21 318 läst ·
324 svar
21k läst
324 svar
Det kanske går med offgrid ändå?
Ja för att maximera under vintern så är det upnorthandpersonal helt rätt tänkt.
Vertikala, eller nästan, paneler, ett av skälen är ju att de inte blir snötäckta (man får tänka till lite så det inte blir en snöhög som täcker längst ner bara), och att de då tar emot det nästan vågräta ljuset i mitten av december i bra vinkel, samt får lite tillskott av reflekterat ljus från marken.
Och är man offgrid och inte kan sälja, så kommer faktiskt lodräta paneler räcka gott och väl alla andra årstider också, även om de inte ger maximalt (som man ändå inte kan ta tillvara på).
Vertikala, eller nästan, paneler, ett av skälen är ju att de inte blir snötäckta (man får tänka till lite så det inte blir en snöhög som täcker längst ner bara), och att de då tar emot det nästan vågräta ljuset i mitten av december i bra vinkel, samt får lite tillskott av reflekterat ljus från marken.
Och är man offgrid och inte kan sälja, så kommer faktiskt lodräta paneler räcka gott och väl alla andra årstider också, även om de inte ger maximalt (som man ändå inte kan ta tillvara på).
Låter ju som kompressorn inte går i vp. Förbrukade ca 900kwh i januari 105m2 hus som jag värmer med bergvärme.Y yaesomi skrev:Huset är obebott, bara värme 15 grader pga rörsystem, jag är i en process att flytta. Jag ska satsa på isolera källare osv .... Men är under detektiv arbete vad går elen , jag förstår helt medveten att uppvärmning kostar 😵💫 men 5000 kWh per månad , januari 7000 kWh för bara uppvärmning känns illa och därför frågar , har jordvärme och tittar alla möjliga ideer för att skaffa andra sätt att värma huset 🥴 tack för svar 🌻
OK, jag anar att du med vertikalt montage menar att panelerna inte lutar utan pekar rakt upp. Stämmer det?upnorthandpersonal skrev:
Winter optimization: the sun is very low on the horizon, so by placing panels vertically, you can collect more rays. You also have automatic snow shedding. With bi-facials, you can also make use of the snow reflecting light more effectively compared to tilted panels (again, rays tend to be more 'horizontal' with the horizon plane due to the low position of the sun. Vertical can also be more space efficient: if you have a fence anyway, why not make a fence from panels. Or in a field (farm) between two parcels.
Jag trodde att vertikal montering var montering med kortsida uppåt och neråt, till skillnad från horisontell montering med långsidorna uppåt och neråt, men att båda innebär en viss lutning. Analogt med horisontella och vertikala bilder.
OK. Solpaneler monterade vertikalt kommer dock att fungera sämre under det ljusa halvåret än paneler som lutar. Helst vill man väl ha en montering som kan ändra lutning i synk med jordaxelns lutning, och gärna vrida sig lagom mycket öst-västligt under dagen.
Man kan ladda batterier med överskottet. Åtminstone med en del av överskottet. Säsongsvariation, förstås.Mikael_L skrev:
Yes, exactly!P pmd skrev:
Yes, but it's mechanically more complex and expensive. Panels are cheap: you could have e.g. a carport with 'regular' panels and another array specifically for winter. Could be a wall of the house, could be a fence. Especially in off-grid situations, you don't necessarily care about maximum yearly generation, you want to make sure you generate as much as possible during the difficult times of the year. In summer, even with just vertical panels, you tend to generate more than enough.P pmd skrev:
Med vertikal montering t ex på fasaden får du bättre verkningsgrad under vintermånaderna när solen står lågt.P pmd skrev:
Att du får sämre på sommaren gör inget eftersom du iaf har stort överskott, som du inte kan göra något vettigt med.
Bästa verkningsgrad får man alltid när solstrålarna träffar panelerna vinkelrätt. Alla fasta montage är kompromisser i det avseendet.D daVinci skrev:
En del av överskottet (så här års t.o.m. en ganska stor del) kan man lagra i batterier.D daVinci skrev:
Men jag tycker att upnorths kommentar om att ha säsongspaneler låter bra. Solpaneler blir väl fortfarande billigare med tiden?
Och fasadmontering är en bra kompromiss givet hur lågt solen stor i Dec/Jan.P pmd skrev:
(Dock kräver det bygglov i Sverige).
Under sommaren lär man producera mer än man gör av med under dygnet. Även med fasadmonterade solpaneler. Och att lagra i batterier till vintern lär blir för dyrt.P pmd skrev:
Ja, det räknar jag med iaf. Och det finns potential att öka verkningsgraden. Och det är väl det som är det intressanta. Iom att tak och väggytor är begränsade.P pmd skrev:
För den ordinära produktionen av paneler och hantering mm finns det troligen inte så mycket kvar av enkla rationaliseringar att göra.
VI har nyligen köpt ett batteri. Jag får återkomma till hösten med en rapport om hur mycket el vi blev tvungna att kasta bort (dvs sälja).D daVinci skrev:
Dessutom finns det flera månader på året än januari, februari och sommarmånaderna.
Har du solpaneler så du inte behvöer köpa någon el i Dec/Jan då?P pmd skrev:
Det är ju det som är förutsättningen.
Med samma paneler så borde elproduktionen vara större med en faktor X och förbrukningen vara mindre med en faktor 1/Y i Jun/Jul. Dvs du bör sitta med ett överskott på X*Y som går i sopnedkastet.
Med vertikala paneler på fasaden så minskar X genom att produktionen i Dec/Jan ökar. I praktiken kan du investera i färre paneler, om du har dom på fasaden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden