W Weimik skrev:
Å andra sidan kanske Norwegian Bank är en bank där man bör hålla sig till under insättningsgarantin om man vill sova gott om natten.
Varför skulle BN vara sämre än andra banker i det avseendet? De skriver att garantin gäller upp till 5 miljoner för den typ av situation som TS är i. Har andra banker bättre villkor?

W Weimik skrev:
Fast du ska ju bara ta ut miljonerna en gång? Och då är det avgiftsfritt som jag förstår det.
Jo jag missade det finstilta :)

C cbrolin skrev:
Varför skulle BN vara sämre än andra banker i det avseendet? De skriver att garantin gäller upp till 5 miljoner för den typ av situation som TS är i. Har andra banker bättre villkor?
Du menar att de har en statlig insättningsgaranti på 5 miljoner? Det låter unikt. Eller vad är det för garanti de har som gäller upp till 5 miljoner?

Bank Norwegian ägs av en annan bank som i sin tur ägs (mestadels) av ett riskkapitalbolag som i sin tur ägs av ett schweiziskt bolag som i sin tur ägs av okända ägare. Det behöver inte vara ett problem men hade jag haft tio miljoner att placera på ett sparkonto hade jag inte placerat dem där.

Edit: Fixade ett typo.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Varför känns den här tråden som att någon vill berätta att dom har pengar

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Discoman Discoman skrev:
Varför känns den här tråden som att någon vill berätta att dom har pengar
I två månader 😅

Alfredo Alfredo skrev:
[länk]
Intressant, det kände jag inte till, men vad betyder det?

”Ansökan om tilläggsbelopp görs först efter att ett ersättningsfall har inträffat.”

Alltså, är det en garanti eller är det en förhoppning? ”Vissa livshändelser” känns lite för vagt för att jag ska kunna sova gott om natten med mina 5 miljoner överförda in i ett svart hål.

Okej, jag kollade vidare i länken och eventuellt är ”försäljning av privatbostad” tillräckligt tydligt. Samtidigt borde det finnas en tidsgräns. Om man sätter in pengar efter att ha sålt en bostad kan man ju inte ha en statligt insättningsgaranti för evigt. Men kanske två månader, vem vet.

W Weimik skrev:
Intressant, det kände jag inte till, men vad betyder det?
Jag visste heller inte om det och kan tyvärr inget om detaljerna. Borde väl gå att hitta lagstiftningen kring detta för den som vill veta mer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.