Jag har en entreprenör som helrenoverar ett badrum i källaren. Lättbetongväggar, gjutet golv, byggår 1960. Stambyte, nedgrävning och isolering av grund samt golvvärme ingår. Enligt avtalet ska arbetet utföras enligt BKR och Säker vatten.

Har trestegsbesiktning med oberoende tredje part. I andra besiktningen (diffusionasöppet tätskikt precis klart) framkom A) att handfatets avlopp sitter 4 cm från tätskikt när kravet är 6 cm samt B) att tröskel/blindtröskel saknas när den ska sitta innan tätskiktet.

Försäkringsbolaget säger att byggnormerna ska följas (BKR+SV) och att entreprenören inte utfärdar kvalitetsintygen utan att göra rätt.

Entreprenören säger att A) och B) inte är något problem, det blir ofta så och att många av deras kunder accepterar det utan att få något problem. Om B) säger de dessutom att de inte innan kan veta exakt hur högt golvet blir och att tröskeln blir snyggare om man sätter den efter plattsättningen. Tätskiktsduken skär de till när tröskeln sätts, efter plattsättningen. Det kommer inte vara något problem med kvalitetsintygen, de kommer jag få ändå. Dessutom menar entreprenören att det spelar inte någon roll för garantin gäller bara tio år, och sen behöver jag ändå göra om tätskiktet för att få någon ersättning om det skulle uppstå någon skada.

-Jag har svårt att värdera hur viktiga felen är, men det är väl rimligt att bara peka på t.ex. 6.3.2 och säga gör om gör rätt? https://www.bkr.se/regler/branschregler
-Eller skulle en vara mer pragmatisk och acceptera deras byggsätt? Har ju ändå betalat en del för arbetet.

BirgitS
Nej, du ska inte acceptera avsteg oavsett vad företaget säger.

Är företaget medlem i BKR?
Sök här: https://www.bkr.se/hitta-foretag
I så fall kan du kontakta BKR (tfn nr längst ner på sidan) och säga att företag x inte vill följa branschreglerna. Det kan medföra att deras medlemskap upphör och att de därmed med får det svårare att få nya uppdrag.
Om de inte är medlem har de inte rätt att utfärda kvalitetsdokument med BKR:s logga.

Beror väl på vad ni kommit överens om, antar att ni inte flyttat avloppet utan det är det gamla? Då är det en del jobb att bila upp och flytta. Är det nygjort så är det ju klantigt att sätta det för nära väggen.

Nu är ju tätskiktet redan lagt. Hur bör B) åtgärdas? Riva upp hela tätskiktet, lägga tröskeln och sen lägga om?

Persson88 Persson88 skrev:
Beror väl på vad ni kommit överens om, antar att ni inte flyttat avloppet utan det är det gamla? Då är det en del jobb att bila upp och flytta. Är det nygjort så är det ju klantigt att sätta det för nära väggen.
Allt är nygjort. Anledningen till A) är enligt entreprenören att lättbetongväggarna putsades efter golvet gjutits igen och det gick åt mycket puts för att få en slät lodrät vägg. Väggen byggdes alltså på mer än beräknat för att få jämn vägg.

B bs ss skrev:
Allt är nygjort. Anledningen till A) är enligt entreprenören att lättbetongväggarna putsades efter golvet gjutits igen och det gick åt mycket puts för att få en slät lodrät vägg. Väggen byggdes alltså på mer än beräknat för att få jämn vägg.
Det där är ju bara bullshit och inkompetens. Reglerna finns av en anledning. Kan man inte tänka att putsen kommer att bygga på så undrar man nog över övrigt.

Vad andra ”accepterar” (övertygas) av entreprenören är irrelevant. Isf blir det ju en cirkel av fel som aldrig behöver korrigeras. Dom har inte tänkt till och det är ju deras problem.

Ring ditt försäkringsbolag och låt dem avgöra om dom kommer ersätta vid en eventuell skada.

Sedan så brukar försäkringsbolaget ersätta upp till 20 år och det har inget med företagets garantier att göra.

Antagligen så funkar det som det skall och ingen får lida. Men varför gör man fel när det finns tydliga regler…

Krilleman
B bs ss skrev:
Enligt avtalet ska arbetet utföras enligt BKR och Säker vatten.
Finns det ett avtal som har detta noterat (BKR/SV) så är det enkom bara för entreprenören att göra rätt.

Vägrar dom så är det bara ta det vidare till dessa organisationer.

Gå INTE med på några avsteg vad ni än gör.

Men nu har de redan gjort fel. Då är väl frågan hur man avhjälper. A) är ju lätt, men B) vet jag inte vad jag ska begära.

Entreprenören har ju ett avhjälpande som de själva tycker funkar och vill inte föreslå något annat. De vill montera tröskeln sist, efter kakling och skära av tätskikt mattan mot tröskeln.

Vad är alternativet, vad ska jag begära? Är det bara att riva ut tätskiktet, lägga tröskel/blindtröskel och lägga om tätskiktet?

Kan de inte bara göra ett uppvik mot en tillfällig tröskel och limma fast tätskiktet mot den riktiga tröskeln när de är klara?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.