13 926 läst ·
157 svar
14k läst
157 svar
Depåkonto eller ISK eller sparkonto för försäljningspengar bostad
Du säger det ja.AndersMalmgren skrev:
Även om det är sant så har du en skatteskuld med där och det som är kvar är 50% ditt.
Varför är du så mån att få in några korvören till de veckor pengarna från husförsäljningen?
Alla begriper ju att det bara blir kaffepengar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 356 inlägg
Du får skjuta upp 3 miljoner räntefritt av vinsten, samt jag tänker vara noga med att dra av då jag totalrenoveratNissens skrev:
Om det nu är 3 miljoner så baseras en accumulerad skatt på det ja. Och för din del är det väl 1,5 miljoner då. Tidigare beskattades det som en typ av lån, vilket de slutat med, men det kan mycket väl komma tillbaka.AndersMalmgren skrev:
Som du säkert vet är de flesta renoveringar inte avdragsgilla. I en lägenhet lär det vara ytterst begränsade möjligheter till avdrag.
Detta gäller:
”Du får göra avdrag för hela utgiften om du har byggt nytt, byggt till eller byggt om och ändrat planlösningen i bostaden.
Du får också göra avdrag med hela beloppet för inköp av utrustning som inte har funnits i bostaden tidigare.”
Du har knappast byggt nytt, eller byggt till eftersom det går via Brf, och de brukar inte gilla sånt.
Återstår om du möjligen ändrat planlösningen. 😊
Någon ”totalrenovering” lär inte vara avdragsgill.
Ja, det var väl mest en spekulation eftersom han verkar rätt desperat att få in några kronor under de veckor han har pengarna på kontot…S Sthlm_ skrev:
Jag har mer tillgångar än ts, som jag äger till 100% själv - så någon bitterhet finns absolut inte. Det hade det inte gjort annars heller.
Trodde du kommenterade inlägget jag gjorde precis innan ditt, eftersom du inte citerade så vet man inte vad det är du kommenterar där (i inlägg #112).
Ts har en historik i trådarna där det överdrivits en del, det är väl det man blivit lite färgad av också antar jag. 😊
Renoverare
· Stockholm
· 20 356 inlägg
Det heter Grundförbättringar och gäller både bostadsrätter och småhus. Bara skratta hela vägen till bankenNissens skrev:
Om det nu är 3 miljoner så baseras en accumulerad skatt på det ja. Och för din del är det väl 1,5 miljoner då. Tidigare beskattades det som en typ av lån, vilket de slutat med, men det kan mycket väl komma tillbaka.
Som du säkert vet är de flesta renoveringar inte avdragsgilla. I en lägenhet lär det vara ytterst begränsade möjligheter till avdrag.
Detta gäller:
”Du får göra avdrag för hela utgiften om du har byggt nytt, byggt till eller byggt om och ändrat planlösningen i bostaden.
Du får också göra avdrag med hela beloppet för inköp av utrustning som inte har funnits i bostaden tidigare.”
Du har knappast byggt nytt, eller byggt till eftersom det går via Brf, och de brukar inte gilla sånt.
Återstår om du möjligen ändrat planlösningen. 😊
Någon ”totalrenovering” lär inte vara avdragsgill.
Grattis till vinsten! 😊AndersMalmgren skrev:
Det stämmer, men det gäller som sagt inte alla kostnader.
Enligt skatteverket:
”När du har gjort så kallade grundförbättringar får du göra avdrag med hela utgiften. Det kan till exempel vara att du gjort en nybyggnad, tillbyggnad och ombyggnad eller lagt till ny utrustning som inte har funnits tidigare.
En grundförbättring kan också vara att du byter ut existerande utrustning mot ett bättre material eller högre standard. Då får du dra av en del av utgiften som grundförbättring, och en del av utgiften enligt reglerna för reparation och underhåll.”
Har du äntligen köpt en egenägd bostad nu, eller blir det en ny Brf? 😊
Renoverare
· Stockholm
· 20 356 inlägg
Precis. Som att riva ut ner till bjälklaget för att kunna byta ut laminat till massivt golv. 250k avdrag direkt. Flytta toalett in i badrum så att man få en extra garderob plus större kök, katich både badrum och kök helt avdrigsgilla.. osv, osv...Nissens skrev:
Det stämmer, men det gäller som sagt inte alla kostnader.
Enligt skatteverket:
”När du har gjort så kallade grundförbättringar får du göra avdrag med hela utgiften. Det kan till exempel vara att du gjort en nybyggnad, tillbyggnad och ombyggnad eller lagt till ny utrustning som inte har funnits tidigare.
En grundförbättring kan också vara att du byter ut existerande utrustning mot ett bättre material eller högre standard. Då får du dra av en del av utgiften som grundförbättring, och en del av utgiften enligt reglerna för reparation och underhåll.”
Har du äntligen köpt en egen bostad nu, eller blir det en ny Brf? 😊
Renoverare
· Stockholm
· 20 356 inlägg