Varför smäller det i vatten ledningarna när diskmaskin fyller vatten? har haft Jämtkraft här för service på fjärrvärmen och dom säger att det inte är något fel på deras grejor. Om jag ställer inkommande vatten kran på trekvart så lindrar det smällarna. Någon som har en ide vad felet kan vara.
Vänligen Hans

Bästa svaret

F Fagerb30 skrev:
Varför smäller det i vatten ledningarna när diskmaskin fyller vatten? har haft Jämtkraft här för service på fjärrvärmen och dom säger att det inte är något fel på deras grejor. Om jag ställer inkommande vatten kran på trekvart så lindrar det smällarna. Någon som har en ide vad felet kan vara.
Vänligen Hans
Det beror på att diskmaskinen stänger sin ventil för snabbt och då uppstår en stötvåg i vattenledningen ( kallvatten, har ingenting med din fjärrvärme att göra).

Det är inget farligt.. enkelt att fixa..

https://www.byggahus.se/forum/threads/slar-i-roren-i-tvattstuga-vad-felsoka.310974/

• Gilla
Pysslarn och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det beror på att diskmaskinen stänger sin ventil för snabbt och då uppstår en stötvåg i vattenledningen ( kallvatten, har ingenting med din fjärrvärme att göra).

Det är inget farligt.. enkelt att fixa..

[länk]
Det sa Jämtkraft med att det inte hade med fjärrvärmen att göra det förstod jag med. Tackar för tippset nu fixar jag det. Eftersom diskmaskinen är relativt ny så trodde inte jag att det berodde på den , men det är väll därför det låter för ny teknik :).
Än en gång tackar för snabbt svar.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
Därför sätter man fast rören med klammer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.