2 882 läst ·
15 svar
3k läst
15 svar
Varför ser det ut så här efter bara 1 år? Linoljefärg
För ett år sen renoverade jag ett flertal fönster och nu ser det ut såhär.
Jag körde med wibos trestegs-system. Jag körde tunna lager och lät det torka ett dygn innan nästa lager. Körde fyra lager: Grundfärg, slipstrykning x2 och snickerifärg. Men på kittet tror jag det blev två lager.. Slipstrykning + snickerifärg.
Några ideer eller tips? Tack på förhand!
Jag körde med wibos trestegs-system. Jag körde tunna lager och lät det torka ett dygn innan nästa lager. Körde fyra lager: Grundfärg, slipstrykning x2 och snickerifärg. Men på kittet tror jag det blev två lager.. Slipstrykning + snickerifärg.
Hejsan
Lite underligt må jag säga.
Hur hanterade du kittet innan applicering? Rörde du runt kittet i burken för att få upp den linolja som brukar samlas i botten?
En tanke är att om linoljekittet blir för oljig kan det bli svårare för färgen att fästa ordentligt.
Hälsningar Gustav
Lite underligt må jag säga.
Hur hanterade du kittet innan applicering? Rörde du runt kittet i burken för att få upp den linolja som brukar samlas i botten?
En tanke är att om linoljekittet blir för oljig kan det bli svårare för färgen att fästa ordentligt.
Hälsningar Gustav
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Hallå, Jag brukade ta upp en klump å knåda den tills den kändes bra.Swebl_Gustav1 skrev:
Googlade och fick upp detta i AI-svaret: Tålamod med torktid: Linoljekitt bör idealt torka i minst 2 veckor, ibland upp till 3-4 veckor, innan övermålning för att undvika sprickor.
Jag målade på direkt för de va en snickare som sa att det är inga problem att göra så på just linoljekitt.. Hmm blev tveksam nu
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Linoljekitt kan målas direkt med linoljefärg. Annars flera veckor torktid om du har annan färg.H Herr.dr.Olsson skrev:Hallå, Jag brukade ta upp en klump å knåda den tills den kändes bra.
Googlade och fick upp detta i AI-svaret: Tålamod med torktid: Linoljekitt bör idealt torka i minst 2 veckor, ibland upp till 3-4 veckor, innan övermålning för att undvika sprickor.
Jag målade på direkt för de va en snickare som sa att det är inga problem att göra så på just linoljekitt.. Hmm blev tveksam nu
Edit: har lärt mig att wibo är linoljefärg. Då har jag inget, tyvärr.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 793 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 793 inlägg
Ja det gäller att måla inom 24h eller vänta tills kittet torkat helt. Annars oxiderar färgen och kittet olika fort och färgen börjar sprickaH Herr.dr.Olsson skrev:Hallå, Jag brukade ta upp en klump å knåda den tills den kändes bra.
Jag har målat med linolja på linoljekitt utan problem för några år sedan, men då målade jag direkt efter kittning utan torktid mellan, sedan 1-2 dygns torktid mellan strykningarna. Tre strykningar totalt, Engwall & Claesson, förtunnat med terpentin i minskande grad.
Det blev perfekt, förutom det kitt som fåglarna åt upp 🐦🐦⬛🙄
Kanske du väntade för länge mellan kittningen och första strykningen.
Produkter som diskuteras: "linoljekitt"
Äkta linoljekitt
Tillverkat av rå linolja och krita
67 kr inkl moms
Läs mer
Aha så antingen eller. Minns inte hur jag gjorde exakt. Visste inte att det var ett problem så det är fullt möjligt att jag ibland målade efter 3 dar eller nåt...U Utsliten och utdömd skrev:
Ok gött! Som fågelskydd kan en använda vitpeppar, vilket jag gjorde som tur vaB byabin skrev:Jag har målat med linolja på linoljekitt utan problem för några år sedan, men då målade jag direkt efter kittning utan torktid mellan, sedan 1-2 dygns torktid mellan strykningarna. Tre strykningar totalt, Engwall & Claesson, förtunnat med terpentin i minskande grad.
Vitpeppar i kittet är en myt, fåglar har inga receptorer för sånt.
Jag gissar att du haft för lite färg på och ev väntat för länge innan du börjat måla. Har du nån mer bild?
Jag gissar att du haft för lite färg på och ev väntat för länge innan du börjat måla. Har du nån mer bild?
Nähe se där. Nej inga fler just nu. Men jag misstänker, som nån skrev, att jag målade 2-3 dagar efter kittning på vissa fönster. Och att då färgen och kittet oxiderar olika fort. Lösningen är (om detta stämmer då) att antingen måla direkt eller vänta tills kittet torkat. De låter ju iaf logiskt.T Tribaliztic skrev:
För tjock applicering av färg (det vanligaste misstaget): Linoljefärg måste appliceras mycket tunt och noggrant masseras in i ytan. För tjock applicering hindrar färgen från att torka ordentligt (oxiderar), vilket kan ta veckor, och ökar risken för skrynkling eller veckbildning.
Underlåtenhet att slipa/rengöra mellan lagren: Ytan måste vara ren och torr. Om slipdammet inte avlägsnas ordentligt kommer det att hamna i färgen.
Underlåtenhet att slipa/rengöra mellan lagren: Ytan måste vara ren och torr. Om slipdammet inte avlägsnas ordentligt kommer det att hamna i färgen.
Ett dygns torktid är enligt min mening för kort tidH Herr.dr.Olsson skrev:För ett år sen renoverade jag ett flertal fönster och nu ser det ut såhär.
För mig har det räckt med 24-36 timmar torktid vid ca 19-21 grader temp inomhus vid fönstermålning. Ja man ska måla hyfsat tunt men man lär sig det ganska fort hur tunt, annars torkar det inte. Linoljefärg är (lin)olja med pigment, man ska se det som en olja som ska arbetas in lagom tunt, då är det inte svårt.