Jag ska sätta upp en ny innervägg i förrådet och tänkte höra om man måste sätta dit en regel i golvet eller om det räcker med att bara sätta upp reglar lodrätt från golv till tak?
Väggen kommer inte bli bärande och jag ska inte spika upp nått direkt på nya väggen.
Vi har nämligen ett vinterbonad rum vägg i vägg med förrådet och nu vill äldsta dottern flytta ut dit så jag ska sätta upp nya väggen så hon ska få en garderob ut dit.

För att kunna sätta fast väggskivorna på "rätt sätt" så behöver det vara liggande regel mot golvet och mot taket.
Däremot så behöver man inte sätta fast reglarna i golv/tak utan man spänner fast dom mot golv/tak genom att de stående reglarna är liiite längre än vad som behövs.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Okej och möjligheten att väggen rasar kanske inte är så stor?

Det beror på hur hårt de stående reglarna slår fast.

Jag behöver igentligen bara borra sex hål i betongplattan så det kanske funkar att borra med skruvdragaren och en hammarborr?

B Bongoloid skrev:
Jag behöver igentligen bara borra sex hål i betongplattan så det kanske funkar att borra med skruvdragaren och en hammarborr?
Varför så många hål för en innervägg i förrådet, det borde räcka med ett par rejäla spikplugg eller betongskruv om väggen är rak och inte för lång.

F fribygg skrev:
Varför så många hål för en innervägg i förrådet, det borde räcka med ett par rejäla spikplugg eller betongskruv om väggen är rak och inte för lång.
Jag är helt novis när det gäller att snickra så därför jag ställer såna här ”dumma” frågor.

Hur lång är väggen du planerar att bygga?

Den är bara 1.80 m lång men jag måste borra i betongen ändå va för att få i spikpluggen?

Om du har en/flera bjälkar/takstolar rakt över där väggen ska stå så räcker det att klämma fast väggen mellan golvet & taket(takstolen) för att den ska stå stadigt.

När jag bodde i bostadsrätt så byggde jag en vägg som klämdes mellan (betong)golvet & betongtaket.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Om du kan spika/ skruva väggreglarna i sidväggarna tror jag det räcker för att klämma fast en regel eller skena mot tak och golv om du inte vill eller kan borra i betongen

Limma fast den i golvet annars?

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Det gick bra att skriva fast reglarna i golvet. Frågan är dock om det räcker med att bara sätta upp en gipsskiva och sen isolering emellan?
Det är nämligen väggar till en garderob till ett vinterbonad gästrum som jag har byggt.
Blir ganska kallt i förrådet som ligger vägg i vägg med garderoben/gästrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.