M merbanan skrev:
Om man funderar på 100% off-grid är nog de rimliga alternativen en generator eller en kraftigt överdimensionerad solcellsanläggning med stående paneler. Kanske tom lite vindkraft. Sen behöver man nog egen ved för uppvärmning. Det är riktigt klurigt att få ihop ekonomin för vintermånaderna i vårat klimat.
Det du säger stämmer rätt väl med hur jag tänkt. Solpaneler på någonstans mellan 10-20 kWp, lutade kring 70 grader och riktade mot söder, de ger i snitt tillräckligt med el för hushållet även i december. Stort batteri för molniga dagar så att man klara kanske upp till en vecka molnigt väder, plus eventuellt en mindre generator de gånger det ändå inte räcker.

Värme och varmvatten får bli ved eller pellets - energikostnad ca 1 kr per kWh (eller billigare om man har tillgång till egen ved - men mer jobb). Det är dyrare än vad man får med värmepump dessa månader, där man med elpriser för vintern 2025 skulle hamnat på någonstans mellan 50-60 öre per kWh värme (medräknat värmepumpens värmefaktor) för rörliga delen, sedan tillkommer den fasta månadsavgiften. Men om man slår ut alla de månaders månadsavgift man slipper med off-grid, på de månader som man kör med pellets, så blir över hela året värmepumpens driftkostnad högre än det man betalar för pellets med off-grid.

Nu kan man få solpaneler för ca 2000 kr per kW (utan installation), så överdimensionering blir inte orlimligt dyrt. Och batteripriser är nu lägre än jag trodde när jag började titta på detta, så det känns mer och mer rimligt att få ihop detta. Jag skall uppdatera mitt excelblad med nya siffror, så får jag se vart jag hamnar.

Vänliga hälsningar
Håkan

• Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Y yaesomi skrev:
Min totala faktura elnätet plus el skat osv landade på 15000 / månad 😥
Under januari så hade jag ett rörligt pris (spotpris, påslag, el-nät, skatter) som landade på ca 2,25 kr per kWh

Så du verkar ha en förbrukning på drygt 6000 kWh per månad under vintern. Låter högt. För hus med direktvärmande el så anses 4000 kWh ligga i övre spannet, så du ligger väldigt högt.

Dock inte så högt som denna medlem som hade 9000 kWh per månad under vintern https://www.byggahus.se/forum/threads/orimlig-elforbrukning.437607/

Har du el-bil eller annat som kan förklara förbrukningen? Om du inte har värmepump så borde du installera en sådan, den borde vara lätt att räkna hem. Har du vattenburen värme så kan berg eller luft/vatten passa bra. Annars några luft-luft - de är inte så dyra, och kräver inte så mycket installation. Beroende på var du bor kan också påverka valet av värmepump.

Vänliga hälsningar
Håkan

Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Om man ser detta strikt ekonomiskt och räknar med några hundra i timmen i kostnad för eget arbete, så borde de sista arrangemangen för att säga upp elnätet vara svårt att ordna med lönsamhet.

Det borde kanske handla om att man har några kWh batterier som kanske har 10 laddcykler per år. Och det blir dyra kWh.

Därav att jag ser det som mer entusiaster som accepterar att den egna arbetstiden prissätts till 0 kr och som accepterar ett högre elpris bara för känslan att slippa elräkningar.

Så för alla som går på ekonomi borde det vara mer ekonomiskt att ha kvar abonnemanget, men kanske ha egen produktion och batterier för att köpa när det är billigast för en del av elförbrukningen.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Om man ser detta strikt ekonomiskt och räknar med några hundra i timmen i kostnad för eget arbete, så borde de sista arrangemangen för att säga upp elnätet vara svårt att ordna med lönsamhet.

Det borde kanske handla om att man har några kWh batterier som kanske har 10 laddcykler per år. Och det blir dyra kWh.

Därav att jag ser det som mer entusiaster som accepterar att den egna arbetstiden prissätts till 0 kr och som accepterar ett högre elpris bara för känslan att slippa elräkningar.

Så för alla som går på ekonomi borde det vara mer ekonomiskt att ha kvar abonnemanget, men kanske ha egen produktion och batterier för att köpa när det är billigast för en del av elförbrukningen.
Det beror nog på vad man utgår ifrån. I mitt inlägg nr 144 så redovisade jag en hyfsat detaljerad beräkning med årliga besparingar, och vilken investering det skulle motivera över 15 år och med en ränta på 4,5%

Om man idag har direktverkande el, så skulle ett "snitthus" (20 000 kW per år) spara dygt 26000 kr per år, vilket kan motivera en investering på ca 300 000 kr.

15 kWp solpaneler skulle gå på ca 30 000 - 35 000 kr med installationsmaterial.
32 kWh batteri på ca 40 000 (utan att räkna med bidraget på 50%, vilket jag fortfarande försöker få till...)
https://www.nkon.nl/en/nkon-ess-pro-51-2v-32kwh-thuisbatterij.html
Pelletspanna med förråd eller vattenmantlad pelletskamin ca 50 000 - 70 000

Det blir totalt ca 120-150 tusen kronor. Så då har jag ca 150 000 kr kvar för installationskostnader. Eller 750 timmar eget arbete värderat till 200 kr i timmen (ungefär en halvårs arbetstidtid).

Om jag redan har installerat bergvärme så kommer besparingarna att inte att kunna räknas hem med de förutsättningar jag listat, utan man behöver lägga till ca 10-30 tusen i investeringar utöver vad som är motiverat rent ekonomiskt med de el-priser som rådde 2025. Plus installationskostnader. Så där behöver man lite entusiasm, eller kalkylera med att el-priserna stiger framöver. Vilket om man tittar historiskt, och litar på vad Energimarknadsinspektionen tror, så är det nog att förvänta. https://www.dn.se/ekonomi/experter-fler-stora-hojningar-av-elnatspriser-att-vanta/

Om man står inför att bygga nytt, och behöver betala en dyr anslutningsavgift, så ser det naturligtvis bättre ut.

Så det är nog så att det beror på - ibland lönar det sig, ibland krävs det lite entusiasm.

Jag är inte här för att övertyga någon åt det ena eller andra hållet, utan jag har försökt beskriva hur jag resonerar kring off-grid. Och försöka underbygga mina resonemang med det data jag hittat och beräkningar på det.

Och sedan lära mig av hur andra ser på saken, så all input tas emot tacksamt :-)

Vänliga hälsningar
Håkan

• Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Tänkte lite mer på din beräkning för batterier. Med solceller så producerar man ju elen under dagen, och den större delen av förbrukningen sker nog under kvällar (matlagning, tvätt, belysning etc). Jag tror nog man kan räkna på en högre omsättning av ett batteri eftersom man laddar ur en del varje kväll och natt. T.ex. om man antar att man använder 4 kWh på kvällar och nätter (då solen inte lyser), och även batteri under molniga dagar, så tror jag nog att man överstiger 10 laddcykler per år. Om man antar 3 kWh i snitt per natt (räknar med mindre på sommaren), gånger 365 dagar, så hamnar man på ca 1000 kWh per år. Då har jag inte räknat med molniga dagar. Så för ett batteri på 15 kWh så hamnar man på ca 70 laddcyklar, om man antar ett batteri på 30 kWh så blir det ca 35 laddcyklar.

Vore intressant att förstå hur du har kommit fram till 10 laddcykler per år i dina beräkningar. Dela gärna dessa - jag lär mig gärna något nytt.

Vänliga hälsningar
Håkan

Redigerat:
  • Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Såg att han med off-grid huset i Vasa, Finland, nyligen (januari i år) byggt en bastu (vedeldad :-) ). Så han verkar fortfarande i farten.
https://medium.com/@upnorthandoffgrid

Jag tycker hans inlägg är bra och innehåller en hel del nyttig information.

Bild på hans hus, 120 kvm.
Trähus i skogen täckt av snö, med stora fönster och omgivande tallar i Vasa, Finland.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vänliga hälsningar
Håkan

Såg att jag missade lägga till växel-likriktaren i mitt "sammanfattningsinlägg" nr 259 (hade med det i den större beräkningen nr 144),
Så jag behöver lägga till ca 20 000 kr för en sådan. Dvs investeringen går upp till 140 - 170 tusen kronor för material. Dock ännu utan att ha räknat med något energibidrag.

Ursäkta mig för missen - ibland går det för snabbt

Vänliga hälsningar
Håkan

H HåkanV skrev:
Tänkte lite mer på din beräkning för batterier. Med solceller så producerar man ju elen under dagen, och den större delen av förbrukningen sker nog under kvällar (matlagning, tvätt, belysning etc). Jag tror nog man kan räkna på en högre omsättning av ett batteri eftersom man laddar ur en del varje kväll och natt. T.ex. om man antar att man använder 4 kWh på kvällar och nätter (då solen inte lyser), och även batteri under molniga dagar, så tror jag nog att man överstiger 10 laddcykler per år. Om man antar 3 kWh i snitt per natt (räknar med mindre på sommaren), gånger 365 dagar, så hamnar man på ca 1000 kWh per år. Då har jag inte räknat med molniga dagar. Så för ett batteri på 15 kWh så hamnar man på ca 70 laddcyklar, om man antar ett batteri på 30 kWh så blir det ca 35 laddcyklar.

Vore intressant att förstå hur du har kommit fram till 10 laddcykler per år i dina beräkningar. Dela gärna dessa - jag lär mig gärna något nytt.

Vänliga hälsningar
Håkan
Ok. Mitt resonemang var att dina solpaneler ger ganska lite på vintern. Och det gör att du behöver en större batteripark för att hantera "dåliga soldagar". Och de sista kWh av den nyttnade batterikapacitete kommer inte användas så många ggr per år. De blir då dyra och det kan vara bättre ur ekonomisk synvinkel att helt enkelt ha en elanslutning och köpa de sista kWh.

H HåkanV skrev:
Det beror nog på vad man utgår ifrån. I mitt inlägg nr 144 så redovisade jag en hyfsat detaljerad beräkning med årliga besparingar, och vilken investering det skulle motivera över 15 år och med en ränta på 4,5%

Om man idag har direktverkande el, så skulle ett "snitthus" (20 000 kW per år) spara dygt 26000 kr per år, vilket kan motivera en investering på ca 300 000 kr.

15 kWp solpaneler skulle gå på ca 30 000 - 35 000 kr med installationsmaterial.
32 kWh batteri på ca 40 000 (utan att räkna med bidraget på 50%, vilket jag fortfarande försöker få till...)
[länk]
Pelletspanna med förråd eller vattenmantlad pelletskamin ca 50 000 - 70 000

Det blir totalt ca 120-150 tusen kronor. Så då har jag ca 150 000 kr kvar för installationskostnader. Eller 750 timmar eget arbete värderat till 200 kr i timmen (ungefär en halvårs arbetstidtid).

Om jag redan har installerat bergvärme så kommer besparingarna att inte att kunna räknas hem med de förutsättningar jag listat, utan man behöver lägga till ca 10-30 tusen i investeringar utöver vad som är motiverat rent ekonomiskt med de el-priser som rådde 2025. Plus installationskostnader. Så där behöver man lite entusiasm, eller kalkylera med att el-priserna stiger framöver. Vilket om man tittar historiskt, och litar på vad Energimarknadsinspektionen tror, så är det nog att förvänta. [länk]

Om man står inför att bygga nytt, och behöver betala en dyr anslutningsavgift, så ser det naturligtvis bättre ut.

Så det är nog så att det beror på - ibland lönar det sig, ibland krävs det lite entusiasm.

Jag är inte här för att övertyga någon åt det ena eller andra hållet, utan jag har försökt beskriva hur jag resonerar kring off-grid. Och försöka underbygga mina resonemang med det data jag hittat och beräkningar på det.

Och sedan lära mig av hur andra ser på saken, så all input tas emot tacksamt :-)

Vänliga hälsningar
Håkan
Det var en jeppe för många år sedan +15 som gick off grid. Han hade solpaneler som täckte årsförbrukningen. Minnet sviktar nu men troligen var det med BVP. Överskottselen gjorde han om till vätgas och lagrade i vanligt gastuber. Och så när de skulle användas för el använde han bränsleceller. Och så fick han ha ett batteri för att hantera missmach mellan produktion och förbrukning.
Men priset för den egna elen för honom då gick på 4 kr/kWh om jag inte missminner mig.

Han var pensionerad företagare så han gjorde detta som entusiast och med tanke på att han skulle vara konsult till andra som ville göra på liknande sätt. 4 kr då var ganska dyrt.

Nu finns lite andra optioner. Framförallt med den kraftiga priserosionen som batterier haft.
Desto mer batterikapacitet man har desto längre tid på året klarar man sig utan att köpa el. Så finns naturligtvis optionen att använda elverk när solpanelerna inte räcker till. Kanske kan man inte bo i tätbebyggt område då. De väsnas väl en del.

Jag följer tråden med intresse.

D daVinci skrev:
Ok. Mitt resonemang var att dina solpaneler ger ganska lite på vintern. Och det gör att du behöver en större batteripark för att hantera "dåliga soldagar". Och de sista kWh av den nyttnade batterikapacitete kommer inte användas så många ggr per år. De blir då dyra och det kan vara bättre ur ekonomisk synvinkel att helt enkelt ha en elanslutning och köpa de sista kWh.
Det skulle nog stämma om man bara räknar på den rörliga delen av el-kostnaden. Men om min möjlighet för att få dessa sista kWh från nätet innebär att jag måste betala 12 månaders fast abonnemangsavgift så kan även dessa sista kWh få en mycket hög kostnad per kWh.

Vänliga hälsningar
Håkan

D daVinci skrev:
Det var en jeppe för många år sedan +15 som gick off grid. Han hade solpaneler som täckte årsförbrukningen. Minnet sviktar nu men troligen var det med BVP. Överskottselen gjorde han om till vätgas och lagrade i vanligt gastuber. Och så när de skulle användas för el använde han bränsleceller. Och så fick han ha ett batteri för att hantera missmach mellan produktion och förbrukning.
Men priset för den egna elen för honom då gick på 4 kr/kWh om jag inte missminner mig.

Han var pensionerad företagare så han gjorde detta som entusiast och med tanke på att han skulle vara konsult till andra som ville göra på liknande sätt. 4 kr då var ganska dyrt.

Nu finns lite andra optioner. Framförallt med den kraftiga priserosionen som batterier haft.
Desto mer batterikapacitet man har desto längre tid på året klarar man sig utan att köpa el. Så finns naturligtvis optionen att använda elverk när solpanelerna inte räcker till. Kanske kan man inte bo i tätbebyggt område då. De väsnas väl en del.

Jag följer tråden med intresse.
Jag tror det är denna villa du tänker på
https://www.energi.se/artiklar/2024...ika-vatgasvilla-uppkopplad-mot-flexmarknaden/

Jag tror inte heller att lösningen med lagring av vätgas är mogen. Men han har ju kört off-grid i nästan 10 år. Det verkar som att han lagrar el i vätgas för att driva sin värmepump även under vintern. Nu har han anslutit igen, för att kunna sälja stödtjänster till el-bolagen. Hur mycket man kan tjäna på det har jag inte räknat på.

Dock, jag tror själv att det är svårt att få lönsamhet i att lagra el från sommaren för att köra el-baserad värme på vintern. Där blir, som du säger, omsättningen av "el-lagret" mycket lågt.

Det är därför jag själv ser off-grid huset i Vasa som en rimligare lösning, i alla fall för mig. Då kan man använda mer beprövad teknik, med en mycket lägre investeringskostnad.

Det jag själv ser som det största hindret för många hushåll är nog inte investeringskostnaden, utan att man måste ha möjlighet att sätta upp tillräckligt många solceller, som inte skyms av hus eller träd vintertid. I Stockholm står solen endast 7 grader över horizonten vid midvintersolståndet. Det kan vara svårt att hitta en solig plats i fritt söderläge som gör att solen når till panelerna. Och med noll sol-el i december så behöver man andra lösningar för elen.

Vänliga hälsningar
Håkan

Redigerat:
H HåkanV skrev:
Jag vet att det redan finns flera trådar kring detta, men med införandet av effekttariff så funderar jag på att pröva "off-grid" utan att "dra ur sladden" helt. Detta eftersom grundavgiften sjunker något så det blir en billigare "försäkring" att behålla elnätet under en testperiod.

Jag har inte för avsikt att ge något större avkall på bekvämlighet, så min off-grid-lösning skall kunna hanteras utan att jag tvingas leva mycket annorlunda än idag, och utan alltför mycket eget arbete. Men vedhuggning kan jag tänkta mig.

De förutsättningar jag tänker är följande.

1. Värme under vintern kan inte lösas av egen el-generation, så det får bli pellets och/eller ved för värme och varmvatten.

2. Värmepump kan nog fungera under "mellan-månaderna" (eftersom solcellerna generera mer) och därmed sänka energikostnaden över året. Blir även bra som "air-con" under somrarna.

3. Ingen el-spis utan gas-spis (har haft det under många år i Stockholms innerstad, och det fungerade ypperligt)

4. För diskmaskin och tvättmaskin så sätter jag termostatblandare på vattenanslutningen och matar med ljummet vatten, så sparas en hel del av deras energiåtgång. Kan justeras när vintern är över.

5. Försöka få ner elförbrukning till under 5kWh per dag. Modern kyl/frys (ca 1 kWh per dag), platt-TV, led-lampor, mobilt internet etc. Det verkar kunna vara möjligt, jag har en sommarstuga med luft/luft VP för underhållsvärme (10 grader), kyl och frys igång, samt led-lampor som tänds när det är mörkt. I december drog det 130 kWh totalt, dvs strax över 4 kWh per dag, inklusive värmen!

6. Batteribank på 10-15 kWh för att jämna ut produktionsvariationer.

7. Dieselgenerator för de dagar sol-cellerna inte laddar några dagar i rad.

8. Optimera solceller för max vinterproduktion istället för max årsproduktion. Dvs ha en lutning på ca 70 grader. Jag uppskattar att man då får ca 30% mer under vintern än vad en installation som följer taklutningen ger.

Med dessa förutsättningar så skulle en 10kW solcellsanläggning nog kunna fungera. Till saken hör att jag har lyckan att ha huset i en söderslänt i Roslagstrakten, med helt fri sikt mot solen under vinterdagarna.

Jag har kollat runt lite på vad folk har för erfarenheter av sina solceller, och det verkar som om en sådan anläggning kan ge kring 5kWh per dag i snitt även under december. Och skulle det inte räcka så skulle det ända vara OK att generera gapet med en diselgenerator. Om man bara får hälften från solen, så skulle man få generera 75 kWh med generatorn, för ca 500 kr. (10 kWh per liter, 20 kr per liter, 30% verkningsgrad). Eftersom det är bara för en-två månader så känns det överkomligt.

Om man på detta sätt klarar av vintermånaderna, så har man tillräckligt med el för att köra värme och varmvatten via solcellerna en stor del av året, så pellets/ved kostnader och hantering blir begränsad till vintermånaderna.

Skulle detta vara möjligt, kanske med några justeringar? Eller är jag helt ute och cyklar?

/Håkan
Jag kommer ner under 5 kwh för det mesta under sommaren. Jag har 5,7 kwh solpaneler, pelletspanna och pool som värms av solfångare, pumpen går 12-14 timmar/dygn. Pelletspannan får göra varmvatten som även diskmaskinen går på så varmt att maskinen inte behöver värma själv. Pannan går 1 gång/dygn.
Jag förbrukade 1675 kwh under 2025.
Det är helt klart görbart att gå off grid och för min del skulle ett batteri och en trefas generator göra susen.

• Gilla
HåkanV
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
Så han verkar fortfarande i farten.
Work when you live off-grid never ends :)

• Gilla
HåkanV
  • Laddar…
H HåkanV skrev:
Det skulle nog stämma om man bara räknar på den rörliga delen av el-kostnaden. Men om min möjlighet för att få dessa sista kWh från nätet innebär att jag måste betala 12 månaders fast abonnemangsavgift så kan även dessa sista kWh få en mycket hög kostnad per kWh.

Vänliga hälsningar
Håkan
Hur mycket räknar du med att dina 15kWp paneler ger per dygn i Dec, Jan?

Mikael_L
Man skulle ju vilja slippa generatorn, förutom bränslekostnaden så är det allt underhåll och slitage osv som tillkommer, ett billigt elverk som lite väl snabbt blir utslitet (och självklart precis då man behöver det som mest, allt enligt Murphys lag), eller ett dyrt elverk, som håller bättre.

Men satsar man på den lösningen, så går det ju att hoppas på att nya tekniska genombrott poppar upp inom ens livstid, helst inom några år, typ.
Bränsleceller är ingen ny teknik, utan den kan nog kallas beprövad, men dock inte kommersialiserad, inget riktigt kommersiellt genombrott i alla fall.
Men det kanske börja vara dags, för nu är det ju tiotusentals människor, miljontals människor, som söker efter en lösning, vill köpa en lösning.

EFOY är en produkt som hittar till framförallt båtägare tror jag
https://erlandsonsbrygga.se/branslecell-efoy-bt/
Den kan inte sägas vara svaret för det vi diskuterar i denna tråd, men visar dock att det kan finnas en potential.

Men ju färre timmar man behöver köra den sista backupen, vare sig det är elverk eller något annat, desto bättre, på många sätt.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.