Fario Fario skrev:
Bilder är alltid intressant.

Just nu är det svårt att komma åt eftersom vi röjt längs ena väggen från skåp och hyllor för att ge plats för elektrikern att arbeta och för att montera växelriktare och jordfelsbrytare och annat stabilt på väggen.
Det är ju mörkt inne dessutom...

Men delförstorade en annan bild där man ser att det är lite tvinnat och tejpat.

[bild]
H Hybro skrev:
Sista bilden. Ligger ledningarna utan slang eller rör inne i väggen?
De ligger i rör. Detta är i taket. Finns ingen isolering eller undertak. Man ser lysrörsarmaturen till höger.

Jag lade upp detta lite för humorn i att det jag satt upp på utsidan fick godkänt av elektrikern men det som suttit sedan vi köpte huset för 19 år sedan fick underkänt.

Det jag kommer göra framöver är att skruva fast alla uttag och strömbrytare ordentligt. Kanske byter jag dem, kanske inte.

Jag kopplar bort trappbrytaren längst in. Den gör ingen nytta.

Kollar av alla ledningar. Vart går alla och sitter de fast. Rensar upp om det behövs. Sedan ny dosa i taket. Lite Wago.
Lite kaffe. Lite klappar på min egen rygg.

Blir jag osäker frågar jag grannen som är pensionerad elektriker. Eller här på forumet.
Jag gillar den kompetens som finns samlad på Byggahus. Och fråga är jag inte rädd för att göra.
:-)

• Gilla
guggen och 12 till
  • Laddar…
Jag trodde du hängt här tillräckligt länge för att förstå att det finns inget som helst roligt med eldragningar. Väldigt mycket åsikter, tvärsäkra uttalanden och en dos kränkthet finns det, men som sagt inget skoj, inget roligt och ingen humor.

• Haha
  • Gilla
ggubben och 11 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Hemmapulat av tidigare ägare?

Ser det inte ut att ha suttit en torix eller liknande på de där trådarna?
Det ser ut att vara vänstergäng på tåtarna, torde vara tvinnat av någon som är högerhänt och inte har använt allt för många tomtehattar.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Jag förstår att detta inte är något att skoja om så här kommer intyg och bilder som berör mitt hempulande:

(Och jag skojar alltså.)

Skrivmaskinstext, praktikintyg, elektriska installationsarbeten, fartyg, datum, Uddevalla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Metallrör mot mörkt trä. Vertikal position. Skruvar synliga. Slitage tecken. Enkel, industriell estetik. Beskär text övre högra hörnet.
Skapa konto
En elcentral med kablar på en mörk trävägg. Ser gammal och använd ut.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
-MH- och 8 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Jag förstår att detta inte är något att skoja om så här kommer intyg och bilder som berör mitt hempulande:
Ser ut som det är 6 veckors praktik som var obligatorisk på 4 teknisk :)

• Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ser ut som det är 6 veckors praktik som var obligatorisk på 4 teknisk :)
Faktiskt inte. Jag gick visserligen på NT (naturvetenskaplig/teknisk) linje men började hösten 1981.
Detta var ett "vanligt" sommarjobb mellan nian och gymnasiet.

Jobbade på samma ställe även nästa sommar, sedan blev det sjukhustvätten.

Man kan tro att dessa sommarveckor gjorde att jag verkligen förstod detta med att koppla el och hur det fungerar med fas och nolla å sånnt.
Men det jag fick med mig var med det praktiska, jag räknade en gång ut att jag bör ha gjort 2700 kabelskalningar (grov uppskattning) med tången på bilden. Jag har kvar radiotång, två Bahco skruvmejslar samt morakniven jag fick.

Så vad gäller vissa saker med att dra el känner jag mig trygg, andra saker måste jag söka information om.
Kan nämna att uttrycket "tändtråd" fattade jag först vad det är för kanske tio år sedan... :-)

Närbild på trähandtaget av en gammal Knipex tång med inskriptionen "25-6" och "W.Germany".
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nästan samma sak då.
För min del var det två somrars obligatorisk praktik på det som då var kommunens elverk.
Fick egentligen alldeles för stort (och farligt) eget ansvar som att; oövervakad koppla gatubelysning, jobba under spänning osäkrat nära en transformatorstation, eller vara med som enda extraperson i fältarbete.
Nåväl, lärorikt var det.

• Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Nästan samma sak då.
För min del var det två somrars obligatorisk praktik på det som då var kommunens elverk.
Fick egentligen alldeles för stort (och farligt) eget ansvar som att; oövervakad koppla gatubelysning, jobba under spänning osäkrat nära en transformatorstation, eller vara med som enda extraperson i fältarbete.
Nåväl, lärorikt var det.
Men så fick man den värdefulla B-behörigheten...

• Gilla
Fario
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men så fick man den värdefulla B-behörigheten...
Nja, inte jag... Fortsatte i en annan bana som systemutvecklare.

Fario Fario skrev:
Humorn?
Det dåliga inne i förrådet är sedan vi köpte huset. Det nya han var nöjd med har jag gjort (hempulat).
.
Det finns olika grader av hempul. Bra, dåligt och livsfarligt.

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Nu när det närmar sig helg -och officiell premiär i Nybroån- så vill jag nämna att av de elektriker vi haft i själva huset vid olika renoveringar och ombyggnationer så har ingen haft anmärkning på eldragningen.

Men det finns så klart en humoranekdot även för elen inomhus.
När vi fick det senaste badrummet renoverat satt tidigare strömbrytaren på utsidan. När badrummet var klart förutom städning och undanplockning var det ett hål i väggen där tidigare brytare suttit så jag påpekade att de hade en liten sak kvar att fixa.

En dag kommer en elektriker och säger att det var något eljobb han skulle ordna i badrummet.
När han förstod att det bara handlade om att sätta ett lock över hålet så blev han väldigt konfunderad. Jag också, jag hade inte tänkt de skulle skicka en elektriker utan mer att någon från firman skulle ordna det när de ändå hade vägarna förbi.

Men det blev i alla fall prydligt opch auktoriserat gjort.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Liiiite förvånande att ingen ännu efter fyra dagar anmärkt på kabeln som hänger i luften mellan dosa och knapp på bild i inlägg #20. Man skulle ju med en hel del otur kunna råka gå förbi med en kratta över axeln, lyckas haka krattan i kabeln samtidigt som man snubblar och i fallet drar med sig kabeln ur knappdosan och lyckas få till en i luften fritt hängande tändtråd! Klamra genast fast kabeln mot väggen!!! 😁

• Haha
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Liiiite förvånande att ingen ännu efter fyra dagar anmärkt på kabeln som hänger i luften mellan dosa och knapp på bild i inlägg #20. Man skulle ju med en hel del otur kunna råka gå förbi med en kratta över axeln, lyckas haka krattan i kabeln samtidigt som man snubblar och i fallet drar med sig kabeln ur knappdosan och lyckas få till en i luften fritt hängande tändtråd! Klamra genast fast kabeln mot väggen!!! 😁
Du lyckas fakriskt beskriva hur mitt liv brukar se ut när jag rör mig i trädgården...

I helgen fixade jag belysningen i förrådet.
Började med att vandra runt och titta. Klura ut vad som gick vart.
Bestämde mig för att bara ordna belysningen, väggutaggen fick vara denna gång.

Tog och ryckte lite och mätte för att vara säker på kablarna (eller heter det ledningarna?).

Tog bort vägguttaget längst in och funderade länge om jag bara skulle sätta toppklämmor på kablarna eller ta bort dem helt.
Efter en stunds funderande beslutade jag mg för att dra bort dem. Det är ju lätt att dra nya om jag så vill. Det är typ två meter rör i taket och det finns inga skivor i taket. Än, inom en rimlig framtid tänker vi isolera och sätta nya innerväggar.
Hand håller en kabel nära en öppen vägguttag och ett verktygsfodral i en verkstadsinställning.
Skapa konto

Det var smått jobbigt att mäta eftersom jag saknar krokodilklämmor. Men jag köpte en orange kabel som jag skall ha till att sumra med mätaren. Klämma den orange i ena änden och koppla mätaren till den andra änden. Hittade inga klämmor på Bauhaus.

Ett par intressanta lösningar dök upp. Som denna.
Närbild av en elektrisk installation med en vit toppklämma och färgade kablar mot träbakgrund.
Skapa konto

• Haha
  • Wow
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Antagligen, har faktiskt ingen aning. Vårt hus har haft två tidigare ägare och det är säkert någon av dem som fixat lite. Eller inte. Jag har i en äldre tråd nämnt att när huset byggdes lyckades de sätta alla hängrännor helt i våg...

Det har säkert suttit en sådan där tomteluva på kablarna. Men när elektrikern öppnade den gamla dosan -som var så där sprucken och hängde med en skruv- så såg det ut så här.

Jag har inte brytt mig om att kontrollera eftersom allt fungerat. Men nu till helgen skall jag göra en liten översyn och se vad jag själv kan fixa. Det är inget märkvärdigt egentligen, två seriekopplade lampor i taket, några vägguttag och två trappbrytare. Skall ta bort den ena som sitter längst in på väggen, jag tänder/släcker ju aldrig takbelysningen där. Skall grunna lite på dragningen och köpa nya uttag/dosor/brytare.

Det är mycket jag inte vet om el men jag känner mig bekväm med att hempula detta lite bättre än tidigare.
Känner en kille som kände sig bekväm med att köra mot rött ända tills han åkte fast 😂

• Gilla
Fario
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.