P
Jag syftar på de svenska subventionerna. De driver kanske upp priserna.
Det finns väl inga formella hinder för en entreprenör att göra som du föreslår. Bara praktiska hinder av mer eller mindre stor dignitet.

Om det finns tysk subvention för installation av grön teknik så skulle det förvåna mig om det inte finns hinder för att utnyttja den subventionen i något annat land.

P pmd skrev:
Jag syftar på de svenska subventionerna. De driver kanske upp priserna.
Det finns väl inga formella hinder för en entreprenör att göra som du föreslår. Bara praktiska hinder av mer eller mindre stor dignitet.
Jag ser ju inte att subventionerna är konkurrensbegränsande. Och då kan de inte driva upp några priser.

Det är väl mer så att svenska marknaden är för liten. Och det är de som kränger solpaneler som har kundkontakterna. Ett fristående batteribolag får det nog svårt.

Men tids nog får vi det.

P
Solpaneler (och kringutrustning) är ännu inte "commodities", dvs utbytbara varor. De är dessutom sällanköpsvaror i den bortre ändan av "sällan". Det gör att den marknaden inte fungerar enligt de enklaste teorierna.

Eller annorlunda uttryckt "för liten marknad", ja. Vilket är en slags självvald konkurrensbegränsning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Batterier är dubbelt så dyra i Sverige som i Tyskland:
[länk]
D daVinci skrev:
Jag ser ju inte att subventionerna är konkurrensbegränsande. Och då kan de inte driva upp några priser.

Det är väl mer så att svenska marknaden är för liten. Och det är de som kränger solpaneler som har kundkontakterna. Ett fristående batteribolag får det nog svårt.

Men tids nog får vi det.
Jag har gjort precis samma reflektion.

Och jag tror att det sättet som reglerna kring subventionerna är skrivna är ett av problemen. Vi skall ju ha en öppen marknad inom EU, där ett av skälen är att personer på en liten marknad, som t.ex. Sverige, skall kunna handla på en stor marknad (EU).

Men dessa subventioners utformning sätter stopp för det. För att få subventionen så måste jag köpa installationen av samma företag som jag köper batterierna ifrån. Så om jag köper batterier i t.ex. Holland till halva priset, så tappar jag bidraget på 50%. Lite ironiskt att priskillnaden är i princip lika stor som det bidrag man får... Precis så att det inte lönar sig att köpa på en öppen EU-marknad.

Jag har inga problem med om man skulle behöva ha en certifierad installatör för att få bidraget. Så var det t.ex. med det gamla bidraget som fanns för t.ex. värmepumpar. Där köpte jag först värmepumpen (luft/vatten monoblock) på en konkurrensutsatt marknad. Sedan beställde jag installation av ett lokalt företag i närheten. Och i och med att de intygade att värmepumpen var installerad, så betalades bidraget ut.

Det borde vara samma sätt med dessa nya bidrag, då skulle marknaden fungera.

När man utformar bidrag borde man ju se till att det utformas på så sätt att man uppnår maximal nytta på det område man vill att bidraget skall verka. Vi har ju problem med effekttoppar i elnätet. Batterier kan hjälpa till att minska dessa. Men nu har man utformat bidraget på ett sätt som begränsar möjligeterna att köpa batterierna så billigt som möjligt, vilken ju naturligtvis minskar utbyggnaden av denna teknik.

Ibland blir jag trött på politiker...

Vänliga hälsningar
Håkan

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
upnorthandpersonal upnorthandpersonal skrev:
The house is designed to go cold. The water lines are drained, the heating system uses glycol to prevent issues.
Exactly how do you drain all your¨s waterpipes in the house?
Higest to lowest point with a valve & extra drain?

Or du you "blow out" the waterpipes with air?

J jawen skrev:
Exactly how do you drain all your¨s waterpipes in the house?
Higest to lowest point with a valve & extra drain?

Or du you "blow out" the waterpipes with air?
At the point where the water comes in the tech building (from the well) I have a connection for a compressor. That way, I can drain the filters, the taps, the electric water heater (used in summer), etc. Small amounts that are left will drain back to the lowest point: the pipe connecting the house and the tech building. There will be some water left in that main pipe, but that's fine since it's insulated and below the frost line.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
P
H HåkanV skrev:
Hon verkar ju trivas, men för min del så planerar jag för att kunna leva ungefär så som jag har det nu, dvs belysning, tvätt, dusch, diskmaskin etc. Och ju mer jag läser på så tror jag det är möjligt utan alltför stora investeringar.
Det går inte att göra sig av med alla beroenden som Johanna tycks vilja. Det kan gå delvis i ett normalt vardagsliv (men hur mycket mat kan hon skaffa utan att behöv använda pengar eller byteshandel?), men om det händer något ovanligt, som att hon blir så sjuk (eller skadad) att hon behöver läkarvård, så är nog valet ganska lätt att förlita sig på beroenden.

P
H HåkanV skrev:
Dessutom, det verkar som om elnätspriser kommer att stiga än mer framöver.
[länk]
Det blir ett dilemma för oss som inte vill, eller kan, förlita sig på egen elproduktion under vinterhalvåret.
Jag vill också leva ungefär som vanligt, vilket inkluderar att använda bilen. Att köra fossilbil har redan blivit rejält dyrare de senaste veckorna, så egen elproduktion under sommarhalvåret är viktigt för att hålla bilbränslekostnaden nere.

P
M merbanan skrev:
Jag tror mer på en nätanslutning och stort batteri och att man säljer tidsshiftad solel när priset är fördelaktigt. Då kanske man kan täcka nät/el-kostnaden över vintern.
Jag är tveksam till det.
Men att tidsskifta el (inte bara solel) för att använda själv tror jag att man kan spara en hel del på. Jag har börjat. Första utvärderingen blir med elräkningen för mars.

P
D daVinci skrev:
Om vi utgår från Trolltomtes kostnad för elnät på 1000 kr så skulle du då bränna el för 14000 under en månad.
Ökad elförbrukning påverkar även elnätsavgiften (och elskatten).

P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kanske något i den här stilen
[länk]
En sådan skulle jag hellre installera än en blinkräknare (tänk om blinkräknaren blir epileptisk!. Jag har dock en Perific lastbalandserare i RJ12-porten. Kan man daisy-chaina (svengelska galore!) prylar i den porten?

P
H HåkanV skrev:
Sedan har jag stått vid säkringsskåpet och slagit av varenda säkring. Efter det har jag slagit på och av en säkring i taget och kollat hur mycket det drar när den är på.
Finns det dvärgbrytare med WiFi? Det skulle kanske få mig att vilja byta bort min diazedcentral.

P
upnorthandpersonal upnorthandpersonal skrev:
Look also into mounting them vertically.
Vad är fördelen med vertikalt montage? Kan man inte lika gärna ha högre stolpar? Vindkänsligare?

P
H HåkanV skrev:
Nu är det i södra England, så solcellproduktionen i December är drygt 2 gånger bättre än i Stockholmstrakten (och med varmare vintrar). Men upnorthandpersonal har ju visat att off-grid och modernt boende fungerar även i Vaasa i Finland.
Om alla i Stor-London vill flytta ut på landet off-grid på det viset så kommer nog markpriserna att gå upp …
😉

P pmd skrev:
Vad är fördelen med vertikalt montage? Kan man inte lika gärna ha högre stolpar? Vindkänsligare?
Winter optimization: the sun is very low on the horizon, so by placing panels vertically, you can collect more rays. You also have automatic snow shedding. With bi-facials, you can also make use of the snow reflecting light more effectively compared to tilted panels (again, rays tend to be more 'horizontal' with the horizon plane due to the low position of the sun. Vertical can also be more space efficient: if you have a fence anyway, why not make a fence from panels. Or in a field (farm) between two parcels.

• Gilla
HåkanV och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.