11 894 läst ·
308 svar
12k läst
308 svar
Det ständiga ämnet Systembolaget
Nej, absolut inte. Men om åldersreglering är den regleringen som är viktigt så behövs ju Systembolaget definitivt inte. Och om det är en annan reglering än åldern kring alkohol borde det då inte gäller för cigaretter och snus?G gaidin skrev:
Framför allt det vita snuset som ungdomar ska göras beroende med.
Sverige är ett underligt land. Här debatteras det med höga röster om fördelen med att kunna köpa alkohol(droger) när som helst.
Om alla dessa högljudda använde sin energi till att lösa de verkliga problemfrågorna i Sverige skulle kanske Sverige ha bättre finanser, samhälle, mindre brottslighet, bättre skola, sjukhusvård och en massa andra saker som är viktigare än att köpa bärs på söndagar.
Jag blir som sagt bekymrad över vissa människors prioriteringar av vad som är viktigast.
För att inte tala om det vita snuset(ännu en drog) som eu-parlamentariker ägnar all sin energi åt.
Är detta viktigt för Sverige?.
Om alla dessa högljudda använde sin energi till att lösa de verkliga problemfrågorna i Sverige skulle kanske Sverige ha bättre finanser, samhälle, mindre brottslighet, bättre skola, sjukhusvård och en massa andra saker som är viktigare än att köpa bärs på söndagar.
Jag blir som sagt bekymrad över vissa människors prioriteringar av vad som är viktigast.
För att inte tala om det vita snuset(ännu en drog) som eu-parlamentariker ägnar all sin energi åt.
Är detta viktigt för Sverige?.
Det var ett ganska barnsligt svar. Jag är nämligen säkert att även du förstår att det är en stor skillnad mellan lag som reglerar att något som kan påverka hälsan negativt samt som är beroendeframkallande inte får konsumeras under en viss ålder och att en stat reglerar vad man får köpa vart, när och till vilket pris.G gaidin skrev:
Vad, vart, när, till vilket pris är något som man ser i länder med en annan inriktning än demokrati.
Det är absolut möjligt. Däremot är det inte rimligt att argumentera att alkohol ska regleras som det görs idag pga dess hälsopåverkan och att det är beroendeframkallande och samtidigt säger att cigaretter och snus då inte ska regleras på samma sätt. Detta är nämligen ännu värre angående beroende och hälsan. Då får man komma med andra argument för att säga försäljning inom dagligvaruhandel utan begränsade öppettider för cigaretter och snus är ok men alkohol inte.Alfredo skrev:
Det var någon annan här som påstod det. Men om man ska tro på sagan om att Systembolaget inte gör någon vinst så är väl priset egentligen reglerad. Då är det nämligen bara inköpspriset, skatter och alla andra kostnader. Att priset sen kan ändra sig pga av inköpspriser eller ökade kostnader är en annan sak.Alfredo skrev:
Pratar vi utanför Systembolaget och prissättning i restauranger och liknande så tar dom såklart vilket pris dom vill. Men det här gäller främst statens reglering kring Systembolaget, eller?
Men att cigaretter och snus är minst lika hälsofarligt och beroendeframkallande som alkohol är inget som har med en åsikt att göra utan det är så.Alfredo skrev:
Sen förstår jag att dom som röker och snusar inte ser det så. Men dom har tyvärr inga trovärdiga argument på sin sida.
Nej det får de inte.D DanielSt81 skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...samling/alkohollag-20101622_sfs-2010-1622/#K8
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycka? Basera åtminstone hälsoriskerna på vad forskning visar, inte vad någon "tycker" för att hålla en diskussion på en drägligt intelligent nivå, vad någon på internet tycker, kan jag torka mig med...S saltis99 skrev:
Dessutom läste jag nyligen att mängden rökare i Sverige är nere på c:a 5% av befolkningen, rent anekdotiskt.