16 632 läst ·
79 svar
17k läst
79 svar
"Det ser ut som dåligt hempul" och jag fnissade lite
Frågan gällde ju att dela nolla mellan två faser. Då kan du förstås inte använda samma diazed-säkring.mnils skrev:
Hade det handlat om dvärgbrytare så hade du ju kunnat mena en typ som bryter flera faser, men det gjorde du alltså inte?
Det där är totalfel och måste omedelbart åtgärdas anser jag för risken finns att någon stoppar i säkringar och då kan nollan överlastas utan att säkringarna går.Fario skrev:
För att det inte skall bli fel måste jag fråga:
Elen in i skåpet är märkt L1 - L2 - L3.
L1 går till den övre raden. Den med carport märkt 1-4
L2 går till mellanraden med takbelysning och vägguttag.
Jag har inte gjort något med kablarna.
Nu går den vita från en säkring till takbelysningen. Den bruna från en annan säkring till vägguttaget. Båda ligger på L2.
Den blå nollan går till både takbelysning och vägguttag. En enda kabel alltså.
Det är så det är kopplat. Dock inte aktivt, säkringarna är urtagna och de tomma rackabajsarna är tillbakaskruvade.
Skall jag alltså behålla det som det är nu?
Den vita ELLER bruna kabeln måste flyttas till L1 eller L3.
Assumption is the mother of all screwupsuseless skrev:
Är det verkligen det? Jag får känslan av att det kan ställa till det i framtiden om det går två kablar ut från centralen från samma fas men att det bara går en nolla tillbaka. lätt hänt att dessa delas upp på två säkringar på samma fas igen om exempelvis en säkring håller på att gå hela tiden.useless skrev:
Jag hade nog flyttat den till en annan fas, eller kopplat loss den ena i båda ändar och låtit den andra försörja både lampor och uttag.
EDIT: När jag tänker efter så är det nog förslag två jag gjort. Det bör inte gå två faser ut i samma rör om det inte verkligen behövs, och i.s.f. bör helst en dvärgbrytare som bryter samtliga faser användas. I detta fallet behövs det ju inte två faser verkar det som så då är det bättre att skippa en kabel.
R RoAd skrev:Är det verkligen det? Jag får känslan av att det kan ställa till det i framtiden om det går två kablar ut från centralen från samma fas men att det bara går en nolla tillbaka. lätt hänt att dessa delas upp på två säkringar på samma fas igen om exempelvis en säkring håller på att gå hela tiden.
Jag hade nog flyttat den till en annan fas, eller kopplat loss den ena i båda ändar och låtit den andra försörja både lampor och uttag.
EDIT: När jag tänker efter så är det nog förslag två jag gjort. Det bör inte gå två faser ut i samma rör om det inte verkligen behövs, och i.s.f. bör helst en dvärgbrytare som bryter samtliga faser användas. I detta fallet behövs det ju inte två faser verkar det som så då är det bättre att skippa en kabel.
Man ska inte överarbeta saker. Varför skulle någon få för sig att flytta tillbaks sladdarna till varsin säkring på samma fas? Om man resonerar så och måste bygga helt idiotsäkert så måste hela anläggningen byggas om så att inga kablarna går att flytta till fel ställe...
Jag vill dela på dem för om jag råkar köra lite för tungt på vägguttagen och säkringen går så blir det inte svart i rummet.useless skrev:
Men än har det inte hänt. Men det vore skönt att slippa.
Så min ursprungliga fråga var på rätt väg? Att flytta brun till säkringen bredvid carporten. Nummer 2 på fotot.R RoAd skrev:
Tja, det är ju så de sitter idag så någon har ju någon gång gjort fel och just satt kablarna på samma fas över två säkringar. Så helt uteslutet är det väl inteuseless skrev:
Ja, om hela den raden är L1 så kommer de få olika faser.Fario skrev:
Jo, men min poäng var att man inte ska lägga ned en massa energi på att konstruera systemet för att förhindra att någon klåpare tar sönder det. Då får man inte göra annat än täppa till nya kryphål.R RoAd skrev:
Jag får tacka för allas respons. Som alltid lär jag mig mycket.
Också skönt att veta att jag tänkt rätt.
Kommer garanterat fler frågor framöver.
Just nu är det för kallt att dra kablar och koppla grejer, är ju ingen värme i förrådet. Jag blir också galen av att tappa skruvar och annat. Jag tycker elektriker borde ha dubbel lön…
Också skönt att veta att jag tänkt rätt.
Kommer garanterat fler frågor framöver.
Just nu är det för kallt att dra kablar och koppla grejer, är ju ingen värme i förrådet. Jag blir också galen av att tappa skruvar och annat. Jag tycker elektriker borde ha dubbel lön…
Det som mnils skrev i #38 var att det kan "bli tokigt" även om det är olika faser. Och det är även jag nyfiken på att få förtydligat.E elmont skrev:
Att det blir tokigt (som i farligt fel) om man använder olika säkringar på samma fas verkar alla vara överens om.