När jag sätter i batteriet till min skruvdragsre i laddaren så står den bara och blinkar grönt och batteriet verkar inte bli uppladdar alls.
Laddaren är en AEG BL 1218 och batteriet är AEG L1415R.
Enligt vad jag förstår så ska de vara kompatibla. Går det att kontrollera laddaren på nåt sätt, läsa av nåt värde nånstans med ett instrument ?
Bifogar en filmsnutt hur det ser ut när batteriet sitter i laddaren.

Den skall blinka grönt under laddning. När batteriet är laddat är det fast sken.
Instruktion för att installera ett verktygsbatteri, med pil som visar riktningen och ikoner för statusindikatorer.

J
I 99.9% av fallen, är det batteriet och inte laddaren, som är felaktiga. Mäta batteriet.

J Jorel03 skrev:
I 99.9% av fallen, är det batteriet och inte laddaren, som är felaktiga. Mäta batteriet.
Kan jag mäta på batteriet för att kolla hur fräscht det är, om det kan ta emot laddning?
Hur och vad mäter jag?

J
Jösses. Ja du mäter plus och minus med en multimeter och läser vad det står.

• Gilla
Highgrove31
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Jösses. Ja du mäter plus och minus med en multimeter och läser vad det står.
Ponera att den visar 14,4V. Vilka slutsatser menar du att man kan dra då med avseende på batteriets livslängd och möjlighet att ta emot laddning?

• Gilla
merberggren och 2 till
  • Laddar…
M merberggren skrev:
När jag sätter i batteriet till min skruvdragsre i laddaren så står den bara och blinkar grönt och batteriet verkar inte bli uppladdar alls.
Laddaren är en AEG BL 1218 och batteriet är AEG L1415R.
Enligt vad jag förstår så ska de vara kompatibla. Går det att kontrollera laddaren på nåt sätt, läsa av nåt värde nånstans med ett instrument ?
Bifogar en filmsnutt hur det ser ut när batteriet sitter i laddaren.
Jo det vet jag, kruxet är att det står och blinkar grönt hela tiden, även om batteriet står i laddaren hela natten. Frågan är då om det är fel på devtvå batterier jag harveller om laddaren är trasig ?
Vad och hur kan jag mäta för att avgöra om det är batterierna som är kass eller laddaren som är det

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
J
S snikanor skrev:
Ponera att den visar 14,4V. Vilka slutsatser menar du att man kan dra då med avseende på batteriets livslängd och möjlighet att ta emot laddning?
Ett 18 V ligger på 21V fulladdat. Under ca 16.5V är det fel på batteriet.

• Gilla
merberggren och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.