48 614 läst ·
175 svar
49k läst
175 svar
Det olagliga att dra el, när hur och var?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 232 inlägg
Ja, vi måste ju alltid i dessa diskussioner skilja mellan åtminstone:Bo.Siltberg skrev:
Flera har redan svarat på just detta men jag svarar också. Du har helt rätt i att ingen är självgående dag 1 efter studierna. Givetvis krävs det en introduktion till arbetet. Man behöver gå med och lära sig rutiner och regler som firman har. Vad jag och andra menar är dock att det inte är kunskap som är ett villkor för behörigheten utan normal internutbildning.
a) Göra ett säkert jobb. Dvs som inte blir farligt varken nu, eller i framtiden.
b) Göra ett estetiskt tilltalande jobb, och
c) Göra sitt jobb på ett sådant sätt att man kan tjäna rimliga pengar på det.
(I mitt eget fall så tror jag inte jag står efter medelinstallatören vad det gäller a). Och eftersom jag är allmänt kass på att få det snyggt så måste jag lägga så mycket tid på det att c) inte är aktuellt. När jag jobbar fort då blir det fult. När jag jobbar långsamt så blir det, för det mesta, acceptabelt. Jag pratar då om allmänt snickrande, att klamra rakt och jämnt tycker jag inte är någon jätteutmaning.)
Lagen pratar om, och finns enbart till för a)! Men man är naturligtvis inte yrkesverksam elektriker någon längre stund iaf, om man inte även klarar b) och c).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Tanken är att yrkespersonerna ska jobba under överinseende av den hög utbildade och behörige elinstallatören. Man kan ändå tycka att det är lite släpphänt, men branschen sköter nog internutbildningen bra. Ursprunget går nog att härleda till elens begynnelse för 100 år sedan. Då behövdes en avsevärd muskelstyrka från bygdens lokala bönder för att resa stolpar i skogen etc. Lite åt det hållet är det även idag i form av alla elmontörer som sätter 100 uttag per dag eller nåt sånt. Man behöver inga teorikunskaper för det. Hur skulle det gå om vi inte hade alla dessa skickliga hantverkare? De behövs.M mr_bygg skrev:Jag har uppenbart dålig koll på både gamla och nya elsäkerhetslagen men om det aldrig krävts någon formell utbildning för att arbeta som elektriker är det ännu svårare att förstå varför det är så hårt reglerat. Om det inte finns några strikta krav på kunskap, personlig certifiering eller utbildning att arbeta som elektriker blir det helt obegripligt att man som ansvarig för elanläggningen knappt kan peta på den innan den blir "olagligt"t
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Serre skrev:
Jag stämmer in i kören bara för att utesluta alls uns av missförstånd: Du har fel.Serre skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Detta är ett problem, att många har pratat med sin elektriker och fått veta det ena och det andra. Detta utan att förstå att denne elektriker troligen är just elektriker, dvs inte har den utbildning som en behörig elinstallatör har. Det är inte bra att elektriker sprider irrläror eftersom folk tror att det vet vad de pratar om.Ohrstrom81 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 858 inlägg
Vi nonchalerar ingenting här. Kan du förklara dig?M MungaLigan skrev:
MungaLigan har faktiskt rätt i en punkt ovan. Från och med den nya elsäkerhetslagen SFS 2016:732 som kom för 1.5 år sedan så finns ett nytt aktsamhetskrav som inte funnits tidigare:useless skrev:
26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.
Återstår bara att få den prövad mot det krav som ligger på innehavaren om en väl underhållen anläggning. Det finns troligen en tidsgräns här.
BB2 finns inte kvar, så du har nog ingen auktorisation, om du inte blivit meddelad någon.Ohrstrom81 skrev:
Jag har också tänkt så, dock har jag som sagt auktorisation så för min egen del är det mera akademiskt. Dock vill jag trots auktorisation inte göra installationen om det finns några tveksamheter när jag inspekterar lampans infästning.
På väggarna är kablarna framdragna så där är det ju inga konstigheter, dom ska bara skalas och fästas.
Ett vanligt missförstånd jag stött på många gånger, någon har läst teorin motsvarande BB2 och därefter inte jobbat eller inte tagit ut behörighet och efter ett tag levt i tron att vara begränsat behörig.Mikael_L skrev:
Ohrstrom81 skrev:
Har du ansökt och fått ut den gamla BB2-behörigheten hos ESV?Ohrstrom81 skrev:
Jag har också tänkt så, dock har jag som sagt auktorisation så för min egen del är det mera akademiskt. Dock vill jag trots auktorisation inte göra installationen om det finns några tveksamheter när jag inspekterar lampans infästning.
På väggarna är kablarna framdragna så där är det ju inga konstigheter, dom ska bara skalas och fästas.
Jag har nämligen själv läst gymnasie/högskoleutbildning så att jag har teoretisk BB2.
Senare har jag även läst för BB1 samt jobbat några månader som installationselektriker, men har inte ansökt om behörighet därav är jag inte behörig att göra egen installation fastän jag tidigare har jobbat som installationselektriker.
Bo.Siltberg skrev:
Detta är ett problem, att många har pratat med sin elektriker och fått veta det ena och det andra. Detta utan att förstå att denne elektriker troligen är just elektriker, dvs inte har den utbildning som en behörig elinstallatör har. Det är inte bra att elektriker sprider irrläror eftersom folk tror att det vet vad de pratar om.
Kan vara mitt fel, elektriker och elinstallatör är samma ord i mina lekmansögon. Den jag pratade med var ansvarig för elinstallation för vår husbyggnation.
Det kan vara så också.Ohrstrom81 skrev:
Men annars är det en montör som sköter installationerna, skillnaden mellan montör och elinstallatör kan vara utbildningen, som Bo skriver, kan även vara praktikkravet, eller så är allt likvärdigt förutom att elinstallatören tagit ut sin behörighet.
Alla är i dagligt tal elektriker, ihop med en mängd andra kategorier.
Det är inte särskilt konstigt att det är så heller eftersom branschen hemlighåller allt som har med el att göra med motiveringen att det är farligt men berättar inget om att det är skillnad på auktoriserad elmontör och "elektriker".Bo.Siltberg skrev:
Detta är ett problem, att många har pratat med sin elektriker och fått veta det ena och det andra. Detta utan att förstå att denne elektriker troligen är just elektriker, dvs inte har den utbildning som en behörig elinstallatör har. Det är inte bra att elektriker sprider irrläror eftersom folk tror att det vet vad de pratar om.
Om det vore mer känt hur behörighetsmodellen ser ut tror jag fler skulle ifrågasätta den.
Är väl inget hemligt hur systemet fungerar direkt, tror bara gemene hen inte tycker det är alltför spännande bara. Har du någon lista på i vilka branscher det krävs särskild auktorisation för att få verka?tommib skrev:
Det är inte särskilt konstigt att det är så heller eftersom branschen hemlighåller allt som har med el att göra med motiveringen att det är farligt men berättar inget om att det är skillnad på auktoriserad elmontör och "elektriker".
Om det vore mer känt hur behörighetsmodellen ser ut tror jag fler skulle ifrågasätta den.