1 317 läst ·
19 svar
1k läst
19 svar
Huset är 67 år gammalt. Är det dags att byta ingående VA-ledningar?
Vi har ett 67 år gammalt hus, inga problem alls med dåligt tryck eller rost i vattnet. Men däremot har man ju en gnagande oro om de där vattenledningarna som föregående ägare borde ha bytt när han grävde upp trädgården och byggde altan direkt över ledningarna.
Nu gjorde han inte det så det är vad det är. Vi kommer antagligen behöva gräva runt altanen och därmed gräva upp halva trädgården när det väl är dags.
Finns det någon poäng med att vänta eller ska man bara riva av plåstret? Vi har som sagt inga problem nu, men det kan ju gå fort.
Nu gjorde han inte det så det är vad det är. Vi kommer antagligen behöva gräva runt altanen och därmed gräva upp halva trädgården när det väl är dags.
Finns det någon poäng med att vänta eller ska man bara riva av plåstret? Vi har som sagt inga problem nu, men det kan ju gå fort.
Om du inte har problem idag så skulle jag avvakta. Kanske håller det till det är dags att byta/bygga om altanen nästa gång?
hade varit ett annat läge om du hade tomten uppgrävd pga annat jobb just nu
hade varit ett annat läge om du hade tomten uppgrävd pga annat jobb just nu
Jag tror ”tyvärr” inte att altanen kommer behöva rivas på en sådan nivå att man kommer in med grävare de närmaste 20 åren och det känns lite långt. Risken man tar är väl att skiten går sönder vid värsta tillfället, snarare än att man kan göra det planerat tänker jag.M Morgonskiftet skrev:
Går det inte att dra slangen en annan väg?AlfaHannes skrev:
Nej det gör jag inte. Ska kolla det närmare förstås. Men det jag vet är att inget gjorts sedan 2012 och innan dess var huset rejält eftersatt. Så högst troligen orginalledningar. Vi bytte stammarna i krypgrunden för några år sedan, men vattnet kommer in till huset genom en liten platta på mark som är i tvättstugan. Sedan fördelas det ut i huset genom krypgrundenIntet skrev:
Just den biten som går upp genom plattan innan vattenmätaren är ju ett stålrör dock.
Redigerat:
Syns det inte där vattenmätaren sitter? I vårt hus från 72 finns en svart PE som sticker upp ur betongplattan direkt till mätaren, så jag räknar med att det är PE hela vägen.AlfaHannes skrev:
Vårt hus är 90 år gammalt. En del av avloppet sprack, men det var gjutjärnsdelen inne i huset. När vi bytte så bytte vi till plast hela vägen ut men cementdelarna som började utanför husgrunden såg hur fina ut som helst.
Filma och kolla hur det ser ut, grävarbetet var rätt drygt.
Filma och kolla hur det ser ut, grävarbetet var rätt drygt.
Jag hade inget synligt problem i mitt vatten men när jag skulle byta varmvattenberedare så kom kommun och stängde av (pga ändring av inkommande vatten anslutning) men då spolade rörmokaren ur hela ledningen och vad mycket smuts som kom ut det var en pem-slang som inkommande så det lagras en hel del där.AlfaHannes skrev:
Vi har ett 67 år gammalt hus, inga problem alls med dåligt tryck eller rost i vattnet. Men däremot har man ju en gnagande oro om de där vattenledningarna som föregående ägare borde ha bytt när han grävde upp trädgården och byggde altan direkt över ledningarna.
Vår tanke är väl att byta avloppet också när vi ändå gräver. Man kan ju relina det men känns onödigt om man ändå grävt upp trädgården. Just de inre delarna är redan bytta av oss för några år sedan.J jhall skrev:
Jag tolkar ändå svaren här som att det bara är en tidsfråga innan det är dags så man kan lika gärna förbereda sig, även om det inte är bråttom på något sätt.
AlfaHannes skrev:
Vår tanke är väl att byta avloppet också när vi ändå gräver. Man kan ju relina det men känns onödigt om man ändå grävt upp trädgården. Just de inre delarna är redan bytta av oss för några år sedan.
Jag tolkar ändå svaren här som att det bara är en tidsfråga innan det är dags så man kan lika gärna förbereda sig, även om det inte är bråttom på något sätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är bilder på rör som legat sedan 1965.