring, utan en evolution.
LLM-modellerna tränas ju med material från bla. byggahus.se och andra websidor där mer och mer av innehållet är AI-genererat. Ett av de prognosticerade problemen är så kallad model collapse: då systemen tränas på en ökande mängd syntetisk data blir de alltså progressivt sämre (perifer information kan försvinna och nonsens kan förstärks). Så den mänskliga inputen av färsk och granskad information är fortfarande nödvändig.
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 647 inlägg
Jag anser tvärtom att AI är dåligt för forum som BH. Grejen är att BH är ett diskussionsforum, inte en frågelåda.
Det är en avsevärd skillnad!
Det är en avsevärd skillnad!
Om Byggahus lägger till en AI tjänst skulle du kunna ställa din fråga som förut och sen få ett svar baserat på tidigare diskussioner med refrenser till de diskussionerna
Då slipper man svar som:
"Har du kollat denna tråden?"
"Har du provat att söka innan"
AI skulle också kunna hjälpa dig att formulera din fråga så att den inte innehåller otydligheter, AI kan ställa ett antal kontrollfrågor innan du publicerar
"Menar du tomt eller fastighet"
"Har du verkligen kollat med Lantmäteriet"
"Har du pratat med grannen?"
"Din fråga verkar kräva en förklarande bild, kan du ladda upp en?"
Därefter kan diskussionen ta vid
Då slipper man svar som:
"Har du kollat denna tråden?"
"Har du provat att söka innan"
AI skulle också kunna hjälpa dig att formulera din fråga så att den inte innehåller otydligheter, AI kan ställa ett antal kontrollfrågor innan du publicerar
"Menar du tomt eller fastighet"
"Har du verkligen kollat med Lantmäteriet"
"Har du pratat med grannen?"
"Din fråga verkar kräva en förklarande bild, kan du ladda upp en?"
Därefter kan diskussionen ta vid
Redigerat:
Testa att använda Googles AI läge med en fråga som liknar denna
"Kan du med hjälp av forumet byggahus.se svara på om det krävs bygglov för att bygga en altan nära grannen"
Då får man ett snabbt svar och en lista på diskussioner om ämnet
"Enligt diskussioner på forumet byggahus.se krävs bygglov för en altan nära tomtgränsen främst om den är högre än 1,8 meter (mätt till golvets ovansida) och placeras närmare än 4,5 meter från gränsen. Om altanen byggs närmare grannen än 4,5 meter krävs oftast ett skriftligt medgivande från grannen för att undvika bygglovsplikt, särskilt om altanen inte räknas som lågt trädäck i marknivå."
https://share.google/aimode/Dct8DGclF2LOBa12m
"Kan du med hjälp av forumet byggahus.se svara på om det krävs bygglov för att bygga en altan nära grannen"
Då får man ett snabbt svar och en lista på diskussioner om ämnet
"Enligt diskussioner på forumet byggahus.se krävs bygglov för en altan nära tomtgränsen främst om den är högre än 1,8 meter (mätt till golvets ovansida) och placeras närmare än 4,5 meter från gränsen. Om altanen byggs närmare grannen än 4,5 meter krävs oftast ett skriftligt medgivande från grannen för att undvika bygglovsplikt, särskilt om altanen inte räknas som lågt trädäck i marknivå."
https://share.google/aimode/Dct8DGclF2LOBa12m
Men den kunde inte svara påDrivisen skrev:
Testa att använda Googles AI läge med en fråga som liknar denna
"Kan du med hjälp av forumet byggahus.se svara på om det krävs bygglov för att bygga en altan nära grannen"
Då får man ett snabbt svar och en lista på diskussioner om ämnet
"Enligt diskussioner på forumet byggahus.se krävs bygglov för en altan nära tomtgränsen främst om den är högre än 1,8 meter (mätt till golvets ovansida) och placeras närmare än 4,5 meter från gränsen. Om altanen byggs närmare grannen än 4,5 meter krävs oftast ett skriftligt medgivande från grannen för att undvika bygglovsplikt, särskilt om altanen inte räknas som lågt trädäck i marknivå."
[länk]
"Kan du med hjälp av forumt byggahus.se svara på var tar elen vägen det är extremt för hög elförbrukning"
Där rätt svar är
"Grannens hönshus"
https://www.byggahus.se/forum/threads/2812kwh-pa-en-manad.134394/ med svar på inlägg #21
😆
Som sagt så har ju AI sidor som byggahus som källa för sina svar. Utan forum som detta blir ju AI värdelöst.
Fördelen med forumet är ju också att det blir många olika ögon som läser svaren och återkopplar och diskuterar vilt om nåt svar är helt felaktigt.
Om du sitter själv och ställer frågor till AI så sitter du också där själv och behöver värdera de svar du får. Sitter man utan kunskapen själv så är man helt utelämnad.
Det är förbluffande ofta när man ställer enkla frågor till Googles AI som man får svar som är helt felaktiga. Påpekar man detta tillbaka så säger AI bara "Jag ber om ursäkt för detta"
Hade vi problem med bristande källkritik tidigare så är det ingenting jämfört med det vi kommer se framåt när alla börjar lita blint på AI.
Fördelen med forumet är ju också att det blir många olika ögon som läser svaren och återkopplar och diskuterar vilt om nåt svar är helt felaktigt.
Om du sitter själv och ställer frågor till AI så sitter du också där själv och behöver värdera de svar du får. Sitter man utan kunskapen själv så är man helt utelämnad.
Det är förbluffande ofta när man ställer enkla frågor till Googles AI som man får svar som är helt felaktiga. Påpekar man detta tillbaka så säger AI bara "Jag ber om ursäkt för detta"
Hade vi problem med bristande källkritik tidigare så är det ingenting jämfört med det vi kommer se framåt när alla börjar lita blint på AI.
Det krävs tydligen någonstans mellan 7-9 iterationer utan mänsklig hjälp och sedan är allt bara rappakalja.J Johannes W. E. Eriksson skrev:LLM-modellerna tränas ju med material från bla. byggahus.se och andra websidor där mer och mer av innehållet är AI-genererat. Ett av de prognosticerade problemen är så kallad model collapse: då systemen tränas på en ökande mängd syntetisk data blir de alltså progressivt sämre (perifer information kan försvinna och nonsens kan förstärks). Så den mänskliga inputen av färsk och granskad information är fortfarande nödvändig.
Notera också att en AI inte kan svara på hur många som bor inom 50 km från en stad, eller vilka öppettider din affär har. Rörande affären så kan den svara rätt på denna frågan, men det kan lika gärna bli fel. Försökte fråga några AI vilka öppettider Colorama i min stad har. Inte ett enda svar var korrekt. Tiderna på webben var korrekt, tiderna i Google Maps var korrekta, men tiderna i modellerna är från innan affären ändrade öppettiderna förra året...
Sammanfattande, allmänna texter med gott språk och uttömmande innehåller kan i dagens värld antas vara antingen författade av AI eller av en duktig skribent (journalist, copywriter, etc). Det handlar om att pyssla ihop informationssökning med god allmän syntax på några olika nivåer---AI gör det garanterat bättre än mannen i gemen.
Jag tror man måste utvidga kontextfönstret ganska rejält för att matchen mellan människa och AI skall utfalla till den förstnämndas förmån. Jag märkte det tydligt när jag för en tid sedan gav mig på att skriva en deckare med AI: på en dag skapade den på basen av en kort handling i punktform fem kapitel fyllda med handling. Var för sig, tyckte jag dessa höll hyfsad kiosklitteraturnivå. Men när man läste genom dem i följd, märktes en tydlig platthet / själlöshet (inkonsekvent berättarstil, samt slätstruken och repetitiv meningsbyggnad) var för inkonsekventa. Dvs. i.o.m. att LLM är en i grunden statistisk metod, måste man konsumera ett större material innan man ser att det är "medelmåttigt".
Överfört till ett forum är det troligen skribenter som postat under längre tid, med en egen stil, kommer att uppskattas mycket mer av den som använder forumet som en kunskapskälla. Men inte nödvändigtvis av den som bara letar efter ett snabbt svar på en specifik fråga.
Redigerat:
Har du ställt frågan till Chat GPT 😆D Diamant skrev:Har länge varit tveksam till AI och är det fortfarande.
Men sedan en tid tillbaka har jag testat ChatGPT. ibland får man idiotsvar och ibland riktigt bra svar.
Har nu testat ett antal typiska Byggahus frågor och är ganska imponerad trotts allt. Jag har t.ex. frågat om inställning av en ett år gammal bergvärmepump som inte fungerade optimalt men jag fick riktigt bra råd och nu fungerar den betydligt bättre.
Dess svar om silikatfärg och vad man skall köpa är riktigt bra.
Ställer man samma typ av frågor på Byggahus blir resultatet ganska likvärt. Ibland får man riktigt bra svar men ibland får man idiotsvar från någon hjälpsam medlem som svarar utan att ha nödvändig kunskap.
En skillnad till ChatGPTs fördel är att man får ett svar direkt och efter några följdfrågor kan man ha ett rimligt svar på sitt problem.
Ställer man samma fråga på Byggahus så tar det ofta ett antal dagar innan man har fått tillräckligt många svar för att bli klokare.
Som jag ser det är det effektivast att börja med ChatGPT och om man inte får ett användbart resultat kan man lägga ut frågan på Byggahus.
Men det betyder ju att Byggahus kommer att dö sotdöden med allt mindre frågor och trafik om allt fler börjar med att fråga ChatGPT först.
Så har Byggahus och andra forum en rimlig möjlighet att existera i framtiden?
PS Använder Linux och ChatGPT är helt överlägset de Linux forum som finns.