Alfredo Alfredo skrev:
2,5 på tremånaders placering. 35 procent bättre. Men ids du inte gå ur sängen för en trygg ränteplacering med god ränta vet jag inte vad du tror du ska få för magiska råd…
Jag tror han vill ha en säker högriskplacering, som Ericsson 2002...

• Haha
  • Älska
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Självklart äger hon 50 procent, trots att jag finansierat 100 procent. Förstår dock inte riktigt vad det bidrar diskussionen

Nissens Nissens skrev:
Fonder är aktier….
👎 Nej det stämmer inte.
Såväl stavning, uttal och betydelse är väldigt olika.

• Gilla
  • Wow
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du verkar ärligt talat inte ha en susning om vad du pratar om...
👎Du har fattat det helt fel. Jag vet exakt vad jag skriver om. Det är 100% korrekt.
Alfredo Alfredo skrev:
De rysslandsfonder jag har kunskap om var för de flesta en rätt OK investering.
Det finns många fonder. De är olika. Att du har kunskap om några tror jag på eftersom du påstår det. Men det bevisar inget någon annan fond. Däremot visar ditt inlägg att du inte hade en susning om det jag påstod.

Att din kunskap inte omfattar precis allting är precis lika självklart som att min inte heller gör det.😂

D Dkvist skrev:
Du missade att kalkylen var två månader "in the game" på ett år är schablonskatten ca 1%.
Diskussionen Isk vs annat tas lämpligen med ett excelblad och egen tidshorisont.
Nej jag hade koll på tidshorisonten 2-3mån,
Men jag tog dina siffror rakt av utan att kolla. Så det kan ju ha blivit något missförstånd.🤔

Oavsett gäller att en investering som ger årsavkastning på under 3,6% inte lönar sig att ha på ISK. TS hade förslag på investeringar som gav 1%/månad vilket är betydligt mer så resonemanget om ISK är bäst eller inte påverkas väl inte? Eller hur menar du?

Nissens Nissens skrev:
Om man skaffar en bostad avsedd för att bo i tillsammans så har de båda rätt till halva bostadens värde vardera oavsett vem som betalat vad enligt sambolagen.
Det var inte så du skrev tidigare...

K
Alfredo Alfredo skrev:
Dåligt råd skulle jag tro. Exempelvis SBAB bör vara betydligt bäbättre.
Det är nog för ansträngande.
+1,5% är bättre än -100 000kr..
En toppenlösning!

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
SBAB har 1,85 i ränta säg jag har pengarna där 2 månader så blir det 10 000 000 * 2/12*0,0185*0,7 = 21k inte värt gå ur sängen för
OK. Då blir man ju nyfiken på vad som skulle få dig ur sängen, så att säga. I % eller kronor. Hur mycket?

Självklart äger hon 50 procent, trots att jag finansierat 100 procent. Förstår dock inte riktigt vad det bidrar diskussionen
Skillnaden blir rimligen att man bara kan disponera halva intäkten från försäljningen jämfört med om man är ensam ägare.

Hur mycket var och en finansierat har ingen betydelse.

Men Bara 10,5 mille för en lägenhet i Stockholm, kan inte ha varit mycket till lya.

Edit
Såg på Hemnet at den var 76m2 och ett par mille billigare, förstår att det blir trångt med två barn i den lyan.

Redigerat:
Santander har tex 2.6 procent ränta men Max 5 miljoner då måste man krångla med att splitta pengarna mellan mig och sambon och öppna varsitt konto.

Hur har ni gjort
Bank Norwegian ger 2.85% och sex fria uttag per år. De skriver inget om någon övre gräns. Jag öppnade ett konto idag och satte in 8000. Pengarna kom in samma dag då jag skickade dem före klockan 9.

• Gilla
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Bank Norwegian ger 2.85% och sex fria uttag per år. De skriver inget om någon övre gräns. Jag öppnade ett konto idag och satte in 8000. Pengarna kom in samma dag då jag skickade dem före klockan 9.
0.5 procent uttags avgift. Saftigt om man sätter in några miljoner

• Wow
cpalm
  • Laddar…
Fast du ska ju bara ta ut miljonerna en gång? Och då är det avgiftsfritt som jag förstår det.

På uttag nummer 7 ja. Som jag skrev, sex fria uttag per år.

• En skärmbild av ett sparbanksapp med erbjudandet "Sparkonto plus" och sparränta 2,85%, sex fria uttag per år och utöver detta uttagsavgift 0,5%.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Å andra sidan kanske Norwegian Bank är en bank där man bör hålla sig till under insättningsgarantin om man vill sova gott om natten.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.