Lägger man trådarna på olika faser och gör en trefasgrupp så är det helt OK. Det trots att någon kan missa att det är en trefasgrupp i stället för en enfasgrupp, speciellt om denne inte har riktigt koll på hur man gör. Därför ska man om möjligt undvika trefasgrupper till belysning/uttag i vanliga lägenheter.

• Gilla
  • Älska
Fario och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Hep Hep skrev:
Jag trodde du hängt här tillräckligt länge för att förstå att det finns inget som helst roligt med eldragningar. Väldigt mycket åsikter, tvärsäkra uttalanden och en dos kränkthet finns det, men som sagt inget skoj, inget roligt och ingen humor.
T.ex. att hålla på att anmärka på seriekoppling resp parallellkoppling, menar du? ;)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Mikael_L
R RoAd skrev:
Det som mnils skrev i #38 var att det kan "bli tokigt" även om det är olika faser. Och det är även jag nyfiken på att få förtydligat.

Att det blir tokigt (som i farligt fel) om man använder olika säkringar på samma fas verkar alla vara överens om.
Det enklaste är helt klart enfasgrupper.
Så fort det blir två eller trefasgrupper så kommer det fler fällor.
T.ex. risken att blanda enfasiga och flerfasiga laster (generellt dåligt, men kan vara OK under vissa omständigheter).
Risken att välja fel uppsättning med säkringar (så det inte framgår att det är flerfasgrupp, eller ännu värre råka använda samma fas).
Att glömma att märka upp att det är flerfasig matning ifall det är nödvändigt.
Att få till märkliga dragningar där gruppens ledare inte följer varandra på ett konsekvent sätt.

Ja det finns kanske fler fällor, men många sådana här saker behöver man inte fundera över så länge man grejar med en enfasgrupp.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
T.ex. att hålla på att anmärka på seriekoppling resp parallellkoppling, menar du? ;)
Här hade jag behövt en emoji som visar en frågande och förvirrad gubbe, men hittade ingen. Det känns som att ditt inlägg syftar på något som jag kan ha skrivit om serie eller parallell - har jag det?

R
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det enklaste är helt klart enfasgrupper.
Så fort det blir två eller trefasgrupper så kommer det fler fällor.
T.ex. risken att blanda enfasiga och flerfasiga laster (generellt dåligt, men kan vara OK under vissa omständigheter).
Risken att välja fel uppsättning med säkringar (så det inte framgår att det är flerfasgrupp, eller ännu värre råka använda samma fas).
Att glömma att märka upp att det är flerfasig matning ifall det är nödvändigt.
Att få till märkliga dragningar där gruppens ledare inte följer varandra på ett konsekvent sätt.

Ja det finns kanske fler fällor, men många sådana här saker behöver man inte fundera över så länge man grejar med en enfasgrupp.
Ja jag håller med och föreslog faktiskt att den ena kabeln skulle avvecklas så det blev en ren enfasinstallation. Men TS vill att belysningen ska fungera även om vägguttagen överbelastas.

Angående mnils inlägg så bads det väl egentligen bara om ett förtydligande om vilka tokerier som avsågs eftersom hen var ganska luddig i sitt inlägg.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Mikael_L
Hep Hep skrev:
Här hade jag behövt en emoji som visar en frågande och förvirrad gubbe, men hittade ingen. Det känns som att ditt inlägg syftar på något som jag kan ha skrivit om serie eller parallell - har jag det?
Nej, du är inte den skyldige. 👍 Så du kan ta det lugnt ... ;)

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Mikael_L
R RoAd skrev:
Angående mnils inlägg så bads det väl egentligen bara om ett förtydligande om vilka tokerier som avsågs eftersom hen var ganska luddig i sitt inlägg.
Ja, det var väl typ därför jag tog upp några mindre fallgropar man kan trilla i, ifall man inte har bra koll.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Mikael_L
Jag tycker förövrigt Fario håller en väldig trevlig, och även rätt rolig ton, trots att den del mest verkar vilja racka ner, eller vad det nu är.

Kör vidare Fario, det blir nog bra till sist, alltså mycket bättre än det var innan.

Du kan ha en tvåfasgrupp som uppdelas till belysning resp vägguttag om du vill.
Säkringarna till denna ska ligga bredvid varandra, dvs över/under varandra, och ska vara märkta så det framgår att det är en grupp, dvs att man hittar ström från bägge dessa säkringar i vissa dosor.

Du får inte blanda 400V enfaslaster (dvs mellan två faser) och enfaslaster i denna grupp, då måste du allra minst ha en tvåpolig automatsäkring, och det skulle ändå vara lite tveksamt tilltag.

Ut från centralen ska det sen gå två fasledare (den bruna och vita då, för visst var det de färgerna du hade?) samt en nolla (blå) och en skyddsjord (gulgrön).
Dessa ledare ska följas åt hela vägen, tills det blir bara en enda fas som går vidare åt olika håll, i den punkten ska då alltså blå och gulgrön dela upp sig. Man kan också "tappa av" en jord och nolla lite här och var på vägen.
Gör man en sådan här uppdelad flerfasig grupp så är det allra bäst och snyggast att den delas upp till enfaslaster/enfasledningar i första dosan, dvs att man inte tappar av jord och nolla lite här och var på vägen. Det är inget fel, men riskerna för en del dumma misstag minskar ifall den uppdelade gruppen delas upp till enfasledningar tidigt och i samma punkt.
Svårt att förklara det här, jag borde gjort en bild.
Men jag hoppas det gick att förstå.

Jag kom på att Bo har nog skrivit ihop något om detta, tillsammans med lite pedagogiska bilder, jag ska leta.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kom på att Bo har nog skrivit ihop något om detta, tillsammans med lite pedagogiska bilder, jag ska leta.
Det var nog på fluxio
https://www.fluxio.se/artiklar/16-f...ll-uttag-stroembrytare-ljusarmaturer-etc.html

Och i denna BH-tråd berör vi också ämnet
https://www.byggahus.se/forum/threads/trefas-genom-dosor-skarvning-nolla.250945/

Jag tror att det är bra att läsa genom dessa och kolla vad som kan tänkas beröra det man själv gör, och sen fråga här eller någon annanstans om det är något som känns oklart.
Om man känner sig lite osäker alltså.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Efter alla förklaringar så ser jag fram emot att fortsätta fixa till elen.

Jag har satt två nya dosor i taket och har sumrat alla kablar samt kopplat takbelysningen och ersatt tvinnade skarvar med Wago. Strömbrytaren är bytt till en ny och trappbrytaren längst in är helt borta.

Köpte nya vägguttag (Schneider) som jag testat att de verkligen passar och sitter fast bra och kommer så småningom dra om elen till dem.

Jag har läst förslagen och bestämt mig för att flytta brun till en annan fas, L1.
Just för att jag vill ha kvar belysningen även om vägguttagen överbelastas. Det har aldrig hänt men det kan hända om jag har en värmefläkt på samtidigt som bandslipen -kopplad till grovdammsugaren- jobbar på ett loppisbord och så startar kompressorn som jag glömt att den var inkopplad... Man vet aldrig vad man hittar på.

Det viktiga är att direkta farligheter och konstigheter är borta.
I framtiden kan nästa husägare kanske göra tokiga egna dragningar men sådant kan ju alltid ske.

Tänker sätta upp en lapp på centralen om att säkring 2 och 5 delar på neutral.

Uppskattar alla snabba kommentarer och följdförklaringar.

Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, du är inte den skyldige. 👍 Så du kan ta det lugnt ... ;)
Annars är jag fullt kapabel att gubbchansa om något som jag sedan helt glömmer bort, men el är faktiskt ett av få områden där jag brukar ha vett nog att hålla tyst.

Mikael_L
Fario Fario skrev:
Tänker sätta upp en lapp på centralen om att säkring 2 och 5 delar på neutral.
Det är inte så bra.
Du bör välja 1 & 5
eller 5 & 9
eller 2 & 6.

edit: eller kanske 3 & 7, eller 7 & 10, du förstår systemet.

Redigerat:
  • Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte så bra.
Du bör välja 1 & 5
eller 5 & 9
eller 2 & 6.

edit: eller kanske 3 & 7, eller 7 & 10, du förstår systemet.
”Räcker upp handen”…

Är 2 och 5 dåligt för att de inte sitter ovan/under varandra och därför kan skapa osäkerhet om att de delar nolla? Eller är det något med det tekniska?

1 och 5 faller bort för 1 är ansluten till uttag och lampor vid carporten.

5 och 9 faller bort för 9 är ansluten till luft/luftpumpen

2 och 6. Inga problem.

3 och 7. Inga problem. De är inte anslutna till något.

7 och 10 faller bort för 10 är ansluten till ”skjulet” på andra sidan väggen.
Men du kanske menar 7 och 11?

Elcentral med numrerade automatsäkringar och handskriven beskrivning av anslutningar till carport, tak, luftvärmepump och skjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fario Fario skrev:
”Räcker upp handen”…

Är 2 och 5 dåligt för att de inte sitter ovan/under varandra och därför kan skapa osäkerhet om att de delar nolla? Eller är det något med det tekniska?

1 och 5 faller bort för 1 är ansluten till uttag och lampor vid carporten.

5 och 9 faller bort för 9 är ansluten till luft/luftpumpen

2 och 6. Inga problem.

3 och 7. Inga problem. De är inte anslutna till något.

7 och 10 faller bort för 10 är ansluten till ”skjulet” på andra sidan väggen.
Men du kanske menar 7 och 11?

[bild]
Med en central som din med faserna radvis ska du hålla dina ev två-, trefasgrupper med säkringarna i samma kolumn. Det är något du inte ska tumma på utan följa, I äldre tider när ditt praktikintyg utfärdades var det tom beskrivet så i dåtida regler, föreskrifter.

Håller med om att du håller tråden på en bra och trevlig nivå och förhoppningsvis får du till det vettigt och lärt dig lite också.

• Gilla
elmontören och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
Fario Fario skrev:
2 och 6. Inga problem.
Välj 2 och 6 då, det blir bra. Man skulle ju kunna möblera om allt, men det är merjobb som kanske inte har så stort värde.
Förr i tiden, den som GK100 skrev om nyss, var det dessutom föreskrivet att längst till vänster skulle trefasgrupper sitta, och den med största lasten först, sen skulle enfasgrupper komma och även här med största belastningen (och säkringsvärden) till vänster.

Detta finns inte längre i några regler, och framförallt i vanliga bostäder var det kanske lite svårt att motivera dessa regler.

GK100 GK100 skrev:
Håller med om att du håller tråden på en bra och trevlig nivå och förhoppningsvis får du till det vettigt och lärt dig lite också.
Dessutom är det så roligt att hjälpa till när mottagaren visar att hen tar emot råden och vill lära sig.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.