Vi har ett hus, troligen byggt 1800-tal med ett vackert gammalt golv, spikat med smidda spikar. Golvet släpper tyvärr ifrån sig mycket spetor, vilket man kanske skulle kunna stå ut med som vuxen i inneskor, men för små barnfötter är det inte så kul. Finns det något man kan göra? Golvet känns väldugt torrt och poröst och det känns som om stora bitar skulle lossna om man började slipa det. Vad tror de kunniga på Byggahus? Se bilder. Gammalt trägolv från 1800-talet med smidda spikar, ser torrt och poröst ut med synliga sprickor och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt trägolv med spikmärken och sprickor, slitet och torrt utseende.
Skapa konto
Gammalt, slitet trägolv med sprickor och ojämnheter, spikat med smidda spikar. Golvbrädorna ser torra och porösa ut.
Skapa konto
Gammalt trägolv med slitage och smidda spikar, visar ojämn och sprucken yta.
Skapa konto
Gammalt trägolv i ett 1800-talshus med slitage, uppstickande spetor och en mätskala för storleksreferens.
Skapa konto

• Gilla
nosslin579
  • Laddar…
Ett väldigt fint golv!

Om man får gissa skulle jag tro att det genom åren har vuxit upp många små barnfötter på det golvet. Det lär alldeles säkert klara en generation till utan minsta problem.

Att det händer små olyckor ingår i livet. Men man kanske skall se det i ett lite större perspektiv.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Lägg ut fler mattor över de värsta spring-stråken i huset så förebygget du stickor i fötterna! Det är väl för övrigt också tidsenligt med trasmattor över 1800-talsgolv. Och i övrigt så lär sig barnen att utveckla sitt konsekvenstänk! 😀

• Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
Såpa golvet regelbundet så dämpar det (något) flisorna.

• Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Såpa golvet regelbundet så dämpar det (något) flisorna.
Tack! Det ska jag testa! Spontant känns det som om man ska såpskura med en ganska grov borste, eller vad skulle du rekommendera? Hjälper linoljesåpan till att få golvet att kännas mindre torrt/dött tror du? Ska man köra stor mängd såpa i vattnet?

O O skrev:
Ett väldigt fint golv!

Om man får gissa skulle jag tro att det genom åren har vuxit upp många små barnfötter på det golvet. Det lär alldeles säkert klara en generation till utan minsta problem.

Att det händer små olyckor ingår i livet. Men man kanske skall se det i ett lite större perspektiv.
Jodå, många barnfötter har nog sprungit på detta fina golv, men då var det nog i bättre skick också. Vi har barfotabarn som sliter av sig strumpor och inneskor så fort man sätter på dom, så det har blivit en del sorger, bedrövelser och pincettoperationer.😅

Vilket större perspektiv tänker du på?

• Gilla
janusz_w
  • Laddar…
Prova att först attdra över det lätt med ett sandpapper, så kanske du får bort några av de små stickorna. För övrigt håller jag med övriga. Någon flisa då och då, är inte hela världen.
Påminner lite om tråden att utrota klöver i gräsmattan för att ungarna inte skulle bli bistungna.

En flisa i foten är ett utmärkt sätt att få ungarna att självmant behålla skorna på.

Vilket fantastiskt vackert golv

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
D
Sådana där vackra golv kräver trasmattor över i princip hela ytan. Tro mig, jag är uppvuxen på ett liknande golv, i dag 226 år gammalt. Fick många stickor i foten när jag var liten.

• Gilla
Grottulf och 2 till
  • Laddar…
Det är väl ett gammalt undergolv. Inte tänkt att gå på.

• Gilla
Tootikii och 1 till
  • Laddar…
D
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är väl ett gammalt undergolv. Inte tänkt att gå på.
Jo, det är det faktiskt, men inte så skönt.

• Gilla
Aevon
  • Laddar…
A Aevon skrev:
Tack! Det ska jag testa! Spontant känns det som om man ska såpskura med en ganska grov borste, eller vad skulle du rekommendera? Hjälper linoljesåpan till att få golvet att kännas mindre torrt/dött tror du? Ska man köra stor mängd såpa i vattnet?
Gysinge linoljesåpa eller motsvarande överfettade kvalitetssåpa är golvet värt. Dubblera gärna mängden i början och i kallt vatten. Jag svabbar bara golvet, skrubbar inte om det inte är rejäla fläckar. Börja med 1 g/mån. Däremellan bara kallt vatten. När golvet inte längre känns uttorkat används såpan ett par ggr/året. Gysinges oparfymerade luktar inte så gott (tycker jag!) - testa den parfymerade. Tänk på att inte köpa stor förpackning då såpan inte innerhåller kemikalier. Den blir då lätt dålig efter flera års lagring.

Nya fläckar gnuggas med en gång med kallt vatten. Lite extra blöta gör att golvet "reparerar sig självt" om det är gran som är relativt mjukt. När golvet är mättat är det lättskött. Alltför mycket såpa ofta gör träet mer gult och det vill man ju inte.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
Det behöver inte vara just linoljesåpa. Men som sagt överfettad och av bra kvalitet.
T.ex. helsingesåpa görs på klassiskt vis av tall. (luktar enligt mig gott oparfymerad, och jag har även haft dunkar stå länge)

• Gilla
Smålandsgård och 2 till
  • Laddar…
A Aevon skrev:
Denna föreläsning handlar om skurgolv och visar även olika borstar: https://www.slojdochbyggnadsvard.se/aktiviteter_/se-forelasningar-har/skurgolv-foredrag/

(Jag tyckte den var intressant, men har själv ingen erfarenhet av detta)

• Gilla
  • Älska
Aevon och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.