48 614 läst ·
175 svar
49k läst
175 svar
Det olagliga att dra el, när hur och var?
Det är inte hemligt, nej.
Här på forumet är vi ju trots allt ett flertal som har lyckats lista ut det, utan att få tillgång till Säpos hemliga register.
Men bland vanligt folk vet inte ens en av hundra hur det funkar, känns som att kanske inte ens en av tusen vet det.
Men ändock är ju typ hälften av dessa personer helt ansvariga för en elanläggning som de inte får röra, utan måste anlita denna kompetens istället.
När jag har förklarat för "vanligt folk" hur det funkar så har precis alltid alla blivit väldigt förvånade.
Men ännu märkligare, när jag förklarat för elektriker hur det funkar, så blir de också förvånade.
Bland elektrikerna själva är det kanske 1 av 100 som vet hur det är uppbyggt, rätt konstigt väl?
Här på forumet är vi ju trots allt ett flertal som har lyckats lista ut det, utan att få tillgång till Säpos hemliga register.
Men bland vanligt folk vet inte ens en av hundra hur det funkar, känns som att kanske inte ens en av tusen vet det.
Men ändock är ju typ hälften av dessa personer helt ansvariga för en elanläggning som de inte får röra, utan måste anlita denna kompetens istället.
När jag har förklarat för "vanligt folk" hur det funkar så har precis alltid alla blivit väldigt förvånade.
Men ännu märkligare, när jag förklarat för elektriker hur det funkar, så blir de också förvånade.
Bland elektrikerna själva är det kanske 1 av 100 som vet hur det är uppbyggt, rätt konstigt väl?
Med tanke på att i princip alla i min bekantskapskrets, som jag inte korrigerat, tror att man får göra alla elinstallationer under förutsättning att man har nödvändiga kunskaper och att en elektriker godkänner installationen i efterhand så har jag också lite svårt att hålla med. De allra flesta har inte den blekaste aning om hur systemet fungerar. Det faktum att inte ens elektriker behöver ha en auktorisation brukar komma som en överraskning för de flesta. Sedan kan vi ju se rätt ofta här i forumet att det stormar in elektriker och elinstallatörer som inte heller fattat hur systemet fungerar och protesterar vildsint när Bo plockar fram lagtexterna och sätter dem i skolbänken.S Slugge skrev:
Skulle väl säga att din bekantskapskrets på sätt och vis har rätt.O Steamboy skrev:Med tanke på att i princip alla i min bekantskapskrets, som jag inte korrigerat, tror att man får göra alla elinstallationer under förutsättning att man har nödvändiga kunskaper och att en elektriker godkänner installationen i efterhand så har jag också lite svårt att hålla med. De allra flesta har inte den blekaste aning om hur systemet fungerar. Det faktum att inte ens elektriker behöver ha en auktorisation brukar komma som en överraskning för de flesta. Sedan kan vi ju se rätt ofta här i forumet att det stormar in elektriker och elinstallatörer som inte heller fattat hur systemet fungerar och protesterar vildsint när Bo plockar fram lagtexterna och sätter dem i skolbänken.
Denna metod har med framgång praktiserats i många och ger en fullt laglig och säker elinstallation.
Hempularen skruvar upp allt så som hen vill ha det och ringer därefter auktoriteten, det vill säga elinstallatören, eller dennes förlängda arm.
Denne skruvar då ner och därefter upp allt och testar och spänningsätter därefter.
Inga konstigheter överhuvudtaget.
Fast det enda som krävs för att man faktiskt ska få göra så lagligt är väl att elfirman har med kunden i egenkontrollsprogrammet? Så även om det är ovanligt att det görs lagligt på det sättet är det egentligen formellt sett inte lagen som hindrar det utan att det är upp till elfirman att tillåta det. Fast det kanske var där som kollektivavtalet är i vägen?O Steamboy skrev:
Precis, om jag har tolkat det rätt så kan man sätta upp ett stort paraplybolag som inte har några anställda och bara betalar en kickback till den auktoriserade som har ett eget bolag och sedan skriver egenkontrollprogram där kunderna står som montör och sedan tar man ut en nätt administrationsavgift för besväret.M Mikael 81 skrev:Fast det enda som krävs för att man faktiskt ska få göra så lagligt är väl att elfirman har med kunden i egenkontrollsprogrammet? Så även om det är ovanligt att det görs lagligt på det sättet är det egentligen formellt sett inte lagen som hindrar det utan att det är upp till elfirman att tillåta det. Fast det kanske var där som kollektivavtalet är i vägen?
Och kollektivavtalet är inte i vägen. Endast 20% av de bolag som startas ansluter sig till kollektivavtal och det är ytterst frivilligt, fråga EU domstolen. Lagen om upphandling i Sverige fick sig en liten läxa hur fri konkurrens funkar
PS. Och självklart tycker jag INTE att det är en ok väg att gå. Pekar enbart till det absurda i det nya reglementet
Redigerat:
Jag anser att du tänker rätt här. Det är i alla fall också min tolkning, att det idag är möjligt att skriva ett EKP på det viset.M Mikael 81 skrev:Fast det enda som krävs för att man faktiskt ska få göra så lagligt är väl att elfirman har med kunden i egenkontrollsprogrammet? Så även om det är ovanligt att det görs lagligt på det sättet är det egentligen formellt sett inte lagen som hindrar det utan att det är upp till elfirman att tillåta det. Fast det kanske var där som kollektivavtalet är i vägen?
Det är väldigt få ramar och begränsningar för EKP, det mesta är möjligt, EKP ska spegla verkligheten i verksamheten, samt ska visa på hur man säkrar att resultatet blir säkra elinstallationer i slutänden, oavsett hur man kommer dit.
Kunden är inte anställd, och påverkas alltså inte av kollektivavtalet.
Möjligt, men då det är detta bolag som tar på sig ansvaret för vad alla inom EKP utför så borgar det nog för dålig nattsömn för ägaren.C Chris11 skrev:Precis, om jag har tolkat det rätt så kan man sätta upp ett stort paraplybolag som inte har några anställda och bara betalar en kickback till den auktoriserade som har ett eget bolag och sedan skriver egenkontrollprogram där kunderna står som montör och sedan tar man ut en nätt administrationsavgift för besväret.
Det är en annan femma att vara en helt vanlig firma som låter en kund delta i ett aktuellt jobb, där den egna personalen också är med parallellt, och har chansen att kolla upp det hela lite i slutet.
Misstänker att den som skulle utnyttja hur systemet är uppbyggd inte heller är den som förlorar sömn över sådant...Mikael_L skrev:
Möjligt, men då det är detta bolag som tar på sig ansvaret för vad alla inom EKP utför så borgar det nog för dålig nattsömn för ägaren.
Det är en annan femma att vara en helt vanlig firma som låter en kund delta i ett aktuellt jobb, där den egna personalen också är med parallellt, och har chansen att kolla upp det hela lite i slutet.
Nej, olika kollektivavtal påverkar inte vad man kan skriva i EKP.
Ett företag anslutet till Almega som har elektriker anslutna till SEKO har inte samma kollektivavtal som en elektriker ansluten till SEF och en arbetsgivare organiserad inom EIO.
Men båda företagen kan behöva ha ett EKP, så alltså är inte kraven i EKP på något vis skrivna utifrån vad som står i kollektivavtal.
Men det hindrar inte ett företag att införa saker från sitt kollektivavtal i sitt EKP, men det finns inga krav eller uppstår några hinder för vad som ska eller kan stå i EKP pga olika kollektivavtal.
Ett företag anslutet till Almega som har elektriker anslutna till SEKO har inte samma kollektivavtal som en elektriker ansluten till SEF och en arbetsgivare organiserad inom EIO.
Men båda företagen kan behöva ha ett EKP, så alltså är inte kraven i EKP på något vis skrivna utifrån vad som står i kollektivavtal.
Men det hindrar inte ett företag att införa saker från sitt kollektivavtal i sitt EKP, men det finns inga krav eller uppstår några hinder för vad som ska eller kan stå i EKP pga olika kollektivavtal.
Det jag tänker är att kunden genom att ingå i företagets EKP därmed också skulle bli att betrakta som underentreprenör och falla inom kollektivavtalets regler för underentreprenörer. För en EKP ska ju bara reglera företagets elinstallationer så på något vis behöver man få till att kundens arbete ses som företagets arbete. Eller?
Men en elfirma som inte alls är organiserad mot något företagarorganisation eller har några alls kollektivavtal, eller hängavtal sov, måste ändå ha ett EKP.
Så lagstiftaren har inte på något vis vägt in kollektivavtal i EKP-delen. Det går alltså bara inte, elfirman kan helt sakna kollektivavtal, och annars har firmorna olika kollektivavtal beroende på.
Men har firman kollektivavtal kan den naturligtvis ha olika slags begränsningar, som inte har direkt med EKP att göra, men ändå är begränsingar.
T.ex. kan en firma med kollektivavtal med SEF inte anställa någon elektriker på deltid. Firman kan inte heller anställa en auktoriserad elektriker med ett helt arbetslivs erfarenhet om denne inte har ECY-cert (dvs gjort sin lärlingstid och fått den godkänd och fått denna lilla plastbit).
I alla fall inte utan att bryta mot kollektivavtalet. Sen kanske man är pragmatisk i verkligheten och struntar i sådana brott mot avtalet.
Så lagstiftaren har inte på något vis vägt in kollektivavtal i EKP-delen. Det går alltså bara inte, elfirman kan helt sakna kollektivavtal, och annars har firmorna olika kollektivavtal beroende på.
Men har firman kollektivavtal kan den naturligtvis ha olika slags begränsningar, som inte har direkt med EKP att göra, men ändå är begränsingar.
T.ex. kan en firma med kollektivavtal med SEF inte anställa någon elektriker på deltid. Firman kan inte heller anställa en auktoriserad elektriker med ett helt arbetslivs erfarenhet om denne inte har ECY-cert (dvs gjort sin lärlingstid och fått den godkänd och fått denna lilla plastbit).
I alla fall inte utan att bryta mot kollektivavtalet. Sen kanske man är pragmatisk i verkligheten och struntar i sådana brott mot avtalet.