D DanielSt81 skrev:
Det var ett ganska barnsligt svar. Jag är nämligen säkert att även du förstår att det är en stor skillnad mellan lag som reglerar att något som kan påverka hälsan negativt samt som är beroendeframkallande inte får konsumeras under en viss ålder och att en stat reglerar vad man får köpa vart, när och till vilket pris.
Vad, vart, när, till vilket pris är något som man ser i länder med en annan inriktning än demokrati.
Det var du som avkrävde mig svar på varför jag inte lämnar in mina prylar till staten för att jag inte är motståndare till alkoholreglering, sedan visar det sig att du också tycker reglering är ok.

Barnsligheterna började där och det blir en ganska poänglös diskussion när sådant kommer.

Nu inser du också hur dumt det är att resonera som en femåring.

Mitt budskap gick fram.

D DanielSt81 skrev:
Men att cigaretter och snus är minst lika hälsofarligt och beroendeframkallande som alkohol är inget som har med en åsikt att göra utan det är så.
Sen förstår jag att dom som röker och snusar inte ser det så. Men dom har tyvärr inga trovärdiga argument på sin sida.
Varken cigaretter eller snus har lika stor påverkan på samhället som alkohol.

• Gilla
  • Haha
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det var du som avkrävde mig svar på varför jag inte lämnar in mina prylar till staten för att jag inte är motståndare till alkoholreglering, sedan visar det sig att du också tycker reglering är ok.

Barnsligheterna började där och det blir en ganska poänglös diskussion när sådant kommer.

Nu inser du också hur dumt det är att resonera som en femåring.

Mitt budskap gick fram.
Du verkar inte ha förstått särskilt mycket av det jag skrev.

D DanielSt81 skrev:
Du verkar inte ha förstått särskilt mycket av det jag skrev.
Nej, det var helt meningslöst svammel.

ARJU ARJU skrev:
Tycka? Basera åtminstone hälsoriskerna på vad forskning visar, inte vad någon "tycker" för att hålla en diskussion på en drägligt intelligent nivå, vad någon på internet tycker, kan jag torka mig med...

Dessutom läste jag nyligen att mängden rökare i Sverige är nere på c:a 5% av befolkningen, rent anekdotiskt.
Forskning visar att rökning och snusar är värre för hälsan. Ja, rökning har blivit betydligt mindre. Däremot ökar snusandet och t.o.m. ungdomar görs beroende. Det kan man faktiskt inte förnekar. Det är just därför man kom ut med vit snus.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Varken cigaretter eller snus har lika stor påverkan på samhället som alkohol.
Där har du rätt, ingen blir glad och snäll av att bruka tobak men alkohol gör mig givmild, glad, mindre blyg, mer social och snyggare🤓

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nej, det var helt meningslöst svammel.
Du verkar uppenbarligen inte förstå skillnaden mellan reglering enligt lag och annan typ av reglering. Då är det meningslöst.

D DanielSt81 skrev:
Forskning visar att rökning och snusar är värre för hälsan. Ja, rökning har blivit betydligt mindre. Däremot ökar snusandet och t.o.m. ungdomar görs beroende. Det kan man faktiskt inte förnekar. Det är just därför man kom ut med vit snus.
På vilket sätt är snus värre för hälsan än alkohol?
Var hittar jag den forskningen?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
D DanielSt81 skrev:
Du verkar uppenbarligen inte förstå skillnaden mellan reglering enligt lag och annan typ av reglering. Då är det meningslöst.
Är inte både tobak och alkohol reglerat i lag?
På olika sätt, ja men båda är reglerade.

Vad gör den ena kommunistisk men inte den andre?

D DanielSt81 skrev:
Du verkar uppenbarligen inte förstå skillnaden mellan reglering enligt lag och annan typ av reglering.
Vilken annan typ syftar du på?

D Dilato skrev:
Där har du rätt, ingen blir glad och snäll av att bruka tobak men alkohol gör mig givmild, glad, mindre blyg, mer social och snyggare🤓
Många blir aggressiva och vill slåss, dåliga på bilkörning och får lever- och tarmcancer.

Själv blir jag uppåt och glad men triggas lättare när jag har druckit.
Alla droger har sina effekter. Jag gillar de som man blir lugn och kärleksfull av. 🥰

Men ja, du blir troligen snyggare när jag har druckit. 😁

• Haha
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Många blir aggressiva och vill slåss, dåliga på bilkörning och får lever- och tarmcancer.
Om dom inte får utlopp för den inneboende ilskan kommer det att hända betydligt värre saker än att vilja slåss på fyllan.

Köra bil påverkad av droger, vare sig det är alkohol eller narkotika eller farliga mediciner är ju inte bra för någon så det ska inte ske, punkt.

Som alkoholist ser jag alltid till att ha tillräcklig mängd hemma så jag inte drabbas av abstinens, och att köra bil påverkad finns inte i min sinnesvärld.

Cancer får dom/jag väl få då om man valt att leva med risk, det åligger inte varken dig eller mig att skydda individer från deras egna riskbeteenden.

Att leva ett långt och tråkigt nyktert liv är inte ett självändamål för alla.

D DanielSt81 skrev:
Nej, varför ska jag bli kränkt? Man får väl tycka precis som man vill. Men om man tycker att staten är så bra på att reglera varför vill man inte köra fullt ut då? Och med tanke på hur mycket gnäll det finns kring grannar man har och så mycket annat så vore det väl kanske bättre om staten skulle äga alla hus (villor, lägenhetshus och andra fastigheter). Då kan staten bestämma i minsta detalj och gnället skulle kanske sluta. Och så skulle det kanske finnas fast hyra där inte alla möjliga bolag kan bestämma hur dom vill göra. Eller renoveringar för att bli av med hyresgäster.
Jag tycker det är bättre med eget ansvar. Man har rättigheter och plikter. Med det går det utmärkt att reglera utan att staten ingriper och bestämmer för mycket.
Hej
I södra Sverige med närhet till tex Danmark o Tyskland är det lätt att se att alkoholhalt är billigare att importera men kvaliteten är god på Systembolaget.
Jag menar att personligt ansvar är viktigt men även att tex tillgänglighet för alla är en indikator på ett samhälles funktion. Kunskap o åter kunskap ur mer än ett perspektiv är kreativt.

• Gilla
Trampan
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Räcker och räcker. Handlar man mest/enbart på helgerna är Systembolaget öppet under fem timmar medan exempelvis Biltema är öppet under 18 timmar. Det måste rent objektivt ses som en relativt sett extremt begränsad service och tillgänglighet.
Absolut.
Och mer öppet så blir det mer alkoholskador. Fler misshandlar , alkoholskador, etc etc. Det blir flexiblare för dig, och mer av din skatt går till alkoholskador.

Mikael_L
D DanielSt81 skrev:
Det var ett ganska barnsligt svar. Jag är nämligen säkert att även du förstår att det är en stor skillnad mellan lag som reglerar att något som kan påverka hälsan negativt samt som är beroendeframkallande inte får konsumeras under en viss ålder och att en stat reglerar vad man får köpa vart, när och till vilket pris.
Vad, vart, när, till vilket pris är något som man ser i länder med en annan inriktning än demokrati.
Tycker inte jag.
Det var en bra spegling.

Tyckte du inte om din spegelbild?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.