Fario Fario skrev:
Du lyckas fakriskt beskriva hur mitt liv brukar se ut när jag rör mig i trädgården...

I helgen fixade jag belysningen i förrådet.
Började med att vandra runt och titta. Klura ut vad som gick vart.
Bestämde mig för att bara ordna belysningen, väggutaggen fick vara denna gång.

Tog och ryckte lite och mätte för att vara säker på kablarna (eller heter det ledningarna?).

Tog bort vägguttaget längst in och funderade länge om jag bara skulle sätta toppklämmor på kablarna eller ta bort dem helt.
Efter en stunds funderande beslutade jag mg för att dra bort dem. Det är ju lätt att dra nya om jag så vill. Det är typ två meter rör i taket och det finns inga skivor i taket. Än, inom en rimlig framtid tänker vi isolera och sätta nya innerväggar.
[bild]

Det var smått jobbigt att mäta eftersom jag saknar krokodilklämmor. Men jag köpte en orange kabel som jag skall ha till att sumra med mätaren. Klämma den orange i ena änden och koppla mätaren till den andra änden. Hittade inga klämmor på Bauhaus.

Ett par intressanta lösningar dök upp. Som denna.
[bild]
Brännsåren på handen fick du väl av kontakt med de två tåtarna skyddsjord in i takkontakten antar jag😂😉

mikethebik mikethebik skrev:
Brännsåren på handen fick du väl av kontakt med de två tåtarna skyddsjord in i takkontakten antar jag😂😉
Precis. Alltså, skall man inte kunna lita på färgerna? Det skulle ju inte vara ström i gulgröna sladdar!

Skojar alltså. Mina känsliga konstnärshänder blöder och blir smutsiga så fort jag rör ett verktyg.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nu vacklar jag lite mellan barnslig glädje över att få känna mig som tonåring igen med krokodilklämmor. Påminner om gymnasiet för 42 år sedan!
Och mellan irritation över att köpcentrat inte har de grejer jag vill ha. Fanns inga banankontakter eller testsladdar så jag kunde få ihop min testutrustning. Nåväl, i veckan skall jag till kontoret i Landskrona så det får blir ett stopp på Biltema.

Elektronikkomponenter på ett bord: krokodilklämmor, orange kabel, pluggar, skarvdon och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Jag hade egentligen inte tänkt skriva mer men det är ju bra som en liten minneslista över vad man gjort.

Hur vanlig är denna lösning, med kabel som skalas mitt på vid vägguttag som sedan går vidare till nästa vägguttag. Jag har sett det förut men vet inte om det är en äldre standardlösning och huruvida det är regelrätt?

Jag tänker i alla fall dra nya kablar och dela upp dem i delar.
Funderar på att sätta nytt utanpåliggande rör längs väggen där de tre uttagen sitter. Delvis för att fasen till takbelysning och fasen till vägguttag går i samma rör. Vad jag minns så är sådant inte OK. Men jag vet ju inte.

Elkablar som skarvats mitt på vid ett öppet vägguttag med synliga trådar och isolering.
Skapa konto

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Lite ovanligt med mittuppskalning i dag, det kunde man göra på den tiden man lade tråden under skruvskallen. Det var enklare att få till en bra anslutning på det viset.
Att skarva på uttaget har varit OK i alla tider men att skarva bakom apparater har varit OK sedan någon gång 1970-80.
Att fasen till belysning och till uttag går i samma rör kan vara helt OK. Det brukar vara samma fas till både uttag och belysning, det kan även var en tvåfas eller trefasgrupp.
Ps
Överarbeta inte, det är det som ofta synliggör hempul 😉

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Lite ovanligt med mittuppskalning i dag, det kunde man göra på den tiden man lade tråden under skruvskallen. Det var enklare att få till en bra anslutning på det viset.
Att skarva på uttaget har varit OK i alla tider men att skarva bakom apparater har varit OK sedan någon gång 1970-80.
Att fasen till belysning och till uttag går i samma rör kan vara helt OK. Det brukar vara samma fas till både uttag och belysning, det kan även var en tvåfas eller trefasgrupp.
Ps
Överarbeta inte, det är det som ofta synliggör hempul 😉
Tack för bra svar.

Jag har en liten fråga om någon har tid.

I bilden ovan kan man se brun, blå, gulgrön samt vit kabel. Inlägg #34

De går i samma rör.
Brun är fas till vägguttagen.
Vit är fas till takbelysning.

De delar på blå som neutral.
Vit och brun fas kommer från samma grupp.

Om jag förstår det hela rätt så är det OK att använda samma nollkabel men i så fall skall/bör faserna ligga på olika grupper?
Det finns lediga platser så jag kan flytta en av faserna till en annan grupp. Skall jag göra det?
Typ lägga "takbelysningens" fas bredvid "Carport"

En säkerhetsbrytarpanel med märkningar för 'Carport', 'Tak', 'Vägguttag' och 'Luftvärmepump'.
Skapa konto

P
Skall du använda samma nolla måste båda fasledningarna komma från samma säkring, då kan det inte gå mer än vad säkringen klarar i nollan. Lägger du på olika säkringar och det råkar vara samma fas kommer du överlasta nollan. (är det olika faser så kommer du inte överlasta men det kan bli tokigt på annat sätt)

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Om jag förstår det hela rätt så är det OK att använda samma nollkabel men i så fall skall/bör faserna ligga på olika grupper?
Nej, det är precis tvärtom. Det blir en 2-fasgrupp och ska märkas upp som en sån. Det viktiga är att det är olika inkommande faser.
Men varför vill du separera belysning och uttag? Är det inte enklast att låta allt matas från samma säkring?

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
R
Fario Fario skrev:
Jag har en liten fråga om någon har tid.

I bilden ovan kan man se brun, blå, gulgrön samt vit kabel. Inlägg #34

De går i samma rör.
Brun är fas till vägguttagen.
Vit är fas till takbelysning.

De delar på blå som neutral.
Vit och brun fas kommer från samma grupp.

Det finns lediga platser så jag kan flytta en av faserna till en annan grupp. Skall jag göra det?
Typ lägga "takbelysningens" fas bredvid "Carport"

[bild]
Här gäller det att verkligen veta vad man gör, för gör man inte rätt så har man stora möjligheter att sätta eld på fastigheten.

Det viktigaste är att det är två OLIKA faser som används. Används samma fas via två säkringar så kan du överbelasta nollan ordentligt utan att säkringarna går.

R
mnils skrev:
Skall du använda samma nolla måste båda fasledningarna komma från samma säkring, då kan det inte gå mer än vad säkringen klarar i nollan. Lägger du på olika säkringar och det råkar vara samma fas kommer du överlasta nollan. (är det olika faser så kommer du inte överlasta men det kan bli tokigt på annat sätt)
Som du ser har @Fario diazed-säkringar så din kommentar om "samma säkring" blir mycket konstig.

mnils skrev:
Vad är det som kan bli tokigt? Det är så en helt vanlig trefasgrupp är kopplad.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Som du ser har @Fario diazed-säkringar så din kommentar om "samma säkring" blir mycket konstig.
Vilken typ av säkring man har har ingen betydelse. Ström är ström oavsett modellen på säkring.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Vad är det som kan bli tokigt? Det är så en helt vanlig trefasgrupp är kopplad.
Är den tydligt uppmärkt som 2 eller 3 fas grupp är det ok, men då det är smältsäkringar så går det ju inte att sätta i något som garanterat bryter alla faser alltid. Alltså bäst att undvika sådant meck om man matar mer än en förbrukare på gruppen.

För att det inte skall bli fel måste jag fråga:
Elen in i skåpet är märkt L1 - L2 - L3.
L1 går till den övre raden. Den med carport märkt 1-4
L2 går till mellanraden med takbelysning och vägguttag.
Jag har inte gjort något med kablarna.

Nu går den vita från en säkring till takbelysningen. Den bruna från en annan säkring till vägguttaget. Båda ligger på L2.
Den blå nollan går till både takbelysning och vägguttag. En enda kabel alltså.
Det är så det är kopplat. Dock inte aktivt, säkringarna är urtagna och de tomma rackabajsarna är tillbakaskruvade.

Skall jag alltså behålla det som det är nu?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.