O
För några år sen köpte jag nya lysrörsarmaturer och lysrör till garaget. Det varr då ganska dyra, gedigna och T5-armaturer, men som bekant har T5 fasats ut av miljömaffian. Det verkar än så länge finnas ersättnigsrör med LED-teknik. Antingen med inbyggd elektronik som gör dem HF-kompatibla, eller som kräver ombyggnad av armaturen för att matas med vanlig lågspänning.

Min fråga är: Hur ser framtidsprognosen ut för LED-lysrör i T5-format ut? Borde jag slänga de nya men föråldrade armaturerna redan nu och gå direkt på nya moderna armaturer, eller borde jag montera dem och räkna med att kunna hitta nya LED-lysrör för T5 under de närmaste 5-10 åren?

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag har ungefär samma funderingar med tillägg hur mycket tid finns i ledrören? Mina är 1-2-3 år gamla och har inte pajjat än...?

C
O Oldfart skrev:
Hur ser framtidsprognosen ut för LED-lysrör i T5-format ut?
Menar du vs. T8, eller vad skulle alternativet vara?
Förstahandsalternativet idag är ju icke utbytbara ljuskällor så då får du ju ändå slänga hela armaturen när det slocknar.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
För några år sen köpte jag nya lysrörsarmaturer och lysrör till garaget. Det varr då ganska dyra, gedigna och T5-armaturer, men som bekant har T5 fasats ut av miljömaffian. Det verkar än så länge finnas ersättnigsrör med LED-teknik. Antingen med inbyggd elektronik som gör dem HF-kompatibla, eller som kräver ombyggnad av armaturen för att matas med vanlig lågspänning.

Min fråga är: Hur ser framtidsprognosen ut för LED-lysrör i T5-format ut? Borde jag slänga de nya men föråldrade armaturerna redan nu och gå direkt på nya moderna armaturer, eller borde jag montera dem och räkna med att kunna hitta nya LED-lysrör för T5 under de närmaste 5-10 åren?
Inte upplevt problem med T5 led rör. Rekommenderar de som går på nätspänning så man slipper gamla armaturens drivdon

• Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.