AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Precis. Som att riva ut ner till bjälklaget för att kunna byta ut laminat till massivt golv. 250k avdrag direkt. Flytta toalett in i badrum så att man få en extra garderob plus större kök, katich både badrum och kök helt avdrigsgilla.. osv, osv...
Nej. Inget av det du beskriver är helt avdragsgillt.

Det kommer du att upptäcka när du faktiskt ska räkna ut avdragen när du ska deklarera.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Nej. Inget av det du beskriver är helt avdragsgillt.

Det kommer du att upptäcka när du faktiskt ska räkna ut avdragen när du ska deklarera.
Jo det får du

När du har gjort så kallade grundförbättringar får du göra avdrag med hela utgiften. Det kan till exempel vara att du gjort en nybyggnad, tillbyggnad och ombyggnad eller lagt till ny utrustning som inte har funnits tidigare.
edit: deras exempel är tom irosniskt nog nästan identiskt med precis de förbättringar jag gjort

Det här är exempel på vad en ombyggnad i en bostadsrätt kan vara:

Du flyttar köket till en annan plats i lägenheten eller ändrar planlösningen genom att exempelvis slå ut en vägg. Det räcker inte med att bara byta ut köksskåpen.
Du bygger ett badrum där det tidigare fanns en klädkammare.

Jo det får du

edit: deras exempel är tom irosniskt nog nästan identiskt med precis de förbättringar jag gjort
Okej, tro vad du vill.

Men vänta dig en liten överraskning när du faktiskt ska deklarera, så länge du gör det ärligt.

Gick igenom samma process för nåt år sen, fast med villa förstås.

Lycka till! 🙂

K
Ni blandar ihop långsiktigt investeringar med kortsiktiga. Jag behöver pengarna i höst för att betala av ett hus. Kan inte lägga pengarna på några aktier över huvudtaget.

Men beredd förlora en procent eller liknande. Räntebärande papper droppar inte lika drastiskt som aktier man kan sälja av dem innan droppet blir stort.
Om du är beredd att förlora typ en procent (100000kr) till i höst (4mån?) och verkar helt ointresserad av att anstränga dig - lägg pengarna på din banks vanliga sparkonto. Borde inte vara något problem. Klart.
Du borde få >1,5%.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Och för din del är det väl 1,5 miljoner då.
Varför tror du det?

Nissens Nissens skrev:
verkar rätt desperat att få in några kronor
Desperat? Enbart en idiot kastar väl bort gratis pengar.

Nissens Nissens skrev:
Jag har mer tillgångar än ts
Hur vet du det? Är ni bästisar privat?

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
lägg pengarna på din banks vanliga sparkonto.
Dåligt råd skulle jag tro. Exempelvis SBAB bör vara betydligt bättre.

Alfredo Alfredo skrev:
Dåligt råd skulle jag tro. Exempelvis SBAB bör vara betydligt bättre.
SBAB har 1,85 i ränta säg jag har pengarna där 2 månader så blir det 10 000 000 * 2/12*0,0185*0,7 = 21k inte värt gå ur sängen för

SBAB har 1,85 i ränta
2,5 på tremånaders placering. 35 procent bättre. Men ids du inte gå ur sängen för en trygg ränteplacering med god ränta vet jag inte vad du tror du ska få för magiska råd…

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Varför tror du det?
Eftersom han delar hushållet med någon…
Alfredo Alfredo skrev:
Desperat? Enbart en idiot kastar väl bort gratis pengar.
Det är väl ingen som sagt något sådant. Men det handlar om typ 12 veckor. Bara att klämma in pengarna på räntekonton är ju det som gäller, de skall ju bara in och ut igen. Är ju inte läge att riskera dom eller?

Att flasha det här lär ju inte ge mycket mer än det.

Har du någon bättre idé än räntekonto?
Alfredo Alfredo skrev:
Hur vet du det? Är ni bästisar privat?
Jag känner ju till mina tillgångar och ts har ju beskrivit sina både i denna och andra trådar…

Nej, vi är inte bästisar privat, bara här inne. 😊

Nissens Nissens skrev:
Eftersom han delar hushållet med någon…
Jag har svårt att se den självklara kopplingen från det till TS andel av affären.

Nissens Nissens skrev:
ts har ju beskrivit sina både i denna och andra trådar…
OK. Jag måsten ha missat den redovisningen.

Alfredo Alfredo skrev:
2,5 på tremånaders placering. 35 procent bättre. Men ids du inte gå ur sängen för en trygg ränteplacering med god ränta vet jag inte vad du tror du ska få för magiska råd…
Jo men 3 månader är antligen för länge. Beror på tillträde för köparna av min bostad osv.. Måste nästan vara utan bindingstid för att det ska fungera.

Det lutar åt depåkonto med räntebärande papper

Alfredo Alfredo skrev:
Jag också

• Haha
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har svårt att se den självklara kopplingen från det till TS andel av affären.
Eftersom de flyttade in samtidigt i lägenheten så är det ”default” att de äger den tillsammans. Vi har en sambolag i Sverige, den går ju att skriva bort - men minns inte att det nämnts någonstans.
Alfredo Alfredo skrev:
Så kan det vara. 😊

• Haha
Sthlm_
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Eftersom de flyttade in samtidigt i lägenheten så är det ”default” att de äger den tillsammans.
Nej så är det verkligen inte.

• Wow
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Nej så är det verkligen inte.
Jodå, så är det verkligen. Om man skaffar en bostad avsedd för att bo i tillsammans så har de båda rätt till halva bostadens värde vardera oavsett vem som betalat vad enligt sambolagen.

Den går att avtala bort, men gör man inte det så blir det så.

Har du missat det?

Redigerat:
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.