13 926 läst ·
157 svar
14k läst
157 svar
Depåkonto eller ISK eller sparkonto för försäljningspengar bostad
👍Rysslandsfonder är ett utmärkt exempel på att fonder som var "idiotsäkra" 2020 inte ens finns kvar. Inte ens en lite "0kr" kvar.C cpalm skrev:
Fonder är inte med automatik säkrare än aktier. Man bör inte köpa värdepapper om man inte helt och hållet förstår exakt hur de fungerar. Aktier kan vara lättare att förstå.
Fonder är aktier….O skrev:
👍Rysslandsfonder är ett utmärkt exempel på att fonder som var "idiotsäkra" 2020 inte ens finns kvar. Inte ens en lite "0kr" kvar.
Fonder är inte med automatik säkrare än aktier. Man bör inte köpa värdepapper om man inte helt och hållet förstår exakt hur de fungerar. Aktier kan vara lättare att förstå.
De tittar väl bara på utvecklingen jämfört med andra fonder i kategorin? Ingenting annat väsentligt, utan bara just utvecklingen. Så det är inte något märke för kvalitet. (Dessutom startar ju vissa förvaltare typ 6 fonder som ska göra ungefär samma sak och den som med lite tur går bäst är den som de behåller i sortimentet... Man ska inte stirra blint på stjärnorna)AndersMalmgren skrev:
Hur mycket jobb är det egentligen. Några minuter framför datorn så är det klart.AndersMalmgren skrev:
Man kan ju kolla på t.ex. compricer.se. Jag har gjort en liknande resa. Delande upp och sprätte ut det på de som gav mest ränta enl. compricer.
Fungerade mycket bra.
Om man tycker att det är för mycket arbete med att öppna två konton i en och samma bank ska man nog inte be om råd.AndersMalmgren skrev:
Det verkar luta åt vi kommer få ha ett glapp på 2 till 3 månader innan vi får tillträde till nya bostaden. Hur hade ni investerat pengarna under denna tiden.
Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.
Depåkonto och räntebärande fond. Finns risk inblandat och Courtage
Isk med samma räntebärande fond, schablonsskatten blir dock ingen lek.
Hur har ni gjort
Du missade att kalkylen var två månader "in the game" på ett år är schablonskatten ca 1%.O skrev:
Om ISK är bäst beror på flera saker
Man kommer inte undan schablonskatten med ISK.
0,5% skatt är väl inget problem i sig. Vill man riskera lite för att få hög avkastning är knappast 0,5% avdragsgill skatt det viktigaste. Speciellt inte om man som TS har "riskfria" alternativ som ger 1%/månad.
En bra investering kan mycket väl ge 5-10% på 2-3 mån. På ett ISK blir vinsten skattefri.
Generellt gäller att ISK är bra om man gör en stor vinst på sin investering. Men dåligt om investeringen inte ökar i värde mer än 3,6%/år. Så det beror på.
Diskussionen Isk vs annat tas lämpligen med ett excelblad och egen tidshorisont.
AndersMalmgren skrev:
Fascinerande tråd och många råd… låter lite som ett I-landsproblem men vi har alla våra utmaningar😜AndersMalmgren skrev:
Ni blandar ihop långsiktigt investeringar med kortsiktiga. Jag behöver pengarna i höst för att betala av ett hus. Kan inte lägga pengarna på några aktier över huvudtaget.
Men beredd förlora en procent eller liknande. Räntebärande papper droppar inte lika drastiskt som aktier man kan sälja av dem innan droppet blir stort.
Tydligen ska du investera i en fastighet på ca 50-60 msek eftersom du behöver 9 msek i kontantinsats om jag tolkat tråden rätt??
Gillar ändå att det dröjde 7 år att kläcka ur dig ditt första inlägg! Hur landade du i prissättningen på 50-60 msek?B.Dräng skrev:
När vi sålde slängde vi bara in pengarna på ett sparkonto och tänkte inte mer på det. Jaga utdelning på pengar man ska använda om några månader, orka liksom...
Men det här känns inte riktigt som en ”ge mig råd”-tråd.
Mer som en penismätartråd.
Men det här känns inte riktigt som en ”ge mig råd”-tråd.
Mer som en penismätartråd.
AndersMalmgren skrev:
Fascinerande tråd och många råd… låter lite som ett I-landsproblem men vi har alla våra utmaningar😜AndersMalmgren skrev:
Ni blandar ihop långsiktigt investeringar med kortsiktiga. Jag behöver pengarna i höst för att betala av ett hus. Kan inte lägga pengarna på några aktier över huvudtaget.
Men beredd förlora en procent eller liknande. Räntebärande papper droppar inte lika drastiskt som aktier man kan sälja av dem innan droppet blir stort.
Tydligen ska du investera i en fastighet på ca 50-60 msek eftersom du behöver 9 msek i kontantinsats om jag tolkat tråden rätt??
Då förstår jag inte frågan från början?? Är inte fastigheten en långsiktig investering, bolån ett verktyg och alla vet ju att aktier slår räntor över tid… dessutom ger det frihet att agera i händelse av sjukdom, arbetslöshet eller andra oförutsedda händelser i livet.C cpalm skrev:
Det går alltid att lösa lånen i förtid men det är inte alltid lika lätt att låna när det behövs
Ja, men ts har förköpt sig och trålar desperat för att öka kapitalet så att det räcker till kontantinsatsen…Kilrain skrev:
Ja, det är nog uppenbart för de flesta, ts tror sannolikt inte att det är så lätt att genomskåda. Hänger nog ihop med en inre tomhet och ett bekräftelsebehov med det.Kilrain skrev:
Japp, ts verkar dessutom tro att det är hans kapital, i verkligheten är bara 50% hans. Han har ju en partner… Dessutom är det inte så trovärdiga summor. 😊Kilrain skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 357 inlägg
B.Dräng skrev:
Tja 8 miljoner för lgh och 1,6 miljoner i tillskjutet kapital. Dock de sistnämnda har jag redan på ISK men på långsiktiga högriskpapper. Så tänkte flytta även dessa då de ska in i nya boendet (Och en del redan sålt för att betala handpenning).Nissens skrev:
Ja, men ts har förköpt sig och trålar desperat för att öka kapitalet så att det räcker till kontantinsatsen…
Ja, det är nog uppenbart för de flesta, ts tror sannolikt inte att det är så lätt att genomskåda. Hänger nog ihop med en inre tomhet och ett bekräftelsebehov med det.
Japp, ts verkar dessutom tro att det är hans kapital, i verkligheten är bara 50% hans. Han har ju en partner… Dessutom är det inte så trovärdiga summor. 😊