11 729 läst ·
308 svar
12k läst
308 svar
Det ständiga ämnet Systembolaget
Jag orkar inte läsa genom 16 sidor om systembolaget nu, och jag antar att i princip allt är avhandlat redan. 
Själv tänker jag att SB har väl både fördelar och nackdelar, och jag själv är inte berörd av alla dessa, men jag har väl under åren hört de flesta argument för och emot.
Visst kan det kännas lite surt att den dagen det råkade slinka med i trevlig bit fisk på ICA och när man sen inser att det inte finns något lämpligt vin hemma så är det ju lite tråkigt att behöva in i en annan butik bara för detta, om den butiken ens är öppen då.
Jag är ju även rätt säker på att ifall alla livsmedelsbutiker fick börja att sälja alkohol så skulle minst 99% ha ett extremt skralt sortiment, och då SB förlorar så mycket omsättning så skulle de kanske också behöva minska på sitt sortiment.
Självklart kommer det i Sveriges 3-5, kanske 10 största städer dyka upp alkoholbutiker med ett enormt utbud, men för majoriteten av Sveriges befolkning skulle det bli sämre.
Såhär kan jag hålla på och rada upp olika argument och ha åsikter om vart och ett ...
Men som sagt, jag kanske inte bryr mig så hårt i alla fall.
Vad partierna tänker, tycker, lovar angående SB kommer aldrig vara den fråga som avgör var jag lägger min röst - så är det ... - 100%
Jag är betydligt mer intresserade av vad de tycker och anser ska göras gällande viktiga frågor. Den dagen systembolagets vara eller icke vara är bland de viktigaste frågorna i Sverige, då är jag i redan i paradiset.
Men det finns dock en liten, mer rent ideologisk aspekt, det handlar ju om tilltron till den enskildes omdöme, rätt att besluta om saker som rör en själv osv, vs att "staten" vet bäst om vad som är bäst för medborgarna.
Men inte ens detta tycker jag kan avgöras utifrån denna enda fråga, utan man måste ju se till hur partiet tänker i en rad frågor av samma slag.
Själv tänker jag att SB har väl både fördelar och nackdelar, och jag själv är inte berörd av alla dessa, men jag har väl under åren hört de flesta argument för och emot.
Visst kan det kännas lite surt att den dagen det råkade slinka med i trevlig bit fisk på ICA och när man sen inser att det inte finns något lämpligt vin hemma så är det ju lite tråkigt att behöva in i en annan butik bara för detta, om den butiken ens är öppen då.
Jag är ju även rätt säker på att ifall alla livsmedelsbutiker fick börja att sälja alkohol så skulle minst 99% ha ett extremt skralt sortiment, och då SB förlorar så mycket omsättning så skulle de kanske också behöva minska på sitt sortiment.
Självklart kommer det i Sveriges 3-5, kanske 10 största städer dyka upp alkoholbutiker med ett enormt utbud, men för majoriteten av Sveriges befolkning skulle det bli sämre.
Såhär kan jag hålla på och rada upp olika argument och ha åsikter om vart och ett ...
Men som sagt, jag kanske inte bryr mig så hårt i alla fall.
Vad partierna tänker, tycker, lovar angående SB kommer aldrig vara den fråga som avgör var jag lägger min röst - så är det ... - 100%
Jag är betydligt mer intresserade av vad de tycker och anser ska göras gällande viktiga frågor. Den dagen systembolagets vara eller icke vara är bland de viktigaste frågorna i Sverige, då är jag i redan i paradiset.
Men det finns dock en liten, mer rent ideologisk aspekt, det handlar ju om tilltron till den enskildes omdöme, rätt att besluta om saker som rör en själv osv, vs att "staten" vet bäst om vad som är bäst för medborgarna.
Men inte ens detta tycker jag kan avgöras utifrån denna enda fråga, utan man måste ju se till hur partiet tänker i en rad frågor av samma slag.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Uppenbarligen är det många som uppskattar det öl som ett fåtal avspisar som odrickbart.
Heineken är 5:e mest sålda flasköl.
https://vinbanken.se/artiklar/sveriges-mest-salda-ol-2025-har-ar-listan-6681
Pripps Blå (en personlig favorit) 7:e plats totalt
https://www.aftonbladet.se/tester/a/rP1axe/bast-i-test-mest-salda-ol
Jag tror att detta fåtal brukar hänga på Hopster Bar...
/Höghus
Heineken är 5:e mest sålda flasköl.
https://vinbanken.se/artiklar/sveriges-mest-salda-ol-2025-har-ar-listan-6681
Pripps Blå (en personlig favorit) 7:e plats totalt
https://www.aftonbladet.se/tester/a/rP1axe/bast-i-test-mest-salda-ol
Jag tror att detta fåtal brukar hänga på Hopster Bar...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Höghus
Jag kan respektera att man lutar ditåt ideologiskt. Men det är dåligt, när det perfekta blir fiende till det bra.Mikael_L skrev:
Det är då ideologi blir idioti.
Jag sitter själv inte fast så hårt ideologiskt, tycker jag ...
Förekomsten av systembolaget går emot mina liberala värderingar, där jag anser att var och en ska ha stort självbestämmande, dvs både rätten att köpa, sälja, och konsumera alkohol.
Jag tycker väl att det skaver att storebror staten ska bestämma detta över mitt och andras huvud.
Men samtidigt anser jag ju att det finns många som inte kan hantera alkohol bra, så att det är bra att staten har en del begränsningar som minskar skadorna för dessa och deras närstående.
Och även att en massa alkoholrelaterade skador (bilolyckor, alkoholism och en massa annat) även kostar och skadar samhället.
Så ärligt talat, jag klarar inte av att hålla någon entydig ideologisk kurs här, utan ser både för och nackdelar med alla varianter.
Jag tycker nog definitivt att det är bra att både motboken och att stå i köer och handla över disk, har försvunnit. Hur mycket mer liberalisering jag tycker är bra...? ... tja, jag kan inte bestämma mig, som läget är just nu så kan jag väl inte påstå att jag lider i alla fall.
Förekomsten av systembolaget går emot mina liberala värderingar, där jag anser att var och en ska ha stort självbestämmande, dvs både rätten att köpa, sälja, och konsumera alkohol.
Jag tycker väl att det skaver att storebror staten ska bestämma detta över mitt och andras huvud.
Men samtidigt anser jag ju att det finns många som inte kan hantera alkohol bra, så att det är bra att staten har en del begränsningar som minskar skadorna för dessa och deras närstående.
Och även att en massa alkoholrelaterade skador (bilolyckor, alkoholism och en massa annat) även kostar och skadar samhället.
Så ärligt talat, jag klarar inte av att hålla någon entydig ideologisk kurs här, utan ser både för och nackdelar med alla varianter.
Jag tycker nog definitivt att det är bra att både motboken och att stå i köer och handla över disk, har försvunnit. Hur mycket mer liberalisering jag tycker är bra...? ... tja, jag kan inte bestämma mig, som läget är just nu så kan jag väl inte påstå att jag lider i alla fall.
Är inte detta lite grann som diskussionen om monarki kontra republik: det är gott om principiella argument för republik (och för att avskaffa Systembolaget). Men den praktiska, fungerande verkligheten gör att dessa argument är tämligen ihåliga.
Här kan man snacka om körsbärsplockning!D Dilato skrev:
Du väljer en sorts statistik, där du hittar ordet "alkohol", och väljer att ignorera mer omfattande statistik.som handlar om vad som händer med kroppens hälsa vid stort intag av alkohol.
En viktig anledning till bl.a. hjärt-kärlsjukdomar, är alkohol. Leversjukdomar och endokrina sjukdomar orsakade av alkohol.
I Sverige har man accepterat att man som vuxen inte själv kan hantera alkohol och systembolag finns därför. I Spanien kan du bara gå i mataffären för att få fin vin eller annan dryck eller ner till affären på hörnet som är öppen varje dag till kl 23 ifall man inte köpt tillräckligt till familiefesten. Och folk sopar sig inte fulla som svenskarna kanske tror, utan att de har en avslappnad alkohol kultur där man ibland dricker till matenARJU skrev:
Frihet? Tar du inte i lite nu?
Menar du att alkoholmonopolet håller dig kedjad och fången?
Har du samma känsla av fångenskap när du passerar en hastighetsbegränsning? Eller att staten begränsat tillgången till heroin och valium? Åldersgräns på alkohol och tobak, nej låt alla bestämma själva!
När vi ändå ska befria oss från samhällets bojor kan vi börja med att avskaffa äganderätten, det finns ju ett egenvärde i att avskaffa onödiga inskränkningar, störst går först, så har evolutionen sett ut, varför förändra det nu?
Jag är svensk och bodde som tonåring i Sverige, men har bott i Danmark och Spanien också och det är vara Sverige som tycker att deras folk inte är ansvariga nog till att själva reglera deras alkoholkonsumtion. Detta kanske var vettigt för många år sedan, men jag tror folk är vettiga nog idag till att kunna bestämma själv.
Ej att jämnföra med hastighetsbegränsning som ju är för att rädda ditt och andras liv i trafiken
Oj, vad du jagar upp dig! Kanske dags att ta en valium trots allt.ARJU skrev:
Frihet? Tar du inte i lite nu?
Menar du att alkoholmonopolet håller dig kedjad och fången?
Har du samma känsla av fångenskap när du passerar en hastighetsbegränsning? Eller att staten begränsat tillgången till heroin och valium? Åldersgräns på alkohol och tobak, nej låt alla bestämma själva!
När vi ändå ska befria oss från samhällets bojor kan vi börja med att avskaffa äganderätten, det finns ju ett egenvärde i att avskaffa onödiga inskränkningar, störst går först, så har evolutionen sett ut, varför förändra det nu?
Vad har du bidragit med för källor förutom att gnälla på mig?S skogaliten skrev:Här kan man snacka om körsbärsplockning!
Du väljer en sorts statistik, där du hittar ordet "alkohol", och väljer att ignorera mer omfattande statistik.som handlar om vad som händer med kroppens hälsa vid stort intag av alkohol.
En viktig anledning till bl.a. hjärt-kärlsjukdomar, är alkohol. Leversjukdomar och endokrina sjukdomar orsakade av alkohol.
Det finns en stark, dubbelriktad koppling mellan alkoholkonsumtion och psykisk ohälsa säger Läkartidningen, så man kan i vart fall anse resultatet som en antydan om konsumtion generellt om det nu är sant.
Hjärt-kärlsjukdomar, visst, men det är inte alkohol som är den största riskkällan även om den kan bidra.
Hjärtlungfonden säger
Tobaksrökning, dåliga matvanor och högt blodtryck rankas som de främsta riskfaktorerna för ohälsa och för tidig död i Sverige, enligt WHO.
Även höga blodfetter, sömnrubbningar, stillasittande och stress är allvarliga riskfaktorer som kan leda till hjärtsjukdom och för tidig död.
Leversjukdomar samma sak,
Det vanligaste tillståndet är icke-alkoholorsakad fettlever, vilket drabbar omkring 25 % av befolkningen och är starkt kopplat till livsstil
Icke-alkoholorsakad fettlever (NAFLD / MASLD)Detta är fettinlagring i levern som inte beror på alkohol.
Tillståndet är mycket vanligt och hänger ofta samman med det metabola syndromet:
Övervikt: Särskilt bukfetma.
Diabetes: Högt blodsocker och typ 2-diabetes.
Höga blodfetter och högt blodtryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källa:
https://share.google/93LtF0p8WpMd94dQk
Jag påstår inte att det är ofarligt med alkohol men jag (70 år) har druckit klart över alla gränsvärden varje dag sedan i vart fall 1995 och är fullt frisk ( jag har t.o.m Peth test som visar det!)
Så, genetik verkar vara en stark skyddsmekanism på mig och motsatsen finns så klart hos andra.
Redigerat:
Om du kollar på hyllan på en normal SB utanför storstäderna så finns det t ex inte en enda cabernet franc från Argentina (den druva som ökar mest i det landet f n) i den butik jag valde. Det finns tre barolo, men alla är från 2021, så en med lite mer ålder saknas; det finns en enda Bordeaux från S:t Emilion och inte en enda från Margaux t ex.S skogaliten skrev:
Om ditt svar är att det går bra att beställa dessa varor så är mitt svar att det kan jag även göra från andra ehandlare med betydligt större sortiment än SB*, och få allt levererat hem till dörren.
* Kom ihåg att det som finns i beställningssortimentet inte är SBs sortiment utan importörernas - och varför ska de i så fall vara bundna till en enda logistikleverantör?
Folk är uppenbarligen olika vettiga! Här, i Tallinn, öppet 10-22 alla dagar, finns det gott om alkisar ute på stan, förmodar att det finns ännu fler i det dolda.T Teresaremar skrev:I Sverige har man accepterat att man som vuxen inte själv kan hantera alkohol och systembolag finns därför. I Spanien kan du bara gå i mataffären för att få fin vin eller annan dryck eller ner till affären på hörnet som är öppen varje dag till kl 23 ifall man inte köpt tillräckligt till familiefesten. Och folk sopar sig inte fulla som svenskarna kanske tror, utan att de har en avslappnad alkohol kultur där man ibland dricker till maten
Jag är svensk och bodde som tonåring i Sverige, men har bott i Danmark och Spanien också och det är vara Sverige som tycker att deras folk inte är ansvariga nog till att själva reglera deras alkoholkonsumtion. Detta kanske var vettigt för många år sedan, men jag tror folk är vettiga nog idag till att kunna bestämma själv.
Ej att jämnföra med hastighetsbegränsning som ju är för att rädda ditt och andras liv i trafiken