Hej!

Finns det adapter som gör det möjligt att gå upp i storlek på frässtål?

Tittar på att köpa Dewalt D2620K och behöver fräsa ett 35mm diameter spår i en bräda (bara 20mm djupt).

Hittat på Cobolt ett passande stål men då är det 12mm skaft... Förstår att det även kan vara så att jag framöver kommer vilja kunna köra 12mm stål.

Finns det adapter som gör det möjligt att gå upp till 12mm skaft och var hittar man det i så fall?

Alternativt, går det att hitta ett stål med 35mm diameter men bara 8mm skaft?

//Anders

Rickard.
Kör flera varv med en smalare fräs?

Jag tycker det låter lite läskigt att köra en 35mm fräs i ett.

• Gilla
The_Lexx och 6 till
  • Laddar…
Även om du skulle hitta en sådan adapter på någon obskyr sida är det en genuint dålig idé att använda den. Dels kommer adaptern förlänga axeln så att frässtålet hamnar längre ut samt introducera mer vobbel, och dels är din fräs inte dimensionerad för att köra så stora stål. I gynnsamma fall skadar du lager/axel och i mindre gynnsamma har du ett argsint stål flygande i verkstaden 😅
Högst sannolikt kan du lösa jobbet med ett smalare stål i flera vändor?

• Gilla
Ola C och 9 till
  • Laddar…
Adaptern kallas en större fräs, alternativt kan du ju kolla om det finns 12mm säpnnhylsa till överhandsfräsen i fråga.

• Gilla
  • Haha
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
A aekeberg skrev:
Hej!

Finns det adapter som gör det möjligt att gå upp i storlek på frässtål?

Tittar på att köpa Dewalt D2620K och behöver fräsa ett 35mm diameter spår i en bräda (bara 20mm djupt).

Hittat på Cobolt ett passande stål men då är det 12mm skaft... Förstår att det även kan vara så att jag framöver kommer vilja kunna köra 12mm stål.

Finns det adapter som gör det möjligt att gå upp till 12mm skaft och var hittar man det i så fall?

Alternativt, går det att hitta ett stål med 35mm diameter men bara 8mm skaft?

//Anders
Hej
Det är inte rätt fräs för det jobbet..
//Johan

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Är det ett rakt spår så såga först och finjustera med fräsen.

• Gilla
  • Wow
aekeberg och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag tycker det låter lite läskigt att köra en 35mm fräs i ett.
Låter som ett jobb för ett fräsbord/vertikalfräs med matarverk.

• Gilla
The_Lexx
  • Laddar…
Jag har en sån fräs, men även några större. I jämförelse är den här fräsen byggd som en leksak.

Du har redan fått svar i den här riktningen, men jag ger ett till. Om du kör med den fräsen, kör spåret med ett 8-12 mm stål istället där du fräser i omgångar, både på bredden och på djupet. Detta gäller även om du köper en större fräs.

Angående fräsen du tittar på är det en relativt trevlig och smidig liten fräs. Jag använder dock aldrig kantfräsbasen, det känns helt enkelt inte säker nog, i alla fall inte för mig som inte gör detta på daglig basis. Att stå med en stor ”korv” i ena näven utan handtag med ett roterande stål och en avstängningsknapp som sitter under ett plastskydd som jag måste leta efter varje gång. Nej tack.

• Gilla
aekeberg
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Med handöverfräs, och speciellt med den tänkta fräsen, är det inte vettigt att braka på med hela spåret i en fräsning. Men om jag inte läser eller tänker fel är det väl ett sånt här frässtål som borde passa:
[länk]
Tack för tipset men jag ska tyvärr fräsa ur ett "halvrunt" spår i en bräda dvs frässtålet ska vara runt i nederkant. Brädan ska i hela sin längd ansluta / greppa om ett rundstål som utgör ramen i en trädgårdssoffa.

Z z_bumbi skrev:
Är det ett rakt spår så såga först och finjustera med fräsen.
Det är ett rakt spår längs med hela brädan. Såga kanske är en ide annars ta det lite åt gången med fräsen.

A aekeberg skrev:
Det är ett rakt spår längs med hela brädan. Såga kanske är en ide annars ta det lite åt gången med fräsen.
Har du tillgång till en bordssåg är det relativt lätt att såga ut en ”trappa” först som nästan täcker din halvcylinder och sen göra ett par finjusteringar med fräsen. Företrädesvis i ett fräsbord.

Fattar jag det rätt att det är en halvmåne med diameter 35 mm som du ska ha på ett djup av 20 mm? Då är ju kontaktytorna i princip endast toppen och sidorna mot räcket. Ett rakt spår borde väl fungera ypperligt? Då skulle du ju slippa monsterstålet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.