13 926 läst ·
157 svar
14k läst
157 svar
Depåkonto eller ISK eller sparkonto för försäljningspengar bostad
Varför skulle BN vara sämre än andra banker i det avseendet? De skriver att garantin gäller upp till 5 miljoner för den typ av situation som TS är i. Har andra banker bättre villkor?W Weimik skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Du menar att de har en statlig insättningsgaranti på 5 miljoner? Det låter unikt. Eller vad är det för garanti de har som gäller upp till 5 miljoner?C cbrolin skrev:
Bank Norwegian ägs av en annan bank som i sin tur ägs (mestadels) av ett riskkapitalbolag som i sin tur ägs av ett schweiziskt bolag som i sin tur ägs av okända ägare. Det behöver inte vara ett problem men hade jag haft tio miljoner att placera på ett sparkonto hade jag inte placerat dem där.
Edit: Fixade ett typo.
Renoverare
· Stockholm
· 20 351 inlägg
Intressant, det kände jag inte till, men vad betyder det?Alfredo skrev:
”Ansökan om tilläggsbelopp görs först efter att ett ersättningsfall har inträffat.”
Alltså, är det en garanti eller är det en förhoppning? ”Vissa livshändelser” känns lite för vagt för att jag ska kunna sova gott om natten med mina 5 miljoner överförda in i ett svart hål.
Okej, jag kollade vidare i länken och eventuellt är ”försäljning av privatbostad” tillräckligt tydligt. Samtidigt borde det finnas en tidsgräns. Om man sätter in pengar efter att ha sålt en bostad kan man ju inte ha en statligt insättningsgaranti för evigt. Men kanske två månader, vem vet.
Klicka här för att svara