Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Flera har redan svarat på just detta men jag svarar också. Du har helt rätt i att ingen är självgående dag 1 efter studierna. Givetvis krävs det en introduktion till arbetet. Man behöver gå med och lära sig rutiner och regler som firman har. Vad jag och andra menar är dock att det inte är kunskap som är ett villkor för behörigheten utan normal internutbildning.
Ja, vi måste ju alltid i dessa diskussioner skilja mellan åtminstone:

a) Göra ett säkert jobb. Dvs som inte blir farligt varken nu, eller i framtiden.
b) Göra ett estetiskt tilltalande jobb, och
c) Göra sitt jobb på ett sådant sätt att man kan tjäna rimliga pengar på det.

(I mitt eget fall så tror jag inte jag står efter medelinstallatören vad det gäller a). Och eftersom jag är allmänt kass på att få det snyggt så måste jag lägga så mycket tid på det att c) inte är aktuellt. När jag jobbar fort då blir det fult. När jag jobbar långsamt så blir det, för det mesta, acceptabelt. Jag pratar då om allmänt snickrande, att klamra rakt och jämnt tycker jag inte är någon jätteutmaning.)

Lagen pratar om, och finns enbart till för a)! Men man är naturligtvis inte yrkesverksam elektriker någon längre stund iaf, om man inte även klarar b) och c).

• Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Jag har uppenbart dålig koll på både gamla och nya elsäkerhetslagen men om det aldrig krävts någon formell utbildning för att arbeta som elektriker är det ännu svårare att förstå varför det är så hårt reglerat. Om det inte finns några strikta krav på kunskap, personlig certifiering eller utbildning att arbeta som elektriker blir det helt obegripligt att man som ansvarig för elanläggningen knappt kan peta på den innan den blir "olagligt"t
Tanken är att yrkespersonerna ska jobba under överinseende av den hög utbildade och behörige elinstallatören. Man kan ändå tycka att det är lite släpphänt, men branschen sköter nog internutbildningen bra. Ursprunget går nog att härleda till elens begynnelse för 100 år sedan. Då behövdes en avsevärd muskelstyrka från bygdens lokala bönder för att resa stolpar i skogen etc. Lite åt det hållet är det även idag i form av alla elmontörer som sätter 100 uttag per dag eller nåt sånt. Man behöver inga teorikunskaper för det. Hur skulle det gå om vi inte hade alla dessa skickliga hantverkare? De behövs.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Serre Serre skrev:
Men för att försäkringsbolagen ska ersätta dig för skador måste godkänd elektriker ha godkänt din installation och koppla in din installation i säkrings central
Serre Serre skrev:
Så kan du å du har kunskap dra el själv men innan får du hitta en elektriker som tar på sig att godkänna installationen i efterhand för att vara på säkra sidan när det gäller framtida skador mm
Jag stämmer in i kören bara för att utesluta alls uns av missförstånd: Du har fel.

• Gilla
bananarne och 3 till
  • Laddar…
Ohrstrom81 Ohrstrom81 skrev:
Personligen pratade jag med elektrikern för vår husbyggnation och han gjorde tvärtom gällande installation av utelampor dvs han sade att det finns nåt som kallas - nödig kännedom - (eller nåt liknande minns inte exakta orden) och om man har det kan man utföra installationen utan konstigheter.
Detta är ett problem, att många har pratat med sin elektriker och fått veta det ena och det andra. Detta utan att förstå att denne elektriker troligen är just elektriker, dvs inte har den utbildning som en behörig elinstallatör har. Det är inte bra att elektriker sprider irrläror eftersom folk tror att det vet vad de pratar om.

• Gilla
bananarne och 1 till
  • Laddar…
M MungaLigan skrev:
Det handlar om faran för liv och egendom, som utföraren genom kunskap ska ta ansvar för. Snacka om att nonchalera ett så pass allvarligt ämne, för vad jag förstår spara lite stålars!
Vi nonchalerar ingenting här. Kan du förklara dig?

useless useless skrev:
Som ellagen är skriven idag har inte utföraren något ansvar alls. Så om du anlitar en auktoriserad installatör som gör ett skitdåligt jobb så är det fortfarande ditt 'fel' att anläggningen är dålig (lite hårddraget...). Undrar hur juristerna tänkte egentligen?
MungaLigan har faktiskt rätt i en punkt ovan. Från och med den nya elsäkerhetslagen SFS 2016:732 som kom för 1.5 år sedan så finns ett nytt aktsamhetskrav som inte funnits tidigare:

26 § Elinstallationsarbete ska utföras på ett sådant sätt att anläggningen ger betryggande säkerhet mot personskada och sakskada.

Återstår bara att få den prövad mot det krav som ligger på innehavaren om en väl underhållen anläggning. Det finns troligen en tidsgräns här.

Mikael_L
Jag har också tänkt så, dock har jag som sagt auktorisation så för min egen del är det mera akademiskt. Dock vill jag trots auktorisation inte göra installationen om det finns några tveksamheter när jag inspekterar lampans infästning.

På väggarna är kablarna framdragna så där är det ju inga konstigheter, dom ska bara skalas och fästas.
BB2 finns inte kvar, så du har nog ingen auktorisation, om du inte blivit meddelad någon.

O
Mikael_L Mikael_L skrev:
BB2 finns inte kvar, så du har nog ingen auktorisation, om du inte blivit meddelad någon.
BB1, BB2 och BB3 Branschanpassad omvandlades till den nya B-auktorisationen rakt av.

Mikael_L
Och hade man en gammal BBx innan borde man väl troligen fått ett brev från ESV att man numera har en B ...? eller?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och hade man en gammal BBx innan borde man väl troligen fått ett brev från ESV att man numera har en B ...? eller?
Ett vanligt missförstånd jag stött på många gånger, någon har läst teorin motsvarande BB2 och därefter inte jobbat eller inte tagit ut behörighet och efter ett tag levt i tron att vara begränsat behörig.

• Gilla
Demmpa och 1 till
  • Laddar…
(Har bb2 sen gymnasiet bara aldrig varit verksam och gjort annat än att skarva elkablar till lampor eller förlängningskablar)
Jag har också tänkt så, dock har jag som sagt auktorisation så för min egen del är det mera akademiskt. Dock vill jag trots auktorisation inte göra installationen om det finns några tveksamheter när jag inspekterar lampans infästning.

På väggarna är kablarna framdragna så där är det ju inga konstigheter, dom ska bara skalas och fästas.
Har du ansökt och fått ut den gamla BB2-behörigheten hos ESV?

Jag har nämligen själv läst gymnasie/högskoleutbildning så att jag har teoretisk BB2.
Senare har jag även läst för BB1 samt jobbat några månader som installationselektriker, men har inte ansökt om behörighet därav är jag inte behörig att göra egen installation fastän jag tidigare har jobbat som installationselektriker.

5
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det går ju rätt snabbt att kolla på ESV's sida om han nu vill det :)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Detta är ett problem, att många har pratat med sin elektriker och fått veta det ena och det andra. Detta utan att förstå att denne elektriker troligen är just elektriker, dvs inte har den utbildning som en behörig elinstallatör har. Det är inte bra att elektriker sprider irrläror eftersom folk tror att det vet vad de pratar om.

Kan vara mitt fel, elektriker och elinstallatör är samma ord i mina lekmansögon. Den jag pratade med var ansvarig för elinstallation för vår husbyggnation.

Kan vara mitt fel, elektriker och elinstallatör är samma ord i mina lekmansögon. Den jag pratade med var ansvarig för elinstallation för vår husbyggnation.
Det kan vara så också.
Men annars är det en montör som sköter installationerna, skillnaden mellan montör och elinstallatör kan vara utbildningen, som Bo skriver, kan även vara praktikkravet, eller så är allt likvärdigt förutom att elinstallatören tagit ut sin behörighet.
Alla är i dagligt tal elektriker, ihop med en mängd andra kategorier.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Det är inte särskilt konstigt att det är så heller eftersom branschen hemlighåller allt som har med el att göra med motiveringen att det är farligt men berättar inget om att det är skillnad på auktoriserad elmontör och "elektriker".

Om det vore mer känt hur behörighetsmodellen ser ut tror jag fler skulle ifrågasätta den.

tommib tommib skrev:
Det är inte särskilt konstigt att det är så heller eftersom branschen hemlighåller allt som har med el att göra med motiveringen att det är farligt men berättar inget om att det är skillnad på auktoriserad elmontör och "elektriker".

Om det vore mer känt hur behörighetsmodellen ser ut tror jag fler skulle ifrågasätta den.
Är väl inget hemligt hur systemet fungerar direkt, tror bara gemene hen inte tycker det är alltför spännande bara. Har du någon lista på i vilka branscher det krävs särskild auktorisation för att få verka?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.