Jag fick den här elektriska dosan uppsatt och man spårade in föregående utanpåliggande kablar. Men plastdosan är helt sned och sticker ut 1 cm på ena sidan medan resten ligger precis över betongkanten. Jag hade tänkt lägga puts och finishera väggen och därefter kakla. Jag påtalade att den var sned och att eventuellt skyddslock kanske då kommer att sitta snett. Jag fick till svars att det inte gör något.
1. Stämmer det och om jag kaklar, sticker inte dosan utanför kakelkanten då? Vad borde göras?
2. Om man ska ha ett elektrisk uttag där, fungerar det att sätta och måste först plastdosan sättas rätt?

Med vänlig hälsning, Chris

Redigerat:
A
Dosan ska vara rak och i liv med väggen. Så du har rätt att den kan inte sitta snett då kommer skruvarna dras snett och även uttaget som ska monteras där sticka ut. Uttaget fixeras ju mot dosans ytterkant.

Så det måste göras om så det blir bra tycker jag.

• Gilla
Johansson68
  • Laddar…
Man måste alltid förfixera dosor innan man låter hantverkarna tex börja putsa. De använder inte vattenpass utan den hamnar där den hamnar

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste alltid förfixera dosor innan man låter hantverkarna tex börja putsa. De använder inte vattenpass utan den hamnar där den hamnar
Menas det att de bör ändra och sätta den rätt?

Har du någon bild? Ofta är ringen som skruvarna fäster i lös så att den kan vridas i dosan. Då kan du få skruvarna till ett skyddslock precis där du vill oavsett hur dosan är vriden.

Angående hur mycket den sticker ut så bör den rimligen sticka ut motsvarande tjockleken på kaklet som skall dit. Sticker den mer än så är det fel.

A Avemo skrev:
Har du någon bild? Ofta är ringen som skruvarna fäster i lös så att den kan vridas i dosan. Då kan du få skruvarna till ett skyddslock precis där du vill oavsett hur dosan är vriden.

Angående hur mycket den sticker ut så bör den rimligen sticka ut motsvarande tjockleken på kaklet som skall dit. Sticker den mer än så är det fel.
Här är bilder. Den sticker ut 10 mm på ena sidan.

• IMG_2880.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2881.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johansson68 skrev:
Menas det att de bör ändra och sätta den rätt?
Ja

Edit: syns det är klåpare med tanke på all puts på kablar och i dosan.

Redigerat:
  • Gilla
Johansson68
  • Laddar…
Det är ganska kladdat med puts där och inte helt lätt att se. Men det ser ut som att den är i mer än en del. Så att den är fel vriden kan du säkert bortse ifrån. Det finns även dosor som är teleskopiska så att de kan anpassas efter olika tjock beläggning. Jag kan inte se om du har sådana. Men har du det så är antagligen inte utsticket ett problem heller. Prova att lossa skruvarna och se om du kan röra ringen ut och in samt vrida den.

• Gilla
Johansson68
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det är ganska kladdat med puts där och inte helt lätt att se. Men det ser ut som att den är i mer än en del. Så att den är fel vriden kan du säkert bortse ifrån. Det finns även dosor som är teleskopiska så att de kan anpassas efter olika tjock beläggning. Jag kan inte se om du har sådana. Men har du det så är antagligen inte utsticket ett problem heller. Prova att lossa skruvarna och se om du kan röra ringen ut och in samt vrida den.
Löser ju inte om den sitter snett.

Jag inser att jag missförstod vad som var snett. En viss snedhet kan man väl komma undan med. Men en hel cm är i mesta laget.

• Gilla
Johansson68
  • Laddar…
Jag har sagt att jag inte är nöjd med resultatet och när jag ska kakla så är jag orolig att plastdosan sticker upp över kakelplattorna. Jag väntar på att de ska återkomma.

Detta är vad de sa när jag påtalade att dosan satt så snett.

”Det har ingen påverkan att den är lite snett monterad då stänkskyddet inte kräver tätskikt samt att det går att montera uttaget lika bra.”

J Johansson68 skrev:
Jag har sagt att jag inte är nöjd med resultatet och när jag ska kakla så är jag orolig att plastdosan sticker upp över kakelplattorna. Jag väntar på att de ska återkomma.

Detta är vad de sa när jag påtalade att dosan satt så snett.

”Det har ingen påverkan att den är lite snett monterad då stänkskyddet inte kräver tätskikt samt att det går att montera uttaget lika bra.”
Ska du ha en synlig brytare eller vägguttag på den där så kommer det inte gå lösa då skruvarna kommer vilja dra hela skiten snett.

• Gilla
Johansson68
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Ska du ha en synlig brytare eller vägguttag på den där så kommer det inte gå lösa då skruvarna kommer vilja dra hela skiten snett.
Ok bra att veta. Tack

Om kaklet bygger så pass, eller om du kan skruva in ringen så att dosan inte sticker ut så är det inga problem att montera ett uttag trots att dosan är sned. Man behöver inte dra åt skruvarna så förbenat hårt att uttagets ram böjs inåt, eller så kan man lägga emellan något.

• Gilla
Johansson68
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om kaklet bygger så pass, eller om du kan skruva in ringen så att dosan inte sticker ut så är det inga problem att montera ett uttag trots att dosan är sned. Man behöver inte dra åt skruvarna så förbenat hårt att uttagets ram böjs inåt, eller så kan man lägga emellan något.
Jag har inte ännu bestämt om vi ska ha eluttag eller bara en plastskydd över. Och då är jag orolig att skyddet inte ligger an mot kaklet eftersom plastdosan sticker ut så mycket.

Jag har sagt till att jag vill ha det åtgärdat och nu får jag se vad de kommer att göra…

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.